Publicerat Juli 10, 201312 yr Vi är nog många som blivit medvetna om att det under senare tid tagit allt längre att få fram allt möjligt vapenrelaterat från främst USA. Kulor, ammunition, pipor, handladdningskomponenter etc. listan kan göras rätt lång. Hornady har som några av er redan känner till gått ut och meddelat att de "tillfälligt" lägger en del av sina produkter i malpåse. 10 000kr frågan blir självklart hur långt detta tillfälliga stopp blir? Hornady själva konstaterar att de har ca 2 års backlog för närvarande vilket möjligen kan ge en fingervisning.Mer information finns i länken nedan. http://m.hornady.com/support/availability För egen del innebär det att jag måste tänka om när det gäller min planerade 284win, där jag hade tänkt mig att skjuta 162 Amax. Det som känns oroväckande är signalerna om att det är fler tillverkare som planerar liknande åtgärder. Kanske skall man hålla sig till kalibrar och kulor som finns tillgängliga från Norma och Lapua under ett par år? Henrik
Publicerat Juli 10, 201312 yr Vapex har 400st kvar http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/7mm_(-284)/154_till_180_grain/7mm_(-284)_162gr_A-Max_(Hornady_Kulor)_100_ask?id=HRN28402
Publicerat Juli 10, 201312 yr Det tar udden av hela poängen med att vara handladdare om man är utlämnad till Normas kulutbud. Riktigt tråkigt. Nu kan jag tänka mig att den bistra sanningen är att de av landets jägare som verkligen utnyttjar dessa möjligheter med andra kulor än Norma är en försvinnande liten del av jägarkåren. Väldigt många av landets handladdare laddar bara för att man tjänar några kronor per Oryx. Så inte nog med att Sverige är en försvinnande liten del av världsmarknaden så är de engagerade handladdarna i Sverige en ännu mindre del. Det är vad jag tror i alla fall, men förhoppningsvis har jag fel.
Publicerat Juli 10, 201312 yr Visst är det trist men lösningen är planering och hamstring. Själv köper jag sällan kulor i 100 askar utan ofta minst 1000 och helst det antal jag räknar att pipan klarar men det bygger på att man vet vad som fungerar och att det är skytte vi talar om. Till jakt nöter man sällan ut pipor och kan vara mera sparsam i antal och testa mera olika istället
Publicerat Juli 10, 201312 yr Författare Tack för tipset Ozzian även om 400 kulor inte på långa vägar räcker. Till de kalibrar som jag sedan tidigare använder har jag som regel ett förråd som räcker till i vart fall något års förbrukning men kruxet blir när man funderar på nya projekt. Dessutom vet jag att det är många som vill ha sina kulor NUUUU och inte är vana vid att planera och ha ett förråd hemma. Vapex har som bekant varit föremål för stor frustation från många skyttar för att deras leveranstider på kulor de inte har i lager ofta mätts i månader. För egen del har det inte varit något problem eftersom jag haft god framförhållning men nu verkar det som att framförhållningen i värsta fall skall börja mätas i några år och att det kanske är dags att lägga beställningarna för 2015 nu... Edit: Det finns inga 162 grains Amax hos vapex längre Henrik
Publicerat Juli 10, 201312 yr Kulor från norma och lapua är inget alt för mig då dessa inte är one bullet for all purposes Vad man kan konstatera i Hornadylänken är att 178gr A-max och 208gr A-max kommer att tillverkas under den här perioden......frågan är bara hur många eller om några kommer till sverige/europa? /Mike
Publicerat Juli 14, 201312 yr "A ton of casual shooters/reloaders (like me) have decided that they won't ever get caught short again, and are stocking up on powder/primers/projectiles in a method they never would have when they could stroll to the local store and buy a box of bullets or a pound of powder. And of course, this only makes the demand issue worse..." Det är forumuttalanden som ovan som gör att man förväntar sig att det kommer att bli problem då de tillfälligt suspenderade kulorna till slut börjar produceras. Raggarö
Publicerat Juli 14, 201312 yr Blir lite orolig då cal 458 350 grain Interlock FP inte fanns med på lista. Det går åt ett antal då bygeln tas med till skjutbanan. Det konstiga är att dom skall tillverka 450 Marlin med den kulan men inte lösa kulor för handladdning Om det skulle gå så galet att dom tar slut.finns det någon med ett tips om en liknade kula till samma pris? Mvh Einar
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Att handladda norma kulor låter så trååååkigt att då säljer jag hellre min utrustning. Förstår inte riktigt hur de tänker i USA, USA som har det kämpigt ekonomiskt borde istället gynna den privata vapenmarknaden genom att underlätta export av vapendelar för repetergevär, kulor, handladdning etc etc. Det blir ju så skevt när de stryper på den fronten men samtidigt under decenium fullkomligt hävt ut militära vapen ute i världen.