Publicerat Juli 10, 201312 yr Tar sig nog ganska fort om det kommer in till dom 150 ton sprängämnena som hålls där inne!
Publicerat Juli 10, 201312 yr O inget Finland heller..,, Jo lite längst i norr, men Helsingfors finns nog inte mer...
Publicerat Juli 10, 201312 yr Undrar vad det är för brinnhastighet på fabriken? Jag tippar på nånstans mellan N140 och N150
Publicerat Juli 11, 201312 yr Har hört att vihtavouri i Finland planerar att lägga ner kruttillverkningen inom några år. Stod någonting på Vapex eller Staffans vapens hemsida om det.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Branden/den exoterma processen är visst hanterad, i övrigt är klart att kruten kommer att finnas kvar, frågan är var tillverkningen kommer att ske och slutpriset på kruten. Christian
Publicerat Juli 11, 201312 yr Så länge krutet finns kvar. Var har du hört detta? Vem är det som tar över då? Hörde att själva företaget var till salu.
Publicerat Juli 11, 201312 yr krut/ammo är som alkohol o tobak, Det spelar ingen roll hur mycket det höjer för det kommer aldrig upp i sitt rätta värde i alla fall.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Det är riktigt att fabriken i Finland är till salu/nedläggningshotad, dock ägs recepten till kruten av koncernen, http://bulletin.accurateshooter.com/2013/03/eurenco-statement-regarding-vihtavuori-oy-powder-plant/, Eurenco som äger en hel del annat inom vapen Europa, det kan således förutspås att kruten kommer att finnas kvar, ev med vissa differenser i kvalité, men jag tror säkert att det inte blir sämre i längden utan tvärtom, det är pris o tillgänglighet som är de stora frågetecknen. Christian
Publicerat Juli 12, 201312 yr Men, tillverkas skyttekruten i Vihtavuori? Jag trodde att det bara var framdrivningskrut o.d. som processades i Finland och att skyttekruten - som de flesta fabrikat - tillverkas på den här sidan pölen..? -- Mats