Publicerat Juli 11, 201312 yr Det här blir lite av ett inlägg liknande det där folk beskrev sin drömtillvaro jaktmässigt. Det hade varit riktigt härligt att ha en liten bit egen mark där man styr helt själv. Antingen går man ut och kommer hem med en hink bär eller så har man med sig en fågel eller två. Man skjuter sig kanske en bock under hösten och åtlar/lockar räv, sätter upp fällor etc. Kanske har man en vakplats för gris också och plockar ut en mindre gris då och då. Man har några viltåkrar som hjälper rå (och kanske älg/hjort) och man sätter ut några fasaner och skapar bra med skydd åt dessa. Målet är inte att plocka ut maximalt med kött utan att få bestämma själv och se en positiv utveckling för markens vilt. Hur stor är och hur ser fördelningen av en sådan mark ut, säg södra sverige i ett blandat landskap(varken rent skogs- eller lantbrukslandskap)? Låt oss säga att man hade pengar för absolut max 40-50ha, kanske snarare för 20-30ha. Vad hade ni letat efter för mark?
Publicerat Juli 11, 201312 yr Jag hade, som du själv är inne på, letat efter blandad mark. Gärna med några gamla lägdar/åkrar som är i träda som lämpar sig för viltåker.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Hösten 2004 blev en gård till salu på Linderödsåsen. Jag hade letat ganska länge men tyckte först att den var för liten, 38 ha, men efter att varit och kollat samt undersökt marknaden insåg jag att det gällde att slå till innan priserna steg ännu mer. Jag fastnade direkt för marken efter att gått omkring där och funderat och min sambo tyckte också att vi skulle slå till. Då alla byggnader var i dåligt skick var intresset inte jättestort utan det var mest grannar som var ute efter mer mark som bjöd på den. Vi satte ett tak prismässigt och la ett bud, var näst högst och i andra omgången så la jag vårt max bud och då var det bara en kvar som senare inte fick låna mer av banken så vi vann budgivningen. Efter att alla papper skrivits och vi fått tillgång till gården så var lyckan stor och planerna många. Men med nytt jobb, starta upp företag vid sidan av och så skaffa hund blev det inte så mycket gjort de första åren. Skogen hade stått orörd sen 80-talet och gamla betesmarker hade växt igen och klassades numera som skog men vi gav oss på att röja upp de gamla beteshagarna som dessutom var fulla av fornlämningar. Arrenderade ut 10 ha åker till en granne som inte betalade mest men var villig att låta oss vara med och ha synpunkter på brukandet. Sen ställde han upp med djur till hagarna så vi kunde få dem betade när vi var klara där. Nu snart 10 år senare med två små barn och ett liv där inte riktigt allt hinns med är det fantastiskt skönt att ha ett eget ställe att åka ut till och kunna gå omkring och planera allt man vill göra. Att kunna släppa allt stadsjäkt och sitta med kikaren, eller bössan, och spana ut över vallen/skogen. Det enda jag fortfarande är lite irriterad över är att marken är väldigt smal och att hjortarna och rådjuren hoppar över till grannarna så fort jag kommer med bössan. Så varför skriver jag det här egentligen? Jo, planer blir aldrig som man tänkt från början, både på gott och ont, och vill man göra något så bara kör. Ha inte för bråttom, men känns det bra så brukar det bli bra. Och till sist, mark är alltid en bra investering. Som en gammal bonde sa till min fru, hon är läkare, när hon berättade att vi köpt en gamal gård, "Det är det bästa ni någonsin gjort, kommer orostider kan ni alltid odla potatis där." Liten bild på marken från skogsplanen.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Jakt Gripen. Frågan är nog först och främst ekonomisk. Har du råd så vill du givetvis ha så stor och bördig mark som möjligt. Men om det först och främst handlar om jakt så kanske en inte fullt så bördig mark passar bättre då den oftast hamnar på ett klart lägre pris/Ha. Någon skrev om att det helst skall finnas åkrar man enkelt kan göra om till villtåkrar. Jag tror på precis tvärtom. Finns det åkermark hamnar priset utan tvekan mycket högre. Jag skulle tom tro att om det är god åkermark så är det bättre för dig att arrendera ut den och ta de pengarna till att dels ha råd med större mark och dels till att anlägga nya villtåkrar. Givetvis lite beroende på var i landet ni finns. Våra gamla åkrar uppe i Jämtland kan vi inte ens låna ut gratis... Tvära bergssluttningar, bäckar och våtmarker och avsaknad av vägar är saker som kan minska en jordbrukares möjligheter till inkomst ifrån gården. Men det behöver absolut inte betyda en sämre jaktupplevelse. En sista sak som kanske är väldigt svår att bedömma men som ändå har stor betydelse är grannarna. Gör ett försök att bilda dig en uppfattning. Att äga en kil insprängd i en större mark där ägaren älskar att hata allt och alla kanske inte är så kul. Skall ni gå runt och misstänka varandra för att jaga på den andres mark så blir det inte heller så kul. Lycka till! // Henrik
Publicerat Juli 12, 201312 yr Tveklöst vatten på fastigheten, damm eller bäck med möjlighet till fördämning. Vattnet är livet till allt och det märks !
Publicerat Juli 19, 201312 yr Jag hade kollat vilttillgången på den mark jag var spekulant på. Naturligtvis bra om det di!nr åker, ökar chansen till skottillfällen, jag vet att det inte skulle plockas ut maximalt, men om olskdm råa läsa till jakt.... Så vill man ju kunna jaga när som.... Väl mött