Publicerat Juli 11, 201312 yr Hej! Jag lurar så smått på nästa hund och vilken ras det kan tänkas bli. Jag söker en hund som jagar rovvilt - räv, grävling, lo, mård, mink, iller m.m (björn är inget krav dock). Jag vill att den skäller vid gryt och på träat vilt, samt på grävling eller annat som står still på marken. Jag vill även att den driver viltet med skall och ligger på hårt så att viltet går ner i underjorden eller upp i ett träd inom kort. Har idag en vorsteh som gör allt detta med undantag av drivandet (någon längre sträcka) men det har ändå fallit en hel del predatorer för honom. Jag har ett par bekanta med terrier och de känner i sin tur ännu fler grävare så jag behöver bara lyfta luren för att få satt sprätt i ett gryt, denna hunden ska istället fylla gryten är tanken. Anledningen till att jag lägger tråden här och inte i hundarean är att den är uppdelad i hundtyper och jag vet inte riktigt vilken hundtyp frågan gäller än även om någon form av stövare med lämpliga linjer lär ligga bra till. Mvh!
Publicerat Juli 11, 201312 yr Hej! Jag lurar så smått på nästa hund och vilken ras det kan tänkas bli. Jag söker en hund som jagar rovvilt - räv, grävling, lo, mård, mink, iller m.m (björn är inget krav dock). Jag vill att den skäller vid gryt och på träat vilt, samt på grävling eller annat som står still på marken. Jag vill även att den driver viltet med skall och ligger på hårt så att viltet går ner i underjorden eller upp i ett träd inom kort. Har idag en vorsteh som gör allt detta med undantag av drivandet (någon längre sträcka) men det har ändå fallit en hel del predatorer för honom. Jag har ett par bekanta med terrier och de känner i sin tur ännu fler grävare så jag behöver bara lyfta luren för att få satt sprätt i ett gryt, denna hunden ska istället fylla gryten är tanken. Anledningen till att jag lägger tråden här och inte i hundarean är att den är uppdelad i hundtyper och jag vet inte riktigt vilken hundtyp frågan gäller än även om någon form av stövare med lämpliga linjer lär ligga bra till. Mvh! Jag jagar räv med min ADB. Någon gång har hunden ställt grävling. Dessutom så jagar vi allt klövvilt och hare.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Jag skulle gått på en finnstövare av bra linjer! Min polares finne har intresse för både grävling, räv och lo.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Att rekommendera en ADB i detta fallet är väll inte vidare smart. Sidelock vill jaga ENBART rovdjur och du rekommenderar en allroundhund av det mindre slaget (storleksmässigt). Han vill ha djuren i gryt/träd snabbt vilket ofta beror på drevfart/drevsätt, generellt ju snabbare & mer vinddrivande ju snabbare sker ovanstående. Sidelock: Satsa på en stövare.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Att rekommendera en ADB i detta fallet är väll inte vidare smart. Sidelock vill jaga ENBART rovdjur och du rekommenderar en allroundhund av det mindre slaget (storleksmässigt). Han vill ha djuren i gryt/träd snabbt vilket ofta beror på drevfart/drevsätt, generellt ju snabbare & mer vinddrivande ju snabbare sker ovanstående. Sidelock: Satsa på en stövare. Kan så vara, men det skrev han inte. Vill han ha en sådan hund så bör den väl vara rådjursren, eller? Och då passar inte ADB:n som är en allroundhund som du skrev. Beklagar.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Om du trådskaparens först inlägg igen så ser du att det är ENBART rovdjur uppräknade - INGA klövvilt.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Läste tråden o tänkte fan detta är ju min fråga jag har tänkt o ställa. Dock redan insnöad på chillerstövare men inte hört så många som använt dom på mård. Eller för del delen grävling. Hoppas du får några bra svar här iaf för jag är inte dummare än så att jag kan tänka skifta hundras
Publicerat Juli 12, 201312 yr Om du trådskaparens först inlägg igen så ser du att det är ENBART rovdjur uppräknade - INGA klövvilt. Ja det stämmer, men jag hade nog i så fall poängterat att enbart rovdjur skulle jagas, men nu nog om detta, jag har redan tagit tillbaka mitt "förslag" och bett om ursäkt.
Publicerat Juli 12, 201312 yr En följdfråga. Hur vanligt är det att våra nordiska stövarraser trädskäller?
Publicerat Juli 12, 201312 yr Någon av dessa kanske? http://www.blocket.se/vasternorrland/Treeing_Walker_Coonhounds_46472503.htm?ca=17&w=3 http://www.blocket.se/alvsborg/Bluetick_coonhoundvalpar_47353265.htm?ca=17&w=3
Publicerat Juli 12, 201312 yr En följdfråga. Hur vanligt är det att våra nordiska stövarraser trädskäller? endel gör det helt naturligt men dom flesta gör det efter lite träning.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Hej! Jag lurar så smått på nästa hund och vilken ras det kan tänkas bli. Jag söker en hund som jagar rovvilt - räv, grävling, lo, mård, mink, iller m.m (björn är inget krav dock). Jag vill att den skäller vid gryt och på träat vilt, samt på grävling eller annat som står still på marken. Jag vill även att den driver viltet med skall och ligger på hårt så att viltet går ner i underjorden eller upp i ett träd inom kort. Har idag en vorsteh som gör allt detta med undantag av drivandet (någon längre sträcka) men det har ändå fallit en hel del predatorer för honom. Jag har ett par bekanta med terrier och de känner i sin tur ännu fler grävare så jag behöver bara lyfta luren för att få satt sprätt i ett gryt, denna hunden ska istället fylla gryten är tanken. Anledningen till att jag lägger tråden här och inte i hundarean är att den är uppdelad i hundtyper och jag vet inte riktigt vilken hundtyp frågan gäller än även om någon form av stövare med lämpliga linjer lär ligga bra till. Mvh! jag jagar alla rovdjur från mink till björn med mina finnstövare, men främst är dom rävhundar.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Författare Okej, hur jobbar dina hundar med de olika djurarterna? hur lång tid brukar det ta (ca) innan hunden får stopp på viltet?
Publicerat Juli 12, 201312 yr det är väldigt olika beroende på snöförhållande terräng osv. men om vi tar ett exempel, lodjur på barmark eller 2-3 dm lössnö och bra terräng dvs inga rasbranter efter 20 min så är jag brydd om det inte sitter i trä eller är ståndskall. räv det är ganska beroende på individ men jag vill gärna ha ett drev på 1-1,5 timme minst innan den grytar för inget går upp mot att överlista en räv på drev björn det är oxå väldigt beroende på individen en del parkerar ganska snabbt och en del springer hela dagen. grävling ett par hundra meter sen brukar det va stopp. mink markerar dom vart minken har sin daglega typ som vid en grytad räv.