Publicerat Juli 11, 201312 yr Hej alla forumkamrater! Som ni ser är detta första inlägget utav mig. Har hittat hit då jag sökt information om hur ni alla kunniga gör med eran grisjakt. Kan presentera lite historia först. Jag har jagat i 2 år och innan sysslat med fiske. Jagat älg och rådjur. Nu har grisarna kommit till våra skogar i mitt i småland. Vi har jag jagat svin EN gång med hund i skogarna med gott resultat. Sedan i vintras har jag spårat och sett hur grisarna rör sig över delar utav våran mark. Vi har beslutat om en "åtel" som ligger bekvämt till och där gris ofta passerar. Så i vintras började jag lite smått med tjära och några nävar majs. Svaret två dagar senare är att grisen vänt upp och ned på marken och skavt bort tjäran. BINGO! nu började det bli kul. Så vi fortsatte med någon näve majs någon gång i veckan med samma resultat. Våren. Vi byggde ett antal älgtorn varav ett på "åteln" ett stort högt torn med lite höre väggar på. och tak. men öppet runtom om ni förstår. Som väntat så försvann aktiviteten på området. Tornet står ca 20m ifrån "matplatsen". Aktiviteten avtog i hela området sånärsom vissa små klövavtryck vid bäckar och vattenpölar. Nutid. Grisarna har gått lös på markerna runtikring "åteln" dvs. runt ett par andra älgtorn. Tills häromdagen då mina nedpättade majskorn var uppbökade och tjäran var väldigt uppgnuggad upp till en meter ganska exakt. Har vart två kvällar i tornet och kikat och lyssant men ej sett ett enda djur. ca 3tim. Så nu har jag laddat med ny majs samt även en "majsbomb" för att testa efter tips ifrån detta forum.. Nu börjar frågorna.. Eftersom att vi inte tycker att det är läge riktigt ännu med kameror och spridare så får vi lägga ribban här sålänge. Fråga 1 Hur långt ifrån matplatsen är optimalt att ställa tornet om man ser till ljud och lukt. (tornet står där men är flyttbart) 2 Borde väggarna vara heltäckande med endast skottglugg? Ser de rörelser i tornet mm.. 3 Vägen till tornet, är idag att jag går in via det ena viltspåret. borde jag söka ny väg att gå? 4 Hur pass känsliga är grisarna för ljud när man tar sig ut och hur länge kan man räkna med att inget händer? 5 Så jäkla mycket mygg, gissar att myggmedel är uteslutet, fiskar reagerar inte på det, med annat med vilt. Hur gör ni? 6 Är det något man borde tänka på som man annars får lära sig i efterhand? Så en riktig novis vad gäller detta. Har ni några bra tips på tillvägagångssätt och saker som man bör tänka på. Är det ens möjligt att klara av detta utan kamera och div hjälpmedel? Tack på förhand!
Publicerat Juli 11, 201312 yr Hej!Jag är absolut ingen expert, du kan få mycket bättre svar av många här på forumet. Men en del har jag snappat upp och jag har varit med och gjort en del åtlar. Pappa är jobbar som jakt och viltvårdare så lite har man ju fått där ifrån.Fråga: 1 Så tycker jag att 20 m är för nära. 40-45 m tycker jag är optimalt. Det är väldigt individuellt. Men du ska ha längsta möjliga avstånd utan att det brister med tex könsbestämma en gris. 2 Ja, ha heltäckande väggar. Grisar ser inte så bra så för den sakens skull kanske det saknar betydelse. Men du minska vittringen för det blåser inte rätt igenom kojan. Det är dessutom ett plus på vintern när det är kallt! Tänk bara på att ha en matta eller något annat som dämpar resonansen i kojan.Som sagt, jag är ingen expert på detta men några värdefulla tips har du förhoppningsvis fått!3 Om möjligt, försök ta en annan väg eftersom de är så pass känsliga för lukt. 4 Det vet jag faktiskt inte. Men ligger grisarna i planteringen intill så måste man vara extremt tyst. Förnimmer dem dig är det inte säkert dom går dit den natten.På frågan hur länge inget händer vet jag inte riktigt vad du menar. Men om du menar när man sitter och vakar kan det vara väldigt olika. Jag har skjutit gris efter en halvtimme i kojan när det fortfarande var ljust. Men jag har också suttit till morgonkvisten och skjutit i det första dagsljuset. 5 Jag kör utan myggolja. Jävligt jobbigt! Men jag ser till att ha heltäckande kläder och myggnät för ansiktet som man snabbt och tyst kan smyga upp när man ska kolla i handkikare/skjuta 6.1 Kontinuerlig utfodring är viktigt, behövs kanske inte så mycket men grisarna ska lära sig att där finns mat varje natt. En flock med fjoringar tömmer lätt några nävar majs på en natt. Får de sen inte käk på en vecka så blir dem inte kontinuerliga. Foderspridare med timer är ett hett tips. 6.2 Se till att du har placerat tornet/vakkojan rätt. Det blåser oftast västliga vindar så sett det öster om åteln.6.3 Hur ser terrängen ut? Har grisarna bra med skydd så de känner sig trygga där?