Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Joggande polisman jagades av väldig björn

Featured Replies

Publicerat

"Jag tror att det är en ren tillfällighet att jag lever"

En polisinspektör vid Södertäljepolisen mötte på en stor överraskning på sin joggingrunda. Han blev jagad av en björn.

Polismannen Ivering, polisinspektör på Södertäljepolisen, trodde att hans sista stund var kommen på onsdagskvällen:

- Jag var ute på min dagliga joggingtur vid 20-tiden, i joggingspåret mellan Rönninge och Salem. När jag springer där ser jag något i ögonvrån. Vad sjutton är det där? tänkte jag. När jag tittar till ser jag att det är en stor bamsebjörn - som springer tre meter bredvid mig, berättar Tomas Ivering för DN bara en dryg timme efter den mycket skakande händelsen.

- Han var verkligen hiskelig, en mycket stor björn, och jag tänkte: "Jaha, tack för det! 39 år blev jag, inte mer."

Tomas Ivering tänkte dock att han skulle försöka hålla sig lugn. Han fortsatte därför med precis det som han gjorde, att jogga framåt i spåret och bara titta rakt framåt. Han märkte då att björnen försvann ur ögonvrån:

- Då tänkte jag: "Nu får jag väl en ram i nacken när som helst." Men jag fortsatte och tittade efter en liten stund snabbt bakåt. Och då satt björnen och vädrade rakt uppåt, bara. Jag tror inte att han ville mig något illa.

- Jag tror inte att han var arg på mig på något sätt, utan vi råkade bara ränna på varandra ute i skogen. Det var inte meningen, men björnen verkade sedan inte ha några onda avsikter alls. Han bara såg mig, blev nyfiken på vem jag var och sprang bredvid mig en kort stund. Och sedan satte han sig bara. Så han verkade inte ha blivit rätt eller någonting, säger Tomas Ivering.

Sedan sprang Ivering någon minut till och stötte då på en ung flicka som också hade sett björnen. Hon var mycket rädd, och han tröstade flickan och höll om henne samtidigt som de båda sprang iväg bort från den plats där björnen satt.

Han hindrade också några fotbollstjejer som var ute och joggade från att springa rakt mot björnen:

- Så hela min väg hem fick jag stoppa folk från att springa däråt. Jag är ju själv polis, så jag ringde kollegerna direkt efter att jag hade kommit hem. Jag hade ingen mobil med mig, för annars hade jag försökt ta en bild av björnen.

Stockholmspolisens länskommunikationscentral och Södertäljepolisen skickade upp en helikopter - som dock inte kunde se björnen - och en radiobilpatrull, som också sökte efter den.

- Jag tror att det är en ren tillfällighet att jag lever. Jag tror att om han hade varit på surt humör, så hade jag inte haft en chans, säger Tomas Ivering.

Stationsbefäl Christina Bergström på Södertäljepolisen berättar en stund senare på onsdagskvällen för DN att viltvårdare har varit på platsen och konstaterat att det fanns riktiga björnspår där.

Gert Andersson, länsvakthavande på Stockholmspolisen, säger till DN att både jakträttsinnehavare och jakträttsvårdare under sena kvällen gjort bedömningen att man inte skulle jaga efter eller söka efter björnen utan lämna den ifred.

DN: Men kan den inte vara farlig för folk i området?

- Nej, björnen har ju inte gått till attack. Och så länge man lämnar den ifred så är det nog ingen fara. Men det är klart - man ska inte gå fram till björnen om man ser den, säger Gert Andersson.

Göran Adenskog, informationschef på Naturhistoriska Riksmuseet, säger till DN att polisen och jakträttsvårdaren säkert gjorde en riktig bedömning:

- Det var nog rätt strategi. Kanske var det en tvåårig björnunge som hade stötts bort av björnmamman och nu sprang omkring förvirrad men inte aggressiv. Sådana kan gå över långa avstånd för att hitta ett revir och även komma till Stockholmsområdet, säger Göran Adenskog.

Publicerat

Kanske borde Jan Emanuel med polare ut i skogen och jogga eller ha en pick-nick  ;D  kumbajamylord

MVH Roggman66

Publicerat

instämmer med förgående talare...

Publicerat

Och? Vardagsmat för tex dalmasar. Ska det verkligen behövas att någon dör i Stockholm slagen av rovdjur innan politikerna ändrar rovdjurspolitiken?

Publicerat
Och? Vardagsmat för tex dalmasar. Ska det verkligen behövas att någon dör i Stockholm slagen av rovdjur innan politikerna ändrar rovdjurspolitiken?

Verkar tyvärr inte bättre. >:(

Publicerat
  • Författare

Man skulle ha sett Jan Emanuel, Peter Eriksson, Maria Wetterstrand bli jagade av björn och varg.

;D

Publicerat

Men vad skulle man upp med en helikopter för???

Tänk om man skickade upp en helikopter varje gång någon sprang på en björn, eller skiljer man på folk och fä här, kanske skulle anmäla slöseriet av skattepengar.

Publicerat

vicken fjant...har han inte tjästepickan med så man kan få lite "konkreta" bevis ::);) ;) ;D

Wetterstrand, Eriksson och jan-emanuel (vilket jävla namn btw..) skulle lämna bromsspår i kalsongerna (trosorna i W:s fall) om dom såg en nalle...

Publicerat
Men vad skulle man upp med en helikopter för???

Tänk om man skickade upp en helikopter varje gång någon sprang på en björn, eller skiljer man på folk och fä här, kanske skulle anmäla slöseriet av skattepengar.

Men det vet du väl Per att björnar blir livsfarliga såfort de kommer söder om dalälven, norr om däremot är de beskedliga som lamm  ;)

Publicerat

Sen är det ju också så att det är BARA beväpnade jägare som blir attackerade av rovdjur............ ???  ???  ::)

Publicerat
Men det vet du väl Per att björnar blir livsfarliga såfort de kommer söder om dalälven, norr om däremot är de beskedliga som lamm  ;)

Jomenvisst! det är den vanliga visan vi ska ha men inte här, ett vargrevir på djurgården och några björnar och lodjur på Lidingö.