Publicerat Juli 11, 201312 yr Riktar denna tråd främst åt duktiga hagelkännare o liknande. Söker ammo till min drilling inför kommande höst. Bössan ska brukas i största möjliga mån så mkt som möjligt på blandade jakter. Saker som kommer jaga främst är räv,grävling och försöka mig på mård. I mindre utsträckning rådjur o kanske någon enstaka hare är möjligt. Ute efter främst hagelstorlek us 5-6. Undrar då vilka märken som finns i landet som räknas som dom absolut bästa som går o uppbringa. Inte för tunga laddningar. 28-32g typ. Så pmt ja inväntar svar Mvh drillingfantasten.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Ja du..... Gamebore gör Pure Gold och High Game (mina favisar), kolla med Torsbo Eley gör mig veterligen GrandPrix i 16, finns bla hos Kjell i Sjöbo eller hos Jaktia. GP är min referenspatron jag jämför alla andra mot - mycket sällan den förlorar (det har so far aldrig hänt....) Lyvale/Express gör en 16, vet ej hur den är...... Rotweil gör sin klassiska Weidmannsheil - en klassisk patron med ett jäkla klipp i - men brukar skjuta trångt. Brukar finnas hos de flesta utöver Fjuttorps ammunition. NSI gör en traditionell patron i 16, ska vara jäkligt bra - men jag har inte hunnit testa. Kolla med Interjakt. Där har du lite att testa. /T
Publicerat Juli 12, 201312 yr Kan inget om kal 16 men om du är en riktig drillingfantast som jag så är du välkommen till våran tävling Drillingkungen på Bredareds Sportskytteklubb utanför Borås den 28/7. Vi skjuter med drillingbössor och har roligt. Mvh Einar
Publicerat Juli 12, 201312 yr Författare Tack pmt. Weidmannsheil har jag köpt hem i storlek us5 och 6. Nsi kommer snart en leverans om någon vecka till jobbet o då hoppas jag kal 16 är med där då jag gärna testar dessa oxå. Likaså rio har jag köpt på vinst och förlust för o testskjuta. I us 6 självfallet. Får se om vi kan skaka fram eleys patron på jobbet oxå. Hade varit roligt o testa. Blir ca 10-20 patroner av vardera sort som ska testskjutas på papp. Tack för tipsen! De va ju synd att du skänkte bort dessa ju Såg detta med drillingträffen, tyvärr kommer jag inte kunna delta. På tok för mkt med allt det andra o göra nu. Hade dock varit fruktansvärt skoj o få delta nästa år om de blir av då! Mvh
Publicerat Juli 12, 201312 yr Det är ett tag sedan en kaliber 16 drilling fanns i skåpet idag det en 20 vete fan om det var ett gott byte. Men patronen bör vara den samma nämligen Rotweil. Har under åren tjafsat mycket om diverse mer eller mindre betydelse fulla saker men en sak som är säker är att klippet i 20 eller 16 är bättre än kaliber 12 åtminstone på rådjur, vet att det är utanför ämnet men har jag fel ? Jag vet inte. //Lasse
Publicerat Juli 14, 201312 yr ? 28 gram us 1-5 i Vo 400 m/s hur kan viltet veta kalibern på röret?Christian
Publicerat Juli 14, 201312 yr Jag har både 20. 16 och 12 i olika bössor. Skulle vilja påstå att utbudet på ammo är störst på tolv. Därmed finns både bäst och sämst där. Bli lite fundersam när folk tycker att den ena eller andra kalibern är överlägsen. ( oftast till tolvans fördel när jag kommer med min 16). Och sedan kör de med billigast möjliga slötorp ammo själva...
Publicerat Juli 14, 201312 yr ...... vet att det är utanför ämnet men har jag fel ? ....... //Lasse Generellt sett ja, sedan kan man alltid välja pipa och patron så att det mesta slår en 12:a eller en 12:a slår alla. /T