Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur får jag in slutstycket igen? (M98)

Featured Replies

Publicerat

Tog ut slutstycket ur min 146:a för att inspektera det, och naturligtvis skulle jag vara och pilla på utslösningsmekanismen! Nu är bakre delen av slutstycket i avfyrat läge, så nu får jag inte in det igen! :( :( :( Vad gör man nu?!

Publicerat
  • Författare

Det löste sig. Hittade en video på YouTube:

Publicerat

Det fenomenet har fått många att lida av lätt panik, även jag har svettats lagomt innan man fått ihop det :)

Nu när du vet hur man får isär det kan du lika gärna göra rent slutstycket :)

Publicerat

Hej, råkade ut för samma problem i Onsdag, på min 1640 husqvarna. Satt och svettades ett tag men till slut lyckades jag mantla med enbarnt handkraft, fick ta i för kung och fosterland men det gick. Gjorde mer eller mindre som i första exemplet videon, höll ett hårt grepp med höger handen , tryckte in sprinten och sen fick jag vrida med vänsterhanden och efter några försök gick det. 

Hoppas det löser sig

Märks att matkoman har slagit till, såg nu att det var du som postade videon......

Publicerat

Har aldrig hänt mig men nu gör det ju inget, nu vet man ju hur man löser problemet! Bra video!

Publicerat

Men snälla JÄVLA nån... Den där lilla svackan i tändstiftsmuttern, som verkar vara gjord för en tumme, är gjord för en tumme. Att göra som kalvarslet i videon är mer eller mindre en garanti för skador på muttern - den typ av skador som ger klick och dålig precision - lika smart som att skära ur mitten på motorhuven med vinkelslip för att fylla på olja istället för att använda den av tillverkaren monterade öppningsmekanismen...

Håll slutstycket i vänster hand, tryck in rotationsspärren med vänster tumme, sätt höger tumme i tumurtaget på muttern och tryck tillbaka tändstiftet samtidigt som du vrider styrhylsan medsols - klart! En handske kan vara nödvändig för de lite klena och de anemiska kan behöva en trä/plastbit, men det är precis all utrustning som i så fall behövs.

-- Mats