Publicerat Juli 14, 201312 yr Jag har en Rottis/Schäfer blandning, han är 14månader nu och jag tränar spår med honom. Jag har inte nå blod att tillgå så jag tar klövar från rådjur som jag har haft i frysen över vintern, och dem fäster jag i ett snöre sen drar jag den bakom mig, från början till slut. Går det att träna spår så? Alltså. Vid början "grejar" jag med klöven i marken en stund, sedan drar jag klöven efter mig i ca:50-70meter och lägger den på lämpligt ställe för avslut på spåret. Hunden spårar bra och hittar på klöven iaf. MVH // Jimmy
Publicerat Juli 14, 201312 yr om du drar den bakom dig vet du inte om hunden spårar dig eller klöven sätt klöven på en pinne som du håller ut åt sidan där du går blod kan du köpa på dom större affärerna i fryst form jag brukar tina upp blodet och blanda i lite vatten sen fryser jag in det igen i cola flaskor ( 50cl ) cirka 3 dl i varje flaska gör hål i korken när du ska använda flaskan . jag brukar sätta flaskan längst ut på grenen som jag drar skanken i så kan man tippa flaskan lite när läger ut blod så det droppar ut lite i taget då kommer blodet i samma spår som skanken
Publicerat Juli 14, 201312 yr Visst kan du börja med att dra en klöv 50-70 meter. Men är målet att ta ett godkänt anlag viltsspårs prov så är det som jämtland skriver 600 meter långt på provet. På anlagsprovet skall det vara 2-5 timmar gammalt spår också. Det är alltid blod utlagt i anslutning till spåret på provet. Där i mot så är det inte något upp spark i spårstarten nu mera (det var det före dom nya reglerna som kom för något år sedan). Så jobba på att få spårets längd längre och äldre på ett sätt så att hunden alltid lyckas varje gång ni tränar. Skaffa lite blod så att hunden lär känna den doften också inan den går på ett ev prov. Här har du en länk till prov bestämelsena i fall det är ditt mål. http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/regler-for-viltsparprov-T36.pdf Mvh Thomas
Publicerat Juli 18, 201312 yr Författare Igår va jag ut igen. I starten på spåret drog jag klöven några ggr, sparkade ej upp nå märke. Drog klöven efter mig i 150meter, utan blod. Lät spåret ligga i 1h 30min. Gick sedan efter grusvägen och när vi kom dit där jag började spåret drog han i skogen och följde spåret. Han hittade till slut på klöven och fick mängder med godis som beröm . Hur låter det som jag gör?
Publicerat Juli 18, 201312 yr Men åk och köp lite nötblod på ICA nu så blir det bättre. Spåra utan blod känns lite märkligt. iPad Tapatalk HD