Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulans bana i kikarsiktet

Featured Replies

Publicerat

Kanske lite missvisande rubrik men visste inte hur jag skulle skriva..

Nåväl, skulle ha skjutit in bössan idag. Hann dock bara med ett skott för det var barn i området och då ville dom inte vi skulle skjuta för det lät för högt. Fortsättning i veckan som kommer.. 

Vi hade i alla fall satt upp tre tavlor. 30 meter, 60 meter och 80 meter till att börja med. Starta på 30 meter och det var ju också det enda skottet som hanns med. Kulan satt i mitten sidleds men ca 10 cm för högt upp. Vi diskuterade lite hur det skulle bli nästa gång på 60 meters tavlan. Jag trodde ju i min lilla hjärna att 10 cm fel på 30 meter skulle bli 20 cm fel på 60 meter. Kompisen hävdade att det inte var så enkelt men hur det låg till kunde han inte riktigt förklara. Kanske att den skulle komma längre ned på 60 meter men längre ned kommer den väl inte för än den börjat dala och det gör den ju inte så fort ? 

Vad säger expertisen här undrar nu jag. Hur ligger det till ? Kalibern är 30-06

Mvh // Johannes

Publicerat

Gå in och lek med ballistikprogrammet på www.norma.cc så lär du dig mycket om kulbanor. Kulbanan i ditt fall har korsat siktlinjen nånstans mellan 0-30 m, troligen nånstans på 10-15 m, dvs kulbanan är riktad tämligen brant uppåt jämfört med en 'normal' inskjutning. För de allra flesta klass-1 kalibrar som är normalt inskjutna, dvs att gå mitt i på nånstans mellan 150-180 m och därmed ca 4-5 cm högt på 100 m (vilket är max kulbanehöjd) och ca 5 cm lågt på 200 m, gäller att kulbanan korsar siktlinjen på runt 30 m avstånd. Vill du göra en snabb grovinskjutning av en klass-1 bössa (oberoende av kaliber), skjuter du alltså in den mitt i prick på 30 m. Med ditt kraftiga överslag på 10 cm redan på 30 m har kulbanan så pass brant vinkel uppåt jämfört med siktlinjen, att jag tippar att din gissning med ca 20 cm överslag på 60 m inte är så långt från sanningen. På 80 m skulle jag tippa 25-30 cm över.

Direktlänk:

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/

Publicerat

Kanske lite missvisande rubrik men visste inte hur jag skulle skriva..

Nåväl, skulle ha skjutit in bössan idag. Hann dock bara med ett skott för det var barn i området och då ville dom inte vi skulle skjuta för det lät för högt. Fortsättning i veckan som kommer.. 

Vi hade i alla fall satt upp tre tavlor. 30 meter, 60 meter och 80 meter till att börja med. Starta på 30 meter och det var ju också det enda skottet som hanns med. Kulan satt i mitten sidleds men ca 10 cm för högt upp. Vi diskuterade lite hur det skulle bli nästa gång på 60 meters tavlan. Jag trodde ju i min lilla hjärna att 10 cm fel på 30 meter skulle bli 20 cm fel på 60 meter. Kompisen hävdade att det inte var så enkelt men hur det låg till kunde han inte riktigt förklara. Kanske att den skulle komma längre ned på 60 meter men längre ned kommer den väl inte för än den börjat dala och det gör den ju inte så fort ? 

Vad säger expertisen här undrar nu jag. Hur ligger det till ? Kalibern är 30-06

Mvh // Johannes

Det beror lite på hut högt upp kikaren sitter över pipan, men 10cm högt 30m är vanligen för mycket och kulan kommer att ta högt på 60m med, kanske inte 20cm men förmodligen över 15cm.

Om du går in på norma.cc och under ballistik så hittar du hur kulbanan ser ut.

/T

Publicerat

Här en skärmdump från Normas ballistikprogram...11,7 grams fabriksladdad Oryx i 30-06...där jag försökte efterlikna dina förhållanden.

Det går inte i programmet att få närmare 'inskjutning' än 10 m (dvs där kulbanan korsar siktlinjen första gången, på väg uppåt)...detta ger 7,6 cm överslag på 30 m, ca 20 cm på 60 m, och ca 25 cm på 80 m...så mina uppskattningar låg ganska rätt.

Med andra ord...du 'siktar mot stjärnorna' med din nuvarande inställning på kikarsiktet :wink:

post-8252-0-63229600-1373822509_thumb.jp

Publicerat

Nu när jag ändå är igång och leker...

Här en skärmdump med samma ammo (fabriks Oryx 11,7 gram) med 'rätt' utnyttjande av kulbanan för ordinär svensk jakt. Inskjuten så den går mitt i på 175 m => kulbanan korsar siktlinjen första gången (på väg upp) på strax innan 30 m => max överslag ca 5 cm på 100 m => sedan börjar kulan dala för att korsa siktlinjen andra gången på 175 m => underslag ca 5 cm på 200 m. Med denna inskjutning kan du alltså hålla 'mitt i' på de flesta vilt upp till 200 m. Efter 200 m dalar dock kulan snabbt som du ser.

post-8252-0-16232100-1373822850_thumb.jp

Publicerat

Här en skärmdump från Normas ballistikprogram...11,7 grams fabriksladdad Oryx i 30-06...där jag försökte efterlikna dina förhållanden.

Det går inte få närmare 'inskjutning' än 10 m (dvs där kulbanan korsar siktlinjen första gången, på väg uppåt)...detta ger 7,6 cm överslag på 30 m, ca 20 cm på 60 m, och ca 25 cm på 80 m...så mina uppskattningar låg ganska rätt.

Med andra ord...du 'siktar mot stjärnorna' med din nuvarande inställning på kikarsiktet :wink:

attachicon.gif30-06-ballistik.jpg

Du kan justera lite på hur högt siktet sitter så kan du få lite mer exakta data utifrån dina egna förutsättningar.

/T

Publicerat
  • Författare

Hejsan..

Kanske var lite otydlig. Kikarsiktet är alltså inte inställt än, det var ju det jag skulle göra idag och det måste givetvis justeras nedåt så man inte träffar stjärnorna när man skjuter ;) Detta var första kulan med siktet som jag ju köpte av dig Dr. Krall. 

Programmet var väldigt avancerat för en rookie, men jag håller på och leker lite med det. Jag tog en skärmdump för att se om jag förstår programmet rätt.

Har jag nu i programmet ställt in att bössan skjuter mitt i prick på 30 meter ? Om jag har gjort det så borde man i sådana fall se på den röda linjen i diagrammet att kulan på 60 meter går ca 5 cm ovanför. Har jag fattat rätt :)

Vidare så ser jag att man längst ned kan ställa in just siktlinjens höjd precis som Pmt skrev. Men vad är siktlinjens höjd och hur mäter man fram den ? 

post-11914-0-24551300-1373827230_thumb.p

Testade att ändra till inskjutningsavstånd 100 meter. Då ser man att vid en närkontakt på 20 meter så träffar kulan kanske 5 cm lägre istället.. Rätt ? 

post-11914-0-19270900-1373827564_thumb.p

Mvh // Johannes

Publicerat

Siktlinjens höjd = avstånd mellan kikarsiktets centumlinje och pipans centrumlinje.

Gör det enkelt för dig...skjut in med 4-5 cm överslag på 80 m...motsvarar inskjutningsavstånd på ca 170 m...punkt! B)

Publicerat
  • Författare

Tack för det.

Nä har inte tänkt göra det så svårt för mig men man lär sig ju på att fråga :) 

Mvh // Johannes 

Publicerat

..... 

Vidare så ser jag att man längst ned kan ställa in just siktlinjens höjd precis som Pmt skrev. Men vad är siktlinjens höjd och hur mäter man fram den ? 

.....

Mvh // Johannes

Lite småkladdigt att mäta men det går:

Mät objektivets yttermått med ett skjutmått, mät pipans diameter på samma avstånd (dvs rakt under där du mäter objektivet) mät avståndet mellan pipa och objektiv.

Objektivdiameter/2 + pipdiameter/2 + avståndet pipa-objektiv = skillnaden mellan kikarens centrumlinje och pipans centrumlinje.

Lite förenklat kan man säga så här: desto högre montage, desto längre fram flyttar du första gången kulan passerar riktlinjen och du får mindre överslag. Utöver att diffen om du lutar blir exponentiellt sett större.

/T