Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

björnkula i 9,3x62? eller 270wsm eller 308?

Featured Replies

Publicerat

Jo jag är ju perfektionist, vill ha det bästa bästa.... en av mina svagheter!

Jo nu har jag 250 grains NF som jag är skitnöjd med, fått till en het laddning som ger 745m/s och detta är till för älgen!

Men om man ska ta en till kula, då lite blötare för att ev skjuta björn men även skjuta vildsvin med bra stopp effekt, vad völjer man då?

Vulcan, partition,scirocco,oryx,accubond!

kula som tar sig igenom bogen men förstör mycket!

För mig låter det som vulcan eller accubond, vad säger ni?

Publicerat

320 grs Oryx eller Woodleigh RN.

Jag har dock bara testat Oryx och kan inte vara mer än jävligt nöjd med den. Allt från rådjur till större grisar. De som inte klappar ihop i smällen lämnar mycket godsaker på skottplats och längs spåret.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

9,3 = Vulcan

270 = Vulcan

308 = Vulcan

Jäkligt tråkigt svar men o så effektiva till ändamålet.

Finns anledning till att svenska björneliten använder denna kula,

även många yrkesjägare i tyskland har den till keiler´s  

(dok vet jag ej om 270wsm är så poppis i tyskland men både 9,3 och 308 är det) 

Publicerat
  • Författare

Vulkan måste ha effekt som en handgranat i 270 wsm?

9.3 och vulkan funkar nog!

Publicerat

Kan ju säga att efter att ha sett några totalhavererade Vulcan i .30 så har ju inte jag något förtroende för den där. Men 9,3 har ju ett bra rykte så där funkar den säkert.

Publicerat
  • Författare

Kan ju säga att efter att ha sett några totalhavererade Vulcan i .30 så har ju inte jag något förtroende

för den där. Men 9,3 har ju ett bra rykte så där funkar den säkert.

Jag med.

men då jag har 9,3 och 270wsm så faller nog 308 bort iallafall på Björn, Gris möjligtvis!

Är inte accubonden ett bättre val än vulkan?

den är väl rätt blöt den med?

Publicerat

Vulkan måste ha effekt som en handgranat i 270 wsm?

9.3 och vulkan funkar nog!

JO det lär nog hända grejor om du skjuter Vulcan i wsm men,

För min egen del när jag jagar björn så är det att få ihjäl björnen asap!

Ev. kött är sekundärt

Publicerat
  • Författare

Jo, samma här Om jag någonsin får skjuta så är köttet nästan ovidkommande.

Men tycker att respekt för björnen som djur så ska den dö fort och sen bör det faktiskt gå att ta hand om köttet efteråt..... annars tycker jag man i nte ska jaga björn1

Kommer en vulcan i 308/270wsm komma igenom bogen om skottet inte sitter bakom bog?

i 9,3an så är den troligen perfekt!

Publicerat

Ja mycket troligt! Björn är inget speciellt hårdskjutet vilt! Flera i 'björnjägareliten' har trappat ner från 9,3x62 till 308 win, men fortfarande med Vulcan.

Publicerat
  • Författare

Jo, absolut men dom skjuter kanske några björnar varje år?

Då kanske dom tycker att 9,3 är dyrare och slår sönder mer!

Och om jag då får chansen ska den ligga på plats så 308 går bort för mig!

Jag lär inte skjuta bättre med den än en med mer kraft.

Det enda jag kan tänka mig som fördärvar skottplaceringen är björnfrossa , och då kvittar kalibern då jag inte lär skjuta!

Publicerat

Jo, absolut men dom skjuter kanske några björnar varje år?

Då kanske dom tycker att 9,3 är dyrare och slår sönder mer!

Och om jag då får chansen ska den ligga på plats så 308 går bort för mig!

Jag lär inte skjuta bättre med den än en med mer kraft.

Det enda jag kan tänka mig som fördärvar skottplaceringen är björnfrossa , och då kvittar kalibern då jag inte lär skjuta!

Nja priset är nog ovidkommande i detta fall. man använder soppas med kraft att björnen dör och det är som den gode doktorn skriver.

björn är rätt "lättskjuten"

Jag har varit med när ca 10 björnar skjutits (dock inte skjutit någon själv än) och dom flesta som skjuts i Sverige är under 100kg.

största som jag sett är 107kg.

Apropå björnfrossan så behöver du inte oroa dej den kommer! hoppas bara inte den förstör skottchansen.

Använd så grov kaliber som du kan träffa med VARJE gång så löser det sej

Publicerat

Pris eller köttförstöring är egalt för de här gossarna. En död björn och hundarnas väl och ve kommer i första rummet.

En kompis i jaktlaget sköt en björn i fjol med skott som jag hjälpt honom ladda. 308 win och 180 grains Interbond. De blåste rätt genom maskineriet på björnen (2 snabba skott) varvid han reste sig på bakbenen och sen dog.

Jag har besiktat nåt hundratal björnar i min yrkesutövning. Slutsats av det är som alltid att skottplacering är av största vikt, allra helst med björn som har ganska litet träffområde. Så jakta med en klass-1 kaliber du skjuter BRA med i alla lägen, hellre än välja nåt 'manligt' i kaliberväg 'bara för sakens skull' :)

Publicerat
  • Författare

Jag skjuter exakt lika bra/dåligt på vägbanan med
6,5x55-375 hh mendäremot i bänk skiljer det en del!

Jo björnfrossa hade jag 2010 när björnen var 50m ifrån mig i 15 min.
det var bara att meddela jag avbryter.

Publicerat

Angående frossan får du lägga in mentalträning.

Publicerat
  • Författare

Det var nog mest utmattning, jag skakade!

Men stog på helspänn i ca 15min, och jag hade nog börjat skaka även om det vart en älg.

Jag kom ihåg för ca 30-33 år sedan, då jag vakade räv på åtel och det var bara fläckvis med snö, 80% barmark.

jag hade räven på åteln i 45min innan jag kom till skott och då hade jag fått vila ett par gånger, det är jobbigt att vara redo!

Publicerat

Björnen går ofta där det är tätt... Jag väljer en bondad rundnos, i mitt fall Woodleigh. Jag har roat mig med att prova riktningsstabiliteten på den kulan kontra slankare varianter, och min slutsats är att en framtung kula verkligen är att föredra om man träffar kvist. Jag vill inte heller ha något som expanderar för lätt, delvis av samma skäl. Mjuk bondad rundnos blir mitt val.

Publicerat

Farfar har skjutit 10-talet björnar i sina dagar och han använder 6.5x55..

Publicerat
  • Författare

ssshhhshhhs, så inte björnen hör detta!

Publicerat

Jag tänker att jag vill ha något som drar rakt igenom brösthålan oavsett vilken vinkel jag skjuter från, jag stor och valde mellan olika hårda och halvhårda kulor men landade på oryx i min 30-06. Har skjutit mycket annat på eftersök med den och den tar sig in till vitala organ sålänge jag inte skjuter rakt bakifrån.

Samtidigt så skall man se till effekten i t ex vildsvin så har jag haft bäst effekt med vulcan i 6,5x55 men frågan är ju om man får så man måste skjuta rakt framifrån, får man in en vulcan till brösthålan då? För hjärnan är ju inte mycket att skjuta på i det läget.

Publicerat
  • Författare

Jag tror nog att en vulcan i 9,3x62 orkar men inte med 308, iallafall inte i alla lägen!

Publicerat

Vet inte hur mycket det skiljer i anatomi men sköt min 190 kgs svartbjörn med 150gr oryx i 270 win. Den stöp i skottet.

Edit: vad jag vill säga är att grabbarna som förordar skottplacering är nog inne på rätt spår

Publicerat

Vet inte hur mycket det skiljer i anatomi men sköt min 190 kgs svartbjörn med 150gr oryx i 270 win. Den stöp i skottet.

Edit: vad jag vill säga är att grabbarna som förordar skottplacering är nog inne på rätt spår

Det är vad jag alltid sagt, 270 världens bästa patron!!!!

Inlägget ovan är nog av större vikt än kalibervalet tyvärr!

Sveriges enda (mej veterligen) dubble på björn är skjuten med 6,5 och Alaska, 1+1 skott sen va det klart. helt odramatiskt

Publicerat
  • Författare

Det bidde enbart 250 grains NF, så slipper jag kludda med olika kulor(men det är kul)

så nu har jag ca 80st färdigladdade, borde räcka om det blir nån björnjakt!

Publicerat

Det finns vittnesmål om hårdskjutna björnar. Jag har två teorier om varför.

Den första har Fredrik redan nämnt ovan.

Den andra är att träffområdet faktiskt sitter lite annorlunda än på våra hjortvillt.

Om du har ett rent sidoskott så hamnar den perfekta träffen lite längre bak/ner än om det var älg.

Publicerat
  • Författare

Jo bakom bog är ju nödvändigt för att träffa maskineriet!