Publicerat Juli 15, 201313 yr Hej! Jag har precis tagit jägarexamen, och är helt ny när det gäller jakt. Jag har skaffat en .308, en .22lr och en hagelbock, som jag fick hämta ut för nån vecka sedan. På den lilla mark jag har tillgång till så finns det lite kråkfågel, hare, rådjur, och tidvis gås (kan bli tala om skyddsjakt på växande gröda på åkrarna). Jag ville ändå ha en klass 1, dels för att börja träna på skjutbana, dels för att det är så långa väntetider på licens, så om jag fick tillgång till jakt, eller ville hyra in mig, så gäller det att ha vapen först. Jag funderar nu på om det skulle vara bra med något i klass 2, för att kunna ta hare och kanske gås på lite längre håll. Det skulle även vara kul att prova lite precisionsskytte på längre håll. Kan tänka mig att en klass 2 med ljuddämpare inte skulle störa omkringboende för mycket, då det finns ett antal grannar inom några hundra meter. Eller tänker jag fel? Jag inbillar mig att det är lättare att ta tillvara på en hare som fått en kula i huvudet, än en som är full med hagel. Frågan är vad som är bäst, en kombi, eller en dedikerad klass 2 repeter? Å ena sidan kan jag se fördelen med att sitta på altanen med sin kombi, som funkar till mycket. Å andra sidan, har jag mycket bättre precision med en repeter med tung pipa? Och i verkliga jaktsituationer, saknar man de där extra skotten i magasinet om man sitter med en kombi istället? Det här ser ju ut att vara en fin kombi för vettiga pengar: http://www.blocket.se/goteborg/Kombi_48001940.htm?ca=20&w=2 Å andra sidan, 3600 för en CG1900 med tung pipa, benstöd och kikare, är väl inte heller så dåligt? http://www.blocket.se/helsingborg/Studsare_30_06___222_Remington__22LR_och_Hage_48185905.htm?ca=20&w=2 Jag inser att det handlar mycket om tycke och smak, och av det jag har läst så finns det ju många som använder kombi till allt, och andra som inte alls gillar det. Vad säger de erfarna? För och nackdelar? Vad är det jag inte har tänkt på?
Publicerat Juli 15, 201313 yr Bättre teknisk precision är inte säkert att du får med en repeter, men möjligheten att ta stöd utan förändrat träffläge ökar troligtvis och det är anledningen till att jag rekommenderar just en repeter till de små djur du ska skjuta på. För övrigt har du gjort väldigt bra vapenval för nybörjare hittills!
Publicerat Juli 15, 201313 yr Grattis till jägarexamen. Jag har en Kombi kaliber 12/222 som jag jagar Skogsfågel med och även kan det hända jag kör Rådjur med den. i vissa lägen så passar hagel bättre en kula. Men det är en smak sak. Jag har i övrigt en 30:06 för Älgjakten och Bockjakten, Kombin för Skogfågel och Rådjur ibland, 22 Hornet för Toppfågel och Rävjakt Hagelössan för Hare, kråkfågel och vid klappjakt på Räv.
Publicerat Juli 16, 201313 yr Författare men möjligheten att ta stöd utan förändrat träffläge ökar troligtvis och det är anledningen till att jag rekommenderar just en repeter till de små djur du ska skjuta på. Du menar oförändrat träffläge mellan skott ett och två, ifall första skottet inte räcker? Om man exempelvis fick en dålig träff på en hare, är det då realistiskt att avfånga den med ett andra skott från ett kulgevär? På kort håll kan jag se att hagelpipan i en kombi kan vara bra som backup, men om man är utom skotthåll för hagel, så kanske ytterligare snabba kulskott är mer värda?
Publicerat Juli 16, 201313 yr Nej jag menar att brytvapen och även andra vapen men kontakt mellan pipa/förstock kan få förändrat träffläge om man tar stöd på vissa underlag, punkter på kolven osv medan en repeter med friliggande pipa och stabil kolv inte har detta fenomen vilken ger dig möjlighet att använda benstöd tex. På just hare vetifan, jag skjuter med varmintkulor så de blir där vid träff. Däremot har det hänt att jag kunnat skjuta på nytt om jag bommat och haren suttit kvar, eller att jag kunnat skjuta två harar om första skottet suttit bra. Skadeskjuten hare brukar inte sitta still nog för ett till kulskott, de lämnar ofta platsen eller så blir de kvar och hoppar och far runt som en trapetsartist på cirkus. Men ett extra skott är aldrig fel att ha, även om enskottarklubben på robsoft ofta hävdar att man skjuter sämre och mer ansvarslöst ju fler skott man har i magasinet. Men du klarar dig nog med en kombi om du bara tänker skjuta på avstånd där du träffar i sittande skjutställning eller med skjutkäppar som stöd. Tornkant och ryggsäck som stöd brukar med funka ihop med kombi om man är lite försiktig.
Publicerat Juli 16, 201313 yr Författare Då var det bra att jag frågade, för det hade jag ingen aning om. Tack för förklaringen! Inga andra som har funderingar på för/nackdelar kombi vs repeter, som en nybörjare inte tänkt på?
Publicerat Juli 16, 201313 yr Nu har du ju en 22a annars kunde ju en cz med två pipor funka. 22lr och 22wm. 22vm är ju lite snällare på hare! men inte godkänd på rådjur men där kan du använda 3006. Detta endast för att strula till dina tankar!!!!!
Publicerat Juli 16, 201313 yr Till det du beskriver skulle jag rekomendera repetern. Hade du beskrivit att du tänker dig att "trampa" hare och/eller fågel så hade det varit en annan sak. Fundera på vad du hade tänkt dig för riktmedel på kombin. Om du vill prova på lite långhållsskytte så räcker inte 4-6x förstoring så långt. Skall du klara av snabba skott på hare och fågel så är det nog utan förstoring som gäller. Alltså måste det till snabbfästen av något slag. Finns visserligen några belysta sikten typ 1-4 1-6 som kan funka, men se i så fall till att få prova hos någon som har dylik utrustning först. Och glöm det där långhålls skyttet. Sedan har jag en liten passus till. Jag skulle vara försiktig med att köpa ett brytvapen som använder en patron konstruerad för andra typer av vapen system. Patroner för brytvapen har fläns. Nu kanske jag är lite gammeldags i detta tänkandet (också...) och kanske har teknik och material kommit så långt att man inte behöver oroa sig. Men jag hade i alla fall varit försiktig. Framförallt om det handlar om att handla på blocket och man inte har kunskap nog att titta på utdragare och tomhylsor för att bedömma eventuellt slitage m.m. Handlar man i butik har man i alla fall någon liten möjlighet att gå tillbaks och klaga. Även om det är troligast att eventuella problem beror på snö, is, fett och smuts...