Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävstövare o skabb.

Featured Replies

Publicerat

Hej alla stövarvänner!

Jag föddes för sent,jag fick inte uppleva rävstövarna pga.skabben. Min far som också är /var stövarfantast satsade inte så mycket på räv,utan han ville ha harstövare. Som bekant faller ju inte äpplet långt från trädet,så naturligtvis har ju mina hundar präglats på hare.

I sanningens namn,så är jag nog inte heller spec.intresserad av att mina stövare driver räv,då mina marker inte är så stora,att jag sedan bor i Stockholmstrakten/Södertälje med alla dess bilar gör inte saken bättre.

Till saken,nu har ju räven kommit tillbaka,på vissa håll explotionsartat,så att den förut bortglömda rävjakten nu blivit på tapeten igen.

Får era hundar ofta skabb? Ser ni i så fall detta som ett problem? Förr hade man ju ett shampo,glömt vad det heter??? som man badade jyckarna i.

Hur ser ni framtiden för rävstövare? Är rävstövare endast ett begrepp i Norrland o Gotland,faktist känner jag ingen här runt Södertälje trakten som har stövare till räv.

Dock vore det kul att få vara med nån gång o se hur det går till....

Publicerat

Hejsan! Hundarna får nu som då skabb,men det finns ju bra skabbmedel att tillgå hos veterinären så det är inga problem.

Här i mina trakter (Finland) har satsats hårt dom senaste 10 år på rävstövare så bara inte skabben nu igen " sätter käppar i hjulet" så ser framtiden riktigt ljus ut här för rävstövare.

Men tyvärr ser rävtillgången väldigt dålig ut i år...har inte sätt en ändaste räv på hela sommaren.

Två rävkullar har tidigare i vår uppserverats av andra på mina jaktmarker,men båda kullarna hade skabb så dom finns troligen inte mera.

Själv har jag en ungtik (snart 2 årig finnstövare) som är av nästan bara rävhundslinjer som snart skall börjas tränas igen (20 aug) då får man ju se om här finns några rävar eller inte.

Mvh Tore

Publicerat

Framtiden för rävstövare tror jag blir "självaste framtiden" för stövareraserna i stort (blev komplicerad text?)

Se bara här på jaktsidan. Rävjakterna med stövare och grythund är det ämnet som helt klart är populärast. Jagar själv med Finsk stövare. Inom Svenska Finskstövareföreningen finns det en egen sektion som bara arbetar med rävhundar.

Målen är många bl a att fler hundar startar på särskilt rävprov, bygga upp en hanhundslista mm. Kettukiller är en av huvudpersonerna där, han kan säkert berätta mer om du är intresserad.

Mvh/ Micke N

Publicerat

Nu är jag ingen stövarägare och ska väl erkänna knappt jagat med stövare, men i laget har vi en Schiller som ska vara ganska duktig på räv, angående skabb så badade man hundarna i Alugan förr om jag inte minns fel luktade satan så illa, har inte hört att så många hundar fått skabb vid själva jakten, ser man att räven har skabb så behöver den intte komma fram till räven när det är skjutet.

Publicerat

Mina hundar har aldrig fått skabb och jag har skjutit skabbrävar för både terrier och stövare...de har oxå ruskat om räven rejält efteråt. Jag brukar tvätta hundarna med helt vanligt schampo när de varit i kontakt med skabbräv och det har funkat utmärkt hittils.

När det gäller intresset för rävstövare och rävjakt så ökar det ganska så fort. Efterfrågan på bra rävhundar är nu ganska så stort.Det är nog inte begränsat till norrland och Gotland utan är nog egentligen ganska så utbrett över hela landet...dock med lokala variationer.Ser man på antalet provstarter på SR-prov så skulle jag gissa att Sydsvenska ligger i topp, kanske med Småland tätt efter..detta är dock inte nån vetenskaplig undersökning utan vild gissning från min sida.

Personligen tror jag nog att rävjakt med stövare till stor del kommer att rädda stövarjakten. Harjägare kommer det alltid att finnas...men de blir färre och färre tyvärr. Kanske vill nya jägare ha lite mer spänning och action...och har man duktiga rävstövare och grythundar så är det jakt som bjuder på både spänning och action.Det kräver väl dock sin man många gånger...

Precis som Testeåbon säger så har Svenska Finskstövarföreningen en Rävsektion som enbart inriktar sig på rävhundar.Någonting som jag tror att även Svenska Stövarklubben kommer att få igång snart...det behövs inom alla raser.

// kettukiller

Publicerat

Hejsan,jo men action skrev du, har fattat rävdreven som ganska vildlyftiga,av karaktären en sockenrunda!!

Jag har aldrig varit med så det är därför jag frågar,att stå blick stilla på ett pass i flera timmar är väl långt från action?

Vet att nya jägare vill ha action,o tyvärr verkar inte harjakt tilltala dom alls,varför skulle ett rävdrev göra det i stället.?

Har jag helt fel när jag påstår att en hare bjuder på trängre bukt än vad en räv gör?

I detta fall borde ju hardrevet ge mer action än räven! Sen är jag jägare,jag jagar för jaga o skjuta hare inte titta på klockan!!!!

Tyvärr har många stövarjägare mer blivit hundfolk o sysslar med hundsport än att jaga,det är så jag ser det.....

Så klart att man inte skjuter hare efter upptag,men väl efter en halvtimme så ;D

Lite tankar o funderingar :)

Publicerat

Skulle vara intressant att få veta hur ett upplägg för dagens rävjakt ser ut,hur ser dagen ut,har man alltid förhållskyttar likt en rådjursjakt?

Förflyttningar i marken av passare hur går det till?

Använder ni mycket kom radio eller är radion avstängd?

Ringas alltid innan släpp,då det finns snö?

Hur stora såtar ställer man sej runt? o hur gör man där det är storskog?

Har jakten är rätt så social,dvs.man kan glatt bladdra med sin kompisar på alla tänkbara sätt,utan att störa speciellt mycket,hur är det med rävjakten?

Skulle oxå vara intressant hur man idag tänker,jag har alltid tänkt harhund,andra tänker rävhund o vill inte att stövaren driver hare...

Förr hade man en stövare,antingen drev den då räv eller hare,men många ggr både och..kanske med viss förkärlek till den ene.

Många av oss har ju hört historierna om stövaren som drev hare som plötsligt korsade en färsk rävlöpa o växlade drevdjur...

Ni kanske undrar varför jag frågar så mycket ;) jo..jag går i Schiller tankar ;D

Frågvis/Telgetok ;)

Publicerat

Ja du Telgetok...om du någon gång jagat räv med en bra rävstövare så finns det för mig knappast något som är så spännande och intressant.

Jag har jagat och skjutit massor av harar... men att skjuta en räv på ett bra rävdrev går inte att gemföra med harjakt...inte för mig iaf.  ;)

Men hur man jagar och hur många man är då man jagar varierar för oss,vissa ggr är man ensam vissa ggr är man många och då använder vi alltid jaktradion.

Hur man jagar och på vilket vis man jagar spelar ingen roll...huvudsaken är att man har en bra rävhund...det är(tycker jag) a och o med rävjakt och även med all slags jakt med hund.

Och att stå stilla i flera timmar...nej det existerar inte i vårat jaktsätt,utan hellre följa med och springa mellan olika pass och försöka genskjuta räven det är det som är spänning och action.

Du kan prata med kompisar hur mycket som hellst om du har koll på läget...men när räven är på kommande till ditt pass så gäller det att stå stilla annars ser du knappast räven alls.

Jag kan medge att jag rör mig onödigt mycket då jag jagar...och missat flera chanser på det,men det är heller ingen annan i min by som skjuter lika mycket räv som mig,så det är ju inte alltid fel.

Publicerat

Låter kul..hur stora svängar tar räven,är det stor skillnad på hösten o vintern,har hört att ungrävar kan bukta som en hare,medan senare på säsongen bli mer vidlyftiga. Vet inte var du jagar,men där jag bor brukar det gå bra att jaga med stövare februari ut.

Tyvärr,brukar februari vara lika med skare ibland,men sällan stora snömängder

Publicerat
Låter kul..hur stora svängar tar räven,är det stor skillnad på hösten o vintern,har hört att ungrävar kan bukta som en hare,medan senare på säsongen bli mer vidlyftiga. Vet inte var du jagar,men där jag bor brukar det gå bra att jaga med stövare februari ut.

Tyvärr,brukar februari vara lika med skare ibland,men sällan stora snömängder

Det är nog som du skriver,på hösten buktar rävarna väldigt bra...vissa ggr bättre och mindre än hararna...men efter nyår börjar dom bukta större och blir på det sättet betydligt svårare att skjuta...men det varierar mycket...och det är ju det som gör rävjakten krävande och speciellt...rävjakt är inget för "latmaskar" vi brukar ofta jaga från mörker till mörker vissa dagar på vintern...vissa dagar skjuter man flera rävar...vissa dagar får man vara glad övar att ha sett räven.  ;D

Men om du funderar på stövare... så välj då en finnstövare.  ;)

Publicerat
Det är nog som du skriver,på hösten buktar rävarna väldigt bra...vissa ggr bättre och mindre än hararna...men efter nyår börjar dom bukta större och blir på det sättet betydligt svårare att skjuta...men det varierar mycket...och det är ju det som gör rävjakten krävande och speciellt...rävjakt är inget för "latmaskar" vi brukar ofta jaga från mörker till mörker vissa dagar på vintern...vissa dagar skjuter man flera rävar...vissa dagar får man vara glad övar att ha sett räven.  ;D

Men om du funderar på stövare... så välj då en finnstövare.  ;)

Varför finnstövare? Sen är jag inte såå säker på om jag verkligen vill ha en rävhund,jag frågar för att jag vill veta mer om rävstövare då jag funderar på Schiller. Många jag talat med anser att även om Shcillern kan bli en utomordentlig har hund så brkar alltid räv intresset finnas där.

Jag vill veta allt om rävstövare så att jag kan bilda mej en uppfattning om Schiller är rätt hund för mej. Kan ju bli så att jag får en ny stövare som gillar räv bättre än hare ;)

Era åsikter o erfarenheter är guld värda för mej.

Publicerat
Varför finnstövare? Sen är jag inte såå säker på om jag verkligen vill ha en rävhund,jag frågar för att jag vill veta mer om rävstövare då jag funderar på Schiller. Många jag talat med anser att även om Shcillern kan bli en utomordentlig har hund så brkar alltid räv intresset finnas där.

Jag vill veta allt om rävstövare så att jag kan bilda mej en uppfattning om Schiller är rätt hund för mej. Kan ju bli så att jag får en ny stövare som gillar räv bättre än hare ;)

Era åsikter o erfarenheter är guld värda för mej.

Så här tycker jag...om du skall jaga hare och bara hare,köp en hund som där  föräldrarna bara jagar hare (harlinjer).

Om du vill jaga allt...tex hare,räv,mårdhund,lo,grävling köp en hund med både har och rävlinjer...nackdelen är när du har en sådan hund så vet du aldrig vad den har när du släpper den i skogen...och fördelen är att du alltid har jakt när du släpper den och dessutom kul om man gillar att jaga allt.

Men om rävjakt är det man tycker bäst om så köp en hund med så mycket rävlinjer som bara går att få tag i...sen är det ju upp till dig att få hunden att driva just det du vill...men ju bättre förutsättningar man har desto enklare har du själv.

Ps och skulle du få en hund som driver räv hellre än hare så går den säkert att sälja till ett bra pris åt någon rävjägare  ;) hellst då en finnstövare.  ;D

Publicerat

Nog fasen är det action att jaga räv med stövare och terrier, varför jag skriver stövare och terrier är för utan den ena eller den andra så blir effektiviteten bra mkt sämre!

Visst finns det stövare som håller rävarna på backen i timmar men förr eller senare så går dom i gryt och då är det tragiskt att behöva gå hem utan byte-jakten kan således fortsätta under jorden och det är lättare att jaga på en befintlig räv än leta rätt på en ny sent på dagen.

Jag/vi som jagar ihop skjuter ca 80% av rävarna i gryt men det är till 95% stövarens förtjänst att räven gått ner i gryt så de bägge hundsorterna är för mig helt självklara för att få den action som du verkar vara ute efter.

Jag bor i Dalarna och det finns bra med gäng här som skjuter 20-30 rävar om året eller mer för sina hundar, fördelat på kanske 3-4 man i varje "gäng" så det är garanterat bra mycket mer vilt i säcken för varje gubbe mot vad en rådjurs/älgjägare lyckas med under ett år i detta län.

För mig går jakten också ut på att skjuta djuret så snart det bara går och räv behöver man inte skämmas för att man skjuter en del och på resan innan skottet får man motion i massor, spänning, naturupplevelser och rekreation-rävjakt och rovdjursjakt är för mig det bästa i livet, ACTION när den är som bäst ;D

Publicerat

Tack för era inlägg :D Jag är inte ute efter mer action, action har jag nog av när det gäller min 6 åriga hamiltontik,som i sin lilla hundhjärna inte fattat att man ibland måste slå av på drevfarten,därför dessa förspringningar som retar mej.

Därav min lilla undersökning om rävhundar,med Schiller i bakhuvudet eftersom rävlinjerna finns där.

Varför funderar jag då på Schiller....jo spårnogranheten.

En spårnogranhet +vid gynnsamma förhållanden vinda gör enligt mej en god harhund.

Kominationen av dessa gör att jag börjat titta åt nämda stövare,brasklappen är det ev.rävintresset som man då får lära sej leva med o utnyttja efter bästa förhållanden.

Många Hamilton har tyvärr idag alldeles för bråttom!!!

Finsk stövare har jag aldrig ens reflekterat på.

Att sälja hunden om den inte jagar som jag vill,är uteslutet,det skulle aldrig frun gå med på ::)

Många säjer att jag haft min hund,o aldrig kommer få en liknande igen. Har man haft en topphund vill man gärna ha en till...

Som nu är har jag ett X 2000 som dånar fram i skogen,vilt gapande för att få tag i haren.

Tror många skulle nöja sej med min hund,då det bevisligen skjuts mängder av hare framför den,men jag vill ha bättre....

Därav...önskas ...minskad drevfart=bättre spårnoghet=inte Hamilton=kanske Schiller=kanske rävhund..

Förstår ni min tankegång?

ps.dessutom är Schiller väldigt vackra :D