Publicerat Juli 17, 201313 yr Har försökt hitta tips på hur man kan lära sig mer om vildsvin och om dess jaktsätt. Nu i dagsläget har vi k te någon direkt stationär svinstamm här där jag bor. (Varberg, halland) men det har setts enstaka djur och även en å annan som lyckats skjuta. Jag har länge velat lära mig mer om vildsvin (innan dom är här) men vet inte riktigt var jag ska börja. Så snälla ös på med tips Mvh Daniel
Publicerat Juli 17, 201313 yr För ett par år sedan gav SJF och LRF ut en skrift om vildsvinsförvaltning. Den är bra att läsa om man vill börja någonstans.
Publicerat Juli 17, 201313 yr Författare Är det den som kallas vildsvinspaketet? Vet du hur man får tag på den?
Publicerat Juli 17, 201313 yr Vet inte, jag fick den när jag gick SJFs vildsvinsutbildning i Skogaholm.
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare Ok letade lite snabbt på svj sida i går men jag hittade inget. Får ta å ringa dom å höra.
Publicerat Juli 18, 201313 yr Materialet är inte aktuellt längre och ska revideras. Fanns en hel del som inte riktigt gäller längre och som man nu lärt sig mer om. Mig veterligen så ska materialet inte användas öht längre. Men revidering är på gång.. Om man kan enas om hur man ska skriva..
Publicerat Juli 18, 201313 yr Själv började jag mina vildsvinsstudier nere i Agusa vilthägn. Tror att det är lite dyrare än en "vanlig" kurs och den andra sidan så rör man sig i hägnet en del och kan studera vildsvinen praktiskt. Det hela avslutas dessutom med en åteljakt inne i hägnet. Utöver detta så har jag byggt på kunskaperna genom egna upplevelser och erfarenheter. Jag har snappar upp en del från vänner som jagar/har jagat mycket vildsvin. På forum likt som detta eller grannkanalen finns eb del matnyttig info, det man ska ha klart för sig är att många är självutnämnda experter på just vildsvin iom att det är ett nytt vilt och det är lätt att "glänsa" inom ämnet, men det kan snabbt bli ens fall... Så min rekomendation är att du börjar med en kurs via något förbund precis som påtalats innan och sedan är det bara till att fråga runt och knyta kontakter. Jag hade gärna tagit med dig ut om det inte för att jag redan har dragit med mig så mycket folk redan som ska få följa med ut osv, man kan väll säga att jag tagit mig vatten över huvudet nu när min egen frysbox gapar tom. Lycka till! Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 18, 201313 yr Ett tips är att inte lyssna för mycket på andra om man inte säkert vet att de har koll. För det finns få vilt där det finns så mycket självutnämnda experter och förutfattade meningar som när det gäller vildsvin.
Publicerat Juli 18, 201313 yr Basfakta, reproduktion m.m går väl ganska enkelt att hitta på nätet själva jakten sedan är nog mest en fråga om att studera djuren i naturen. Min äldsta åtel är 10 år i år, jag har suttit många nätter i kojan och studerat svinens beteende och känner mig ganska säker på hur de beter sig på och omkring åteln. Mycket av det jag trodde i början har jag fått ändra uppfattning om men det har bara varit nyttigt! Känner mig idag väl utrustad för att överlista svinen vid åteln men däremot drevjakt är en stor, vit fläck, mest för att jag inte tror på den jaktformen för vildsvin och därför aldrig ens provat på. Så, ta du alla chanser du kan få att utbilda dig själv och bygg upp din egen kunskapsbank i grisarnas liv och leverne!
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare Tack så himla mycket för alla era svar. I och med att vi ännu inte har någon gris på marken men att det finns ganska gott om dom bara några mil runtom så har man blivit lite stressad övar att man inte kan så mycket om viltet och jakten till det för jag har känt att man vill va med när dom väl kommer så man inte missar det. Men om jag fattat er rätt så är det bättre att ta det lugnt, fråga å läsa och sen lära sig mer å mer med djuren allteftersom dom kommer.
Publicerat Juli 18, 201313 yr Tack så himla mycket för alla era svar. I och med att vi ännu inte har någon gris på marken men att det finns ganska gott om dom bara några mil runtom så har man blivit lite stressad övar att man inte kan så mycket om viltet och jakten till det för jag har känt att man vill va med när dom väl kommer så man inte missar det. Men om jag fattat er rätt så är det bättre att ta det lugnt, fråga å läsa och sen lära sig mer å mer med djuren allteftersom dom kommer. En korrekt och bra sammanfattning Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 18, 201313 yr Ett tips är att inte lyssna för mycket på andra om man inte säkert vet att de har koll. För det finns få vilt där det finns så mycket självutnämnda experter och förutfattade meningar som när det gäller vildsvin. Så sant! Luskar man lite så ser man att siffror och budskap varierar med syftet. Gäller såväl basfakta som metoder.. Det enda som faktiskt är helt sant är att det inte finns en absolut sanning. Allt måste anpassas efter situation och lokala förutsättningar.
Publicerat Juli 18, 201313 yr Hojta bara till om folkstormen tryter och frysen är full Det ska jag göra. Ändrade förutsättningarna ytterliggare i veckan då jag sa upp min del i det ena jaktlaget, så from nästa sommar så har jag bara en mark att smyga på utöver det som man blir inbjuden. Har dock siktet inställt på att fälla ut tentaklerna och få tag i ett nytt arrende inom ett par, tre säsonger. Men vi har två åtlar på den marken som mamma äger så blir det möjligheter så hojtar jag till, men vågar absolut inte lova någon någonting som det ser ut nu. Det egna hushållet får gå i första hand Mvh Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare Jag har tänkt att tjära ett par (dåliga) träd på olika platser för att se om det överhuvudtaget rör sig någon gris på markerna. Finns det något mer jag kan göra nu i dagsläget eller räcker det med att tjära? Några tips på hur träden skall vara placerade? Alltså var/hur dom står
Publicerat Juli 18, 201313 yr Så sant! Luskar man lite så ser man att siffror och budskap varierar med syftet. Gäller såväl basfakta som metoder.. Det enda som faktiskt är helt sant är att det inte finns en absolut sanning. Allt måste anpassas efter situation och lokala förutsättningar. Det är därför vi inte lyssnar så mycket på dig längre...
Publicerat Juli 18, 201313 yr Jag har tänkt att tjära ett par (dåliga) träd på olika platser för att se om det överhuvudtaget rör sig någon gris på markerna. Finns det något mer jag kan göra nu i dagsläget eller räcker det med att tjära? Några tips på hur träden skall vara placerade? Alltså var/hur dom står Vet inte riktigt hur marken du jagar på ser ut. MEN vill man bara veta om det traskar runt gris på marken så hade jag tjärat träd i direkt anknytning till en plantering, så tät och dåligt gallrad som möjligt Gjorde ett litet test en gång och tjärade ett träd mitt inne i en liten öppning i en plantering och ett träd en bit ifrån planteringen. Tog bara någon dag innan första grisen hade varit på trädet i planteringen. Där kan de ju gå helt ostört i princip. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 18, 201313 yr Det är därför vi inte lyssnar så mycket på dig längre... Jag förstår det! För många blir det lite smärtsamt då någon berättar att allt man inbillat sig inte var sant.. Enklast är ju då att stoppa huvudet i sandet..
Publicerat Juli 18, 201313 yr Självklart tar du hänsyn till trafikerade vägar och trädgårdar( de tårna du kan stampa på idag kan förbundna med den röv du måste kyssa i framtiden ) när saltstenar, tjärade träd och åtlar riggas upp. 200 meter är lämpligt.