Publicerat Juli 17, 201312 yr Tänkte fräscha upp den nya kolven en aning.. Har några frågor. Den ammoniaklösning som många verkar förespråka att man tvättar kolven med, vad innehåller den och vart köper man den ? Nätskärningen, kan man köpa ett nätskärningsverktyg och göra rent nätskärningen med eller ska man sitta och pilla med en nålfil eller mässingsborste eller något liknande när ammoniaklösningen är på ? Vilka kornstorlekar är rekommenderade att slipa med ? 240-800 ? Om träet blir för ljust efter slipning, finns det då något färgämne eller liknande man kan blanda i linoljan ? Linoljan ger ju inte mycket till färg om man säger så. Har dessutom någon idé om att man kanske kan blanda linolja, terpentin och danish oil någon som provat det ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 17, 201312 yr Författare Svarar mig själv lite angående färgämne i oljan. Hittade följande: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/malning-dekoration/farg/fargpigment/fargpigment-pid1149 Det borde man kunna blanda med första lagret linolja eller vad tror ni ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 17, 201312 yr Fritte på grannforat m.fl. brukar rekommendera "ammoniakvatten", för så hette det i 80 år gamla handböcker där det kokades allsköns häxbrygder på hemmaplan. Ibland innehåller recepten ugglenäbbar, rävsvanstippar och en lock jungfruhår utöver just ammoniak samt vatten, och det skulle röras ihop med alekvistar av en sjungande, träbent krympling tredje regndagen efter senaste fullmånen.Idag går man på affären och köper allrengöring av det lite kralligare slaget (typ 1-2% för normalrengöring och 5-10% för fet smuts) och svabbar på efter blandning 1:1-1:5 ungefär... Eller outspätt, men då väter det sämre och tar mer tid. -- Mats
Publicerat Juli 17, 201312 yr Och: OM du nu ska färga träbiten, vilket jag personligen avskyr, så betsar du INNAN oljning. Och på rätt sätt: vät ordentligt före betsning, annars suger ändträet i sig 99,96% av all bets och du får mörka, fula fläckar ändar som på en fabriksbössa. Precis samma sak händer om du blandar pigment i oljan. -- Mats
Publicerat Juli 17, 201312 yr Författare Hejsan.. Är det sådan här allrengöring du menar ? http://www.colgate.se/app/PDP/Ajax/SE/Products/Multi-Surface-Cleaners.cwsp Kan man inte i sådana fall lika gärna ta cillit bang eller något liknande också då ? Har det hemma.. Du hade så rätt i att det var på grannforumet robsoft som jag läste om ammoniaken. Du menar att det går lika bra med vanlig hemmarengöringsmedel alltså ? Tycker det är krångligt som attan att betsa faktiskt. Men då har jag ju också betsat på torrt trä. Dock har man ju fått slipa, väta, slipa, väta i oändlighet för att inte träet ska resa sig efter betsning i alla fall.. Ursäkta frågorna, men hur kan samma sak hända när man har pigment i olja ? Olja lyfter ju inte trä på samma sätt som vatten gör. Jag trodde det var vattnet i betsen som fick det att bli besvärligt plus att vanlig bets är så mycket mer rinnig än olja. Fast iofs är det ju lika svårt med spritbaserad bets.. Dock så hoppas jag att jag slipper färga träbiten. Har inget emot när det är lite ljusare men vill inte ha det kritvitt Mvh // Johannes Redigering. Jag har ju avfettning till bilen också. Kan det också fungera på kolven tro ?
Publicerat Juli 17, 201312 yr Slipa kolven med 80 papper så får du bort både smuts och ev bets. Den sitter inte djupare än så. Fortsätt slipa med finare kornstorlekar till 400 om det är en hygglig träbit annars kan du stoppa vid 320. Nätskärningen mår bäst av att skäras rent med ett 90 graders enkelskär. Bara att följa den gamla nätskärningen. Blöt kolven med ljummet vatten så att fibrerna reser sig. Låt torka och slipa sedan med nästa finhet i pappersväg beroende på vart du stannat tidigare. Gör detta en gång till. Vill du ha kolven mörkare så kan Schaftoil i någon form vara lämplig/enkelt för färgning av kolven om det nu som ovan skribent uttrycker är nödvändigt. Porfyll med tru-oil i många (10-20 beroende på hur porig stocken är) tunna lager. Kan läggas på 2 ggr / dygn. Välj om du vill ha blank (default) eller matt yta (matta ner med 0000-stålull). Danish oil eller KOKT linolja till slutfinish i många (10-20) tunna lager tills du är nöjd. En strykning vartannat dygn. Vax för en smuts och vattenavstötande yta. Färdig. Japp tar lång tid men blir bra och nej det finns inga genvägar till en bra finish.
Publicerat Juli 17, 201312 yr Ajax är parfymerat vatten, använd sånt som ska iblandas nån enstaka procent för grovrengöring - ju högre pH desto bättre. Jag TROR att det var Nitor Allrent jag använde sist, men mitt minne är uselt. Alkalisk bilavfettning torde funka galant om det är sån som måste blandas först, Cillit osv. kan funka outspätt, bara det inte är badrumsvarianter som ska lösa tvål- och kalkavlagringar (de har lågt pH, vi vill ha högt...)Fiberresning får du alltid när du slipat, oavsett vad du väter med - och det måste tas omhand ifall du inte ska få en "flockad" stock... Vät, slipa, vät, slipa tills det är klart. Betsning är en barnlek när du lärt dig fukta träet först. ;-) Vad gäller porfyllning så kan man ta den lååååååånga vägen med oljeslipning eller den långa med Tru-Oil, det är en smaksak. Lata människor våtslipar med Tru-Oil eller kokt lin med MASSA sikativ. Eller så kan man skita i det helt om man bara vill ha nåt som ser bättre ut än fabriksjunket och tycker det är roligt att slita ur skäggstrån med pincett - så känns det nämligen när håren fastnar i träporerna - eller så kan man göra som de gjorde, de som skrev de första böckerna med alla tips om ammoniakvatten och huggormsdragning som dödåtergivare: handrubba med linolja en gång om dagen i en vecka, en gång i veckan i en månad och en gång i månaden i ett år. De som skrev de sista böckerna med tips om ammoniakvatten porfyllde med shellack först, då var de klara på ett halvår - välj själv hur mycket ditt liv är värt. Lika allergisk som jag är till bets är jag till linolja, sen jag provade första gången har jag aldrig använt nåt annat än tungnötolja ("kinaolja") då den låter träet behålla mer liv och naturligare färg. Även de bästa linoljor som finns mörknar relativt snabbt och det slutar med att en vacker träkolv mer liknar ett bollträ som just extraherats ur en flodhäströv. Har du tänkt göra om det här roliga jobbet varje år kan du använda linolja, annars har Jupex bra tungoljor. -- Mats
Publicerat Juli 17, 201312 yr Författare Ja jag tyckte väl att det lät lite väl klent att använda Ajax för att få bort oljan haha Får väl se om jag tar den dyrare vägen och köper rengöring eller om jag tar den jobbiga och slipar bort oljan med ett 80-papper.. Själv har jag aldrig använt annat än linolja, men det verkar finnas lika många åsikter kring vilken olja man ska använda på en kolv som det finns olika kolvar. Jag får helt enkelt prova mig fram. Tungoljan verkar många gilla, Tru-Oil verkar många sätta på andra plats framför Danish oil och linolja verkar ha en sida som älskar och en som hatar. Har letat efter 90 graders nätskärningsverktyg. Enda affären i Sverige som verkar sälja sådana är Midway.. Jag hittar själva verktyget, tror jag, är det denna? http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/163148& Men något handtag hittade jag inte. Däremot hittade jag denna: http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/418943& Är det ett handtag med ett verktyg på eller vad är det för något ? Beskrivningarna är ju inte solklara för en rookie direkt.. Mvh // Johannes
Publicerat Juli 18, 201312 yr Författare Hej hej.. Började idag slipa kolven. Struntade i rengöringsmedlet och började med 80 papper. Vätade kolven mellan varje kornstorleksbyte. Slutade på 240 för hade inget 320 papper utan nästa steg jag hade var 400.. Får inhandla mer.. Nåväl, hur gör man med nätskärningen ? Förstår att det blir rensat mellan "öarna" i nätskärningen när man kör med verktyg men ovanpå då ? Kan man börja slipa över nätskärningen med 320 papper eller hur gör ni ? Förresten är inte trät för ljust. Man såg ju ungefär hur det skulle se ut när man lade vatten på det och det blev riktigt fint så här ska inte betsas eller liknande ! Mvh // Johannes
Publicerat Juli 18, 201312 yr Hej Skäret är rätt som du hittat och detta handtag passar till: http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/196694 Då får du dessutom ett kort skär att ha vid korta linjer. Alternativt detta handtag: http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/196694& Detta funkar också: http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/697434& Liksom denna: http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/854346& Du behöver inte väat mellan varje kornstorlek utan bara mellan de sista . Japp köp 320 papper annars blir det inge bra. Inget slip-papper på nätskärningen. Topparna ska vara spetsiga och det blir de efter att du skurit om ytan. Då blir också ytan ren från smuts och gammal olja.
Publicerat Juli 18, 201312 yr Författare Då är jag med.. Stort tack för hjälpen med verktygen ! 320 papper är ett måste. Blir alltid en besvikelse när man försöker hoppa över ett steg i slipningen. Som du skrev tidigare, finns inga bra genvägar till en bra finish Varför dock går ni inte längre upp i kornstorlek när ni slipar ? 400 max verkar gälla. Jag tänkte mig man kunde gå upp till 800 Finns det något negativt med det som jag inte tänkt på ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 19, 201312 yr Ju finare träbit desto finare kornstorlek. Till en fabrikstillverkad standardkolv räcker det gott med 400-papper. Ytan blir ändå långt bättre än den var från början. De riktigt bra bitarna jag fått förmånen att jobba med har slipats till 1200-yta då hårdheten i valnöten har tillåtet detta.
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare Där ser man, alltid lär man sig något nytt När vi ändå är inne på slipningen. Eftersom jag gillar den matta ytan mer än en blank och tänkte då matta ned den med stålull. Ska man matta ned mellan varje lager ända till slutfinishen eller är det bara i slutet man behöver matta ned ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare Ah, sikken osis. Alla gunline verktyg är borttagna och säljs ej längre tydligen. Fick ringa midway och fråga. Så nu blir jag lite osäker igen då Dem-Bart inte verkar ha sitt på samma vis.. Är det denna från Dembart jag sak ha ? http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/813746& Eller är det denna ? Som ser mer riktig ut men tyvärr står det inte vilken vinkel den har.. http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/743414& Mvh // Johannes
Publicerat Juli 19, 201312 yr Ser finishen bra ut utan ränder och rinnmärken så behöver du bara matta ner den i slutet. Personligen brukar jag matta ner den vid var 5:e strykning. Detta behöver du som minst för att skära rent nätskärningen: http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/854346& http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/761994&
Publicerat Juli 21, 201312 yr Författare Kan förresten inte hålla mig från en fråga till.. I min plan tänkte jag rensa nätskärningen före jag gör allt vad porfyllning och oljning heter. Men i flera amerikanska videos har dom oljebonat klart först och sedan gjort rent nätskärningen. Varpå de lagt på endast något lager olja i nätskärningen.. Är detta för att om man som jag tänkte från början oljefyller hela nätskärningen och den blir inte lika "vass" ? Mvh // Johannes
Publicerat Maj 30, 201411 yr Om man vill lägga lite kokt linolja på tru-oil behandlad kolv, hur går man till väga då? Jobbar in den med 0000 stålull eller med handen, tygtrasa? hur mycket och hur snabbt skall man torka bort oljan från kolven.
Publicerat Maj 30, 201411 yr Brukar blanda i lite balsamterpentin i linoljan så drar den in bättre. Linolja som inte dragit in efter 15 minuter (överflödet) brukar jag torka bort annars torkar den fast, skinnar och blir kletig och ful. Jag kör oftast med okokt linolja som inte skinnar men behöver lite mer jobb med att gnidas in.
Publicerat Maj 30, 201411 yr Brukar blanda i lite balsamterpentin i linoljan så drar den in bättre. Linolja som inte dragit in efter 15 minuter (överflödet) brukar jag torka bort annars torkar den fast, skinnar och blir kletig och ful. Jag kör oftast med okokt linolja som inte skinnar men behöver lite mer jobb med att gnidas in. Ok, även på tru-oil behandlad stock? Jag tänkte använda linoljan för att matta av finishen lite på tru oilen.