Publicerat Juli 17, 201312 yr Detta är en populär post. Ja som rubriken lyder, äntligen en egen mark iof inte själv men med två andra riktigt bra snubbar. Hursom, på tänkte jag skriva lite om vad vi gör och hur vi tänker i det vi gör på marken. Marken är belägen mitt i dom östra delarna av Sörmland, dvs att det finns rå, gris,kron,dov, mufflon och älg. Så fodring kommer att göras till samtliga arter. Byggnationer av torn, kojor,fällor och foderautomater. Ja jag ska försöka skriva det vi gör och skjuter. Väl mött
Publicerat Juli 17, 201312 yr Grattis! Hoppas marken visar sig motsvara eller överträffa era förväntningar framöver! MVH // Henrik
Publicerat Juli 18, 201312 yr Finns pengarna så finns markerna Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juli 18, 201312 yr Författare Marken är på ca 50ha så det är bara en pyrs*mark. 50-50 skog åker. Jag och Polarn satte upp ett torn i kanten av den första vallen på marken, ca 80x200m är den vallbiten. Får vi se om det kan lägga sig något när man sitter där. Vidare så körde vi ut 2ton frukt och grönsaker. I övrigt så kommer vi att fodra med vete och ärtor, plus en del matbröd. Griskoja står redan, ett riktigt as, ser ut att vara dryga 5m högt. Ska ge den lite omsorg någon dag på kommer den att vara som ny:-D Väl mött * jag vet! Men jag vet inte hur man får fram ett tyskt U på luren.:-)
Publicerat Juli 18, 201312 yr Jag är avundsjuk på er nere i syd för mängden arter och mängden vilt ni kan jaga, däremot tycker jag synd om er för bristen på tillgängliga marker och det ockerpris ( i mina ögon) som ni får betala för jakten. Jag jagar på egen mark i viltvårdsområde om 3700Ha, det kostar 350kr/år i jaktkort+ fällavgifterna till staten. Ärrenderar ungefär lika stor mark för småvilt, marken ligger rågranne med vårt område, den marken är dyyyr kostar 1000kr/år. Dessutom har jag tillgång till småviltjakt i jämtland ca 1500Ha kostnad 0kr. Det är skillnad på norr och syd. Men grattis ändå till jaktmarken.
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare Det är ju en avvägning, jag tycker att det vi betalar för den marken är peanuts... Med tanke på att jag har skjutit ihop det senast sista sept. Då kommer jag inte att jaga hårt. Men naturligtvis skulle jag inte tacka nej till markpriserpmm i norrland, men inte om jag ska byta det mot vilttätheten. Trots allt därför jag bor kvar i Sörmland för jakten. Annars hade jag bott s Norrland jag med eller på något annat ställe då det är glest mellan stugorna:-)
Publicerat Juli 19, 201312 yr När det gäller jakten så ångrar jag nästan att jag flyttade från sörmland, där jagade jag på ca 30 Ha då kostade det mig ingenting, det var min svågers marker. Vi sköt några rådjur och rävar samt en del grävlingar varje år. Här uppe är 50 Ha den minsta areal du måste ha för att få en småviltjakt i viltvårdsområdet. Det är stora ytor att jaga på men skottillfällena är inte många. Allt har för och nackdelar.
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare När det gäller jakten så ångrar jag nästan att jag flyttade från sörmland, där jagade jag på ca 30 Ha då kostade det mig ingenting, det var min svågers marker. Vi sköt några rådjur och rävar samt en del grävlingar varje år. Här uppe är 50 Ha den minsta areal du måste ha för att få en småviltjakt i viltvårdsområdet. Det är stora ytor att jaga på men skottillfällena är inte många. Allt har för och nackdelar. Var i Sörmland var det? När bodde du här? Väl mött
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Var ute och skulle tittatddtdp gris igårkväll. Baku gick bra tills jag öppnade bildörren när jag hade stannat, vinden i ryggen:-( skit oxå! Ja ja, jag kunde ju iaf gå och se om det varit någo på åteln... Inte ett skit... Känns som att man inte har så mycket att komma med gentemot mjölkmogen vete.... Jag tar dom sen....B-) Väl mött
Publicerat Juli 23, 201312 yr lycka till nästa vända jo visst blir man lite avis när man hör om alla grisar och tillfällen.... bor i grillby. vi har järnvägen och motorvägen som gränser och just här finns det inte en enda gris...men runt omkring finns det hur mycket som helst... ....
Publicerat Juli 24, 201312 yr Jag har också nyligen (maj) fått tag i en jaktmark (30ha) i östra sörmland . Ligger precis intill storskogen med blandad ängsmark och kuperad skogsterräng. Anlade en grisåtel i midsommras som redan gett utdelning. Finns mycket gott om gris enligt kameran men även en stor galt som tränger bort dom som vill fram. Såg detta med egna ögon i helgen . Ska försöka komma åt den rackaren . Jag betalar 2000:-/jaktår för denna mark utan klausuler etc etc. Markägaren har själv jagat på marken förut och har bistått med många goda råd. Jag tycker denna marken är alldeles perfekt och jag har 15 minuters bilfärd dit från mitt hem. Att det även finns en modernt utrustad sommarstuga på marken med vedeldad bastu som ingår i arrendet gör ju heller inget . KAHL, hör gärna av dej så kan vi utbyta erfarenheter och snacka lite .
Publicerat Juli 24, 201312 yr De är riktigt kul att du är med på marken nu! Vi kommer ha ett grymt jaktår tsm!
Publicerat Juli 25, 201312 yr Var i Sörmland var det? När bodde du här? Väl mött Jag bodde utanför Nykvarn, men det är 30år sedan, men har syrran och hennes påhäng bor kvar där.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Jag bodde utanför Nykvarn, men det är 30år sedan, men har syrran och hennes påhäng bor kvar där. Det var ju ett tag sedan :-)