Publicerat Juli 17, 201313 yr Slänger ut en fråga. Vad kan man förvänta sig att en "klickande" marlin 22 win mag kostar att åtgärda på ett ung, hos vapentekniker/smed?
Publicerat Juli 18, 201313 yr Är det en automat eller cylinderrepeter? Har du skjutit mycket så kan det vara ihopgeggad skit inne i slutstycket som är orsaken. Det hände på båda mina Brno 2E / 452 som jag ägde tidigare. Gjorde rent inne i slutstyckeskroppen med en nylonborste, sen small det igen : )
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare Är det en automat eller cylinderrepeter? Har du skjutit mycket så kan det vara ihopgeggad skit inne i slutstycket som är orsaken. Det hände på båda mina Brno 2E / 452 som jag ägde tidigare. Gjorde rent inne i slutstyckeskroppen med en nylonborste, sen small det igen : ) Repeter....
Publicerat Juli 18, 201313 yr Har du plockat isär slutstycket? Kan du se något där? Finns det något märke överhuvudtaget på hylsan?
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare Har du plockat isär slutstycket? Kan du se något där? Finns det något märke överhuvudtaget på hylsan? Äger inte bössan och har inte fingrat på den...... Den är till salu och ägaren säger den klickar ibland. Han tror själv att det är slagstiftet som måste bytas.
Publicerat Juli 18, 201313 yr Låter väl i och för sig ganska troligt. Än troligare är taskig rengöring. Någon tidigare ägare har använt någon knepig olja/fett. Kanske t.o.m. fått in stockolja i mekaniken. (Jo det finns folk till allt...) Att byta slagstiftet är inte så svårt. Kolla U-tube klippet nedan. Dock säger Marlin i sin manual att de bara skickar till regade ÅF. http://www.marlinfirearms.com/pdfs/manuals/MFC_Bolt_Action_RF.pdf http://www.youtube.com/watch?v=EkhfH_v3ohw
Publicerat Juli 28, 201312 yr Författare Någon som har koll på vilka åf av marlin som finns i landet? Kanske helst i eller närheten av Jämtland.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Antingen är det skit i slutstycket, eller är slagstiftet slut, vilket inte är helt ovanligt på bössor med kantantändning. Iallafall om man gör för mycket blindavfyrningar utan att ha blinda skott i.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Har ingen koll... Men Kolla med Backlundsvapen i Strömsund. De saluför väl egentligen inte Marlin men jag blir förvånad om de inte kan ta hem reservdelar. De heter förresten något annat nu då backlund själv pensionerats. Men http://www.backlundsvapen.se/ funkar ...
Publicerat Juli 31, 201312 yr På min Krico hade jag problem med klick. Gjorde rent I slutstycket, samtidigt putsade jag med ett diamantbryne bort slipgrader från tillverkningen som fans kvar på slagstiftets "stoppkant" .Tror att den operationen bidrog till att slagstiftet slog lite längre fram. Har inte haft problem med klick sedan dess, inte ens vid -20 grader ute. DT
Publicerat Juli 31, 201312 yr Min cz 452 började klicka och jag hittade inga fel på bössan. Det visade sig att det var ammon som var kass. Hade köpt ett pack cci mini mag HP och ungefär var tredje skott klickade. Provade med ett annat vapen med samma resultat. Väldigt irriterande när man hade kornet på en nötskrika och så *klick*. Ny ammo så var problemet löst.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Kantandtänd ammo kan ibland sakna tändmassa på en del av kanten, det leder till klick, på en del mer kostsamma kantandtända system kan man se att slagstiftet slår på två ställen samtidigt för att utesluta risken för detta. /Christian