Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur långt hinner en grävling på en timma?

Featured Replies

Publicerat

säg att en polare ringer o säger att han såg en grävling springa över vägen o jag är där en timma senare o släpper hur långt bort kommer upptaget? hur långt går en grävling på födosöket under natten?

Publicerat

Är nog omöjligt att säga generellt. Bättre titta på en karta och se om det finns några givna "skafferi" i den riktningen. I så fall tas det nog upp där. Annars kan det bli var som helst. Även om de ser "rulltiga" ut kan de hålla hyffsad fart rätt länge.

Publicerat

De har vanligtvis inte så stora revir, 100-200ha så inte alltför långt borta, förmodligen har den inte långt till en tillflyktsort heller.

Publicerat

Är rätt övertygad om att grävlingarna har större hemområden än så, upp emot 1000ha har jag hört. Är inte ovanligt att hundarna får göra spårjobb på några km lite senare på natten när grävlingarna varit ute en stund.

Och hur långt de hinner på en timme? " hur långt är ett snöre? "

Publicerat

som sagt "hur långt är ett snöre" men räkna med mellan 300m på ostressat djur till ett par km om den är skrämd  sen beror det på om det finns föda i området eller inte

Publicerat

• hemområdets storlek kan variera mellan några tiotals ha och långt över 1000 ha.
• i medeltal låg storleken på grävlingarnas hemområden/revir på 90, 160 resp 300 ha i tre olika undersökningar i Bergslagen under 1980-talet.

• grävlingar är inte kända för att företa några längre vandringar.
• av 76 grävlingar som märkts med tatuering och i vissa fall även radiosändare på Grimö forskningsområde i Bergslagen under 1980-talet återfanns endast 5 (3 honor och 2 hanar) längre än 4 km från märkningsplatsen. Som längst handlade det om drygt ett par mil

Publicerat

Strävhår.

Utan att vara expert på ämnet så skulle jag nog våga sätta en slant på att Grimsös område i Bergslagen inte är helt representativt vad gäller födotillgång och revir/hemområdes storlek för någon från Ängesbyn utanför Luleå... 

Håller fortfarande på att en karta , helst kombinerad med god lokalkännedom, ger tusan så mycket säkrare svar än några generella Km angivelser.

Sedan kan de ju gå en ganska lång sträcka på litet område. Och det kanske inte blir direkt enklar för hunden om Grimbart korsat sitt eget spår ett par gånger ute i havreåkern...

Publicerat

som sagt "hur långt är ett snöre" men räkna med mellan 300m på ostressat djur till ett par km om den är skrämd  sen beror det på om det finns föda i området eller inte

Blir den skrämd av bilen går den i närmsta gryt, ofta blir man förvånad över hur nära det är.

Om det är en hund med hyfsat spår och grävlingintresse kommer den troligen hitta grävlingen på mellan 30 sek och 5-6 min :) om den inte gått i gryt vill säga!

Publicerat
  • Författare

jag omformulerar frågan lite! hur långt har era hundar gått i grävlingsspår innan dem har fått upp?

Publicerat

jag omformulerar frågan lite! hur långt har era hundar gått i grävlingsspår innan dem har fått upp?

Skulle va intressant att höra vad det är du hoppas få ut av informationen?

Kan knappt minnas några tillfällen där jag släppt på sedd grävling. Låter hunden söka fritt och eftersom grävlingarna gärna springer längs vägar så är det svårt att säga var hunden fått spår. Men 1,5-2km har det nog blivit någon gång. De som jagat med mig får gärna rätta mig om de minns någon spårning.

Publicerat

Jag har alltid sett på astron direkt dom börjar följa ett spår, det går mkt rakare och i dubbelt så högt tempo.

Ovanligt att det blir upptag mer än en km bort, kan tänka mej att snittavståndet från att dom tagit spåret är 300 m.

Publicerat

Jag har alltid sett på astron direkt dom börjar följa ett spår, det går mkt rakare och i dubbelt så högt tempo.

Ovanligt att det blir upptag mer än en km bort, kan tänka mej att snittavståndet från att dom tagit spåret är 300 m.

Följer inte era grävlingar vägarna? Inte lätt att se om hunden tagit spår då. :smile:

Publicerat

Följer inte era grävlingar vägarna? Inte lätt att se om hunden tagit spår då. :smile:

Nej sant :) på vägen går det ju fort för hunden oavsett om den har grävling eller inte. Så dom gånger hunden inte tar ett spår på åker eller i skog utan på väg så vet man förmodligen inte exakt hur länge den följt spåret!

Publicerat

Jag har nog aldrig skjutit längre än 600 m från vägen. Men det är ju svårt att säga vart grävlingen befann sig då hunden upptäckte den.

Publicerat

Jag har nog aldrig skjutit längre än 600 m från vägen. Men det är ju svårt att säga vart grävlingen befann sig då hunden upptäckte den.

Kan ju stå 20m från en väg även om hunden spårat en mil. :wink:

Publicerat
  • Författare

ok nej jag undrar bara för jag bedriver grävlingsjakten från gryt. det vill säga att man släpper vid grytet mitt i natten o låter hunden gå hela nattspåret tills grävlingen blir hittad. då min jämte är injagad på älg så skulle jag få 99/100 älgjakter om jag gick på frisök!

Publicerat

ok nej jag bara för jag bedriver grävlingsjakten från gryt. det vill säga att man släpper vid grytet mitt i natten o låter hunden gå hela nattspåret tills grävlingen blir hittad. då min jämte är injagad på älg så skulle jag få 99/100 älgjakter om jag gick på frisök!

Mina kräk är också injagade på älg, gris och annat oknytt, men i mörker skiter de fullständigt i älg.

Publicerat

Mina kräk är också injagade på älg, gris och annat oknytt, men i mörker skiter de fullständigt i älg.

Dom lär sej ju fort om man får skjuta mkt grävling på kort tid, efter 29 st på drygt en månad så jagade hon bara grävling, spelade ingen roll om det var dag eller natt.

Publicerat

ok nej jag undrar bara för jag bedriver grävlingsjakten från gryt. det vill säga att man släpper vid grytet mitt i natten o låter hunden gå hela nattspåret tills grävlingen blir hittad. då min jämte är injagad på älg så skulle jag få 99/100 älgjakter om jag gick på frisök!

Låt henne skälla på grävling i fälla som hon sen får bita i och gå sen i havreåkrar. Du kan ju lampa först och kolla så det inte står älg där. Jag tycker iaf att det är effektivare än att släppa vid gryt :)

Publicerat
  • Författare

1.  i princip alla bönder här odlar korn av någon anledning 2. har enormt lite grävling jämfört med er 3. jag är inte direkt orolig över intresset för grävling det är bara det att älgintresset är mycket större!  problemet kommer när grävlingsspåret korsar ett älgspår då byter hon. så därför vill jag ha ett så färskt spår som möjligt. då man aldrig har jagat grävling så undrade jag bara lite nyfiket hur långt dem går för dem ser ju inte direkt ut som några maraton löpare!

Publicerat

1.  i princip alla bönder här odlar korn av någon anledning 2. har enormt lite grävling jämfört med er 3. jag är inte direkt orolig över intresset för grävling det är bara det att älgintresset är mycket större!  problemet kommer när grävlingsspåret korsar ett älgspår då byter hon. så därför vill jag ha ett så färskt spår som möjligt. då man aldrig har jagat grävling så undrade jag bara lite nyfiket hur långt dem går för dem ser ju inte direkt ut som några maraton löpare!

Har det gått ut grävling och du släpper innan det blir mörkt så är det ofta det blir upptag inom ett par hundra meter. Men är din hund det minsta intresserad av vind och det står en älg i rätt vind på 500-600m hjälper ju inte det.

Vad har du för ras?

Publicerat
  • Författare

jämte såklart! ;)