Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den långa winchesterlådan är ju kort!

Featured Replies

Publicerat

Jag mätte avståndet mellan lådskruvarna och då är det en lång låda. Nu när jag måttar med hylsa (7mm-08) och kula kan jag max ha en patronlängd på max 71-72 mm. Det betyder koprimrering av krutet. Eller, kan man göra något åt patronläget. Det är ju en distans i magasinet... Men om man tar bort den så skulle ju slutstycket behöva backas lite. Jag kan tjäna någon millimeter i fram med filen men går det andra fixa? Är det någon som vet? F...n !!

Publicerat

Är inte 100 säker men tror det finns 2st olika winny lådor

Publicerat
  • Författare

Ja, det gör det. Den korta har 7" 1/8 och den långa är 7" 9/16. Jag har den långa lådan gjord för 308 Win men f...n vad den är kort i patronläget. Om det är den långa borde man ju med lagom mycket jobb passa in en 270 W eller 30-06. Men, är det möjligt och en lagom stor operation????

Publicerat

Laddar mina 6,5x55 till 78,5 utan problem, har dock gjort ett pipbyte om det kanske spelar in vet jag ej.

Publicerat
  • Författare

Det här är en 308 som skall bli en 7mm-08 med en Hart-pipa. Jo, det blir en ny pipa. Lite plats för patronerna dock :(

Publicerat

om jag inte helt fel ute så är 308 en kort låda däremot så är iaf 3006 lång låda  

men några pilsner i magen så vandrar minnet

Publicerat

om jag inte helt fel ute så är 308 en kort låda däremot så är iaf 3006 lång låda  

men några pilsner i magen så vandrar minnet

Njae - 30-06 är garanterat i en lång låda, men 308 kan vara i en kort låda. Jag har sett Tikkas m/65 i 308 helt i original med, varför man gjort så får du frågan någon annan än  mig. 308:an brukar där komma i en m/55.

Frågan är nog inte om man ska sätta patronläget längre fram för då måste man länga bulten med, utan förr om lådan verkligen är lång. Och om den är det (vilket magasinet onekligen pekar på om där är ngn uppfyllnad) så är det förmodligen mer en fråga om var slutstycksspärren tar i för att få upp slaglängden på bulten. Tittar vi på T3:orna så sitter ju spärren i magasinet tex. Så även med lång låda kan du ha kort slaglängd på bulten. Frågan är väl mer vilken lösning Winchester har valt.

/T

Publicerat
  • Författare

Lådan är, enligt avståndet mellan lådskruvarna, en lång låda. Jag kan fila lite i slutstyckesspärren och korta den för att tjäna 4-5 mm. Godset finns och lådan ser ut att klara den operationen. Kruckset känns som magasinlådan och den där distansen som kortar av magasinet för 308 Win. Den är punktsvetsad så jag måste såga upp den, fila och svetsa om den. Gillar utmaningar men jobbar inte med dylika uppgifter i vanliga fall. -Syster Johan (ambulans, iva och narkos)