Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya jaktkläder!

Featured Replies

Publicerat

Tänkte investera i nya kläder till höstens älgjakt!

Jag har innan haft härkila nortern expedition som påminner om deras cougar nu.

Jag är ju passkytt och funderar på dessa:

Härkila dog keeper

härkila stelth

härkila cougar

härkila tolga

varför härkila jo förra settet höll i 10 år och jag var nöjd!

Jag har ju stående fågelhund men tror att jag får ha andra kläder då, iallafall om jag köper dog keepern!

Har nästan bara byxor och skjorta på fågeljakten!

Edit: jag har alltid orange väst under gemensamt jakter!

får plats m radio gps mm

Vad har ni för synpunkter och har jag gömt något set

Publicerat

Om du kört med härkila i 10år och är nöjd tycker jag absolut inte du ska byta märke! Kör hårt!

Publicerat

Tänkte investera i nya kläder till höstens älgjakt!

Jag har innan haft härkila nortern expedition som påminner om deras cougar nu.

Jag är ju passkytt och funderar på dessa:

Härkila dog keeper

härkila stelth

härkila cougar

härkila tolga

varför härkila jo förra settet höll i 10 år och jag var nöjd!

Jag har ju stående fågelhund men tror att jag får ha andra kläder då, iallafall om jag köper dog keepern!

Har nästan bara byxor och skjorta på fågeljakten!

Edit: jag har alltid orange väst under gemensamt jakter!

får plats m radio gps mm

Vad har ni för synpunkter och har jag gömt något set

Bra val att fortsätta köra på Härkila tycker jag! Visst, Härkila är svindyrt men de levererar vad de lovar och skulle något gå inte hålla ersätter de alltid det. Har efter att ha testat lite andra märken kommit tillbaka på Härkila och köper i stort sett bara Härkila idag. För att förtydliga gäller detta ytterplaggen. 

Så till dina funderingar - 

Jag tolkar det som att du vill köpa ett av ställen - stämmer det? 

Jag har bla ett cougarställ och det är ett kanonställ. Jag har även ett raptorställ och det rekommenderar jag klart över cougar. Varför? samma egenskaper i båda ställen fast raptor har ett väldigt fint innermaterial som leder bort fukt, detta saknas i cougar och således blir det lite som ett växthus. jag tror faktiskt att cougar är borttaget ur sortimentet från 2013 av just den här anledningen. Jag kan tyvärr inte svara på vad som skiljer Raport från Tolga då jag inte testat det stället. 

Gällande stealth så har jag en softshell i det utseendet och ska jag vara ärlig så gör det nog ingen större skillnad. iallafall jag pallar inte täcka ansikte och händer och då ger det nog inte så mycket. jag tror däremot mycket på det gamla talesättet "stå still och håll truten". gör man det räcker det nog fint med vanliga gröna kläder.

nackdelen med cougar, raptor och även tolga (vad jag kan läsa mig till) är att det inte är några varma ställ. du kommer därför behöva ta någon extra storlek för att kunna ladda på med kläder under när det är kalla dagar. redan tidig höst har jag två lager under min cougar och i november är det fyra lager under som gäller. detta är inget jag gillar då jag inte vill att kläderna ska vara säckiga, således har jag olika storlek i mina ställ. i vintras när det var som kallas (sub 10) investerade jag dessutom i ett pro hunter x ställ som innehåller lite foder för att jag tröttnade på att bylsa på mig.

För att summera - jag vet, det är ett sjukt dåligt tips men, stick in till butiken, testa och känn efter. jag tror att du, precis som jag, kommer uppskatta innermaterialet i raptor väldigt mycket och välja denna. gällande färger (camo, orange etc etc) så föredrar jag nog som du är inne på att dra på en väst när det behövs. 

Och du, har du ingen så köp en sån där vändbar softshell i gore-tex/windstopper. du kommer inte att ångra dig!

Publicerat
  • Författare

Dom hade inte raptor.

men både tolga och dog keepern var fina!

doggkepern så fick jag ta 104 storlek, tjock och kort...

Publicerat
:) du kommer bli skitnöjd
Publicerat
  • Författare

Jag har inte köpt ännu!

menade bara att storlekarna var lite konstiga i doggkepern,,,,eller min kropp!

är raptorn liknande som tolga?

Publicerat

Dålig koll på det då min kroppsform är totala motsatsen till din dvs lång och smal

Publicerat
  • Författare

raptorn verkar vara ännu dyrare ca 9000kr?

tolga 8000kr

dogkeper 7500kr.

inte för priset men dogkeepern verkar bra, den borde man väl kunna gå nån km till passet i om man inte har jackan på?

Publicerat
  • Författare

Såg nu att doggkepern bara har kort jacka!

är det inte dumt som passkytt?

Publicerat

Hade mina cougarbyxor igår och det slog mig återigen hur värdelöst det är utan innermaterial. Klistrar rejält på benen om man kör utan långkallingar.

Publicerat
  • Författare

Menar du att det ska vara nät eller duger det med vanligt innertyg?