Publicerat Juli 20, 201313 yr http://natur.astrosweden.se/nightforce-precision-benchrest-8-32x56-125-moa/19904-0 http://i1062.photobucket.com/albums/t493/Fjonk1/ScreenShot001_zps0c7771ad.jpg Medförstorande är inte ett måste har jag kommit fram till.... däremot vill jag ha lite mer högförstorande. Tittade faktiskt på 12-42x NF benchrest men tyckte 12x var för mycket min zoom. därav föll valet på ett viper pst 6-24x eller ett NF benchrest 8-32x. Moa/mrad spelar ingen roll då jag kan båda från studier samt lite användande och jag lär mig fort. Bössan kommer endast jagas med från torn/liggandes/vakkoja alla gånger med ett ordentligt stöd. Smygjakt/drevjakt får sakon 75an hoppa in. Vad ska man köra på? Kommer bombas en hel del mängdträning med bössan annars skulle jag inte ens titta på NF Benchrest serien. Andra tips på sikten tas självklart emot. Tycker ändå 12x zoom är rätt lite... Borde man hoppa till 12-42?
Publicerat Juli 20, 201313 yr Författare Som ni ser är dubbelmoralen hög och beslutsångesten maximal. Får gärna komma någon med lite vett och banka det i skallen på mig.
Publicerat Juli 20, 201313 yr Författare ? helia 6-24x56, antingen obelyst eller med belysning och 34 tub! 34mm fästen till tikkas laxade spår? Om du menar k624i tactical ligger det på nästan 10000kr mer än nämnda sikten :/ jag vill gärna ha råd med en ny stock också...
Publicerat Juli 20, 201313 yr Författare Fick just förklarat för mig vad det innebar med att det var benchrestversionen... tittar lite på nxs just nu men hur ska man ha råd... Har en budget på 15000kr. Vill ha ett med minst 24x zoom säg vad jag ska köpa... Var helt såld på viper pst tidigare.
Publicerat Juli 20, 201313 yr Författare Jag får ont i huvudet av det här... Hur är sightron s3 serien? Kass?
Publicerat Juli 20, 201313 yr För 15000 får du khales 6-24 k , alltså obelyst, och antar att det finns ringar till 30mm?
Publicerat Juli 21, 201313 yr Författare Det får jag men inte 34mm versionen. Det blir väl antagligen det då! Tack för hjälpen.
Publicerat Juli 21, 201313 yr Om jag har förstått dig rätt ska du endast jaga med siktet. Och då ifrån ett vakställe. Hur långa skotthåll kommer det att maximalt bli ? Om du nu inte skall jaga på håll över 300m förstår jag inte vad du skall med +20ggr förstoringen till. Jag skulle satsa på ett 4-16 istället t.ex vortex viper pst som jag själv använder både till jakt och bana (hittils på max 775m med goda resultat) Bara mina åsikter :-)
Publicerat Juli 21, 201313 yr Jag håller inte med swehunt, inget ont i det, men skillnaden mellan 4-6 är oväsäntlig på ett långhållsvapen men skillnaden mellan 16ggr mot 24 är helskönt! Sen tror jag ts klarar sig med max 12 ggr men tror att 24ggr kan vara kul! men om han hittar ett 4-16 med samma prestanda mycket billigare än 6--24 aå är det ju bra!
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Kom till det stadiet där jag inte kunde bestämma mig. Gillar inte hur targetrattarna på helian ser ut... ser jobbiga ut. Däremot ser den dyrare modellens rattar behändigare ut... Fick förklarat för mig att ett NF inte passar mina behov... Tittade på NXS 5.5-22x56 och jag kan för mitt liv inte få allt på plats... La upp en annons om att köpa ett begagnat zeiss men skulle helst ha siktet innan 15 augusti men oktober funkar också. Ska fara in till Sunes här på åland och höra vad dom säger. Kanske man kan få ett samköp inom familjen och tjäna ihop till det dyrare Heliasiktet eller ett nyare Zeiss. Premier står också högt på vill ha listan!
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Som ni förstår är mitt tålamod kanske det sämsta. Nu blir det ett Viper pst 6-24 och när jag lärt mig skjuta hoppar jag på ett värre sikte. Vem vet när någon i släkten slutar jaga och känner sig givmild.
Publicerat Juli 22, 201313 yr ok , jag har ett beg vortex 6-24x50 till salu men det kostar bara 5000kr så det är ju för billigt för dig!