Publicerat Juli 21, 201313 yr Hej. tänkte höra om det är nån här som har lite erfarenhet av att köpa vapen i från danmark och kanske kan beskriva lite hur man ska gå till väga. Tacksam för svar mvh/mr.mauser
Publicerat Juli 21, 201313 yr Inte speciellt komplicerat..... Fyll i överföringshandling inom EU för överföring till Sverige (sk införseltillstånd), fyll i licensansökan - skicka in. När överföringshandlingen kommer åter stämplad, scannar och mailar du över den till säljaren. Vänta cirka 1-2 veckor, när överföringshandlingen från Danmark kommer till säljaren mailar eller postar han den till dig. Du kan nu hämta bössan i Danmark. Vid passering av gränsen till Sverige ska vapnet visas upp för svenska tullen (tacka FN Small Arms Ban för det skitet) inkluderande papper (kopiera in/utförselhandlingarna direkt så kan du bifoga dem med tullen blankett så spar du tid i tullen). När bössan är hemma i skåpet skickar du in överföringshandlingarna - först då ska du egentligen få din licens, men många handläggare gör fel och skickar med licensen när de skickar den stämplade överföringshandlingen. Besvärligt blir det egentligen bara om man ska skicka vapen från Danmark då Danska Posten sedan Hedenhös inte befattar sig med vapen - men det går det med, bara man är ute i god tid och ser till att hitta en kedja med speditörer som vill/får/kan transportera vapen. NOTERA - det är den som tar bössan över gränsen som ska visa upp den i tullen! Så det ska egentligen speditören göra som då måste ha fullmakt och förpackningen måste brytas för tullen önskar att nitiskt läsa vapennummer. Själv så hr jag gett upp det sedan länge och brukar be säljaren att skicka till Köpenhamn, sedan hämtar jag pangen där och tar den själv över bron..... Mycket enklare, mycket billigare.... /T
Publicerat Juli 22, 201313 yr Precis som PMT skriver, ska inte vara jättekomplicerat. Jag ärvde en hagelpang i DK, det blev besvärligt med en nitisk handläggare. Du behöver ett utförseltillstånd från det danska vapenkontoret och ett införseltillstånd och vapenlicens från SE. Jag råkade ut för det att SE ville inte ge mig införseltillstånd o licens förrän DK hade gett mig utförseltillstånd. Givetvis ville DK inte ge mig utförseltillstånd innan SE gett mig införseltillstånd... Det löste sig till slut, tog ett par telefonsamtal fram och tillbaka.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Precis som PMT skriver, ska inte vara jättekomplicerat. Jag ärvde en hagelpang i DK, det blev besvärligt med en nitisk handläggare. Du behöver ett utförseltillstånd från det danska vapenkontoret och ett införseltillstånd och vapenlicens från SE. Jag råkade ut för det att SE ville inte ge mig införseltillstånd o licens förrän DK hade gett mig utförseltillstånd. Givetvis ville DK inte ge mig utförseltillstånd innan SE gett mig införseltillstånd... Det löste sig till slut, tog ett par telefonsamtal fram och tillbaka. Korkad handläggare som inte kan sitt jobb - internationell standard är att man skapar det nya vapnet i Sverige först, avregistrerar i landet man köper från sedan. Annars hänger pangen i luften oregistrerad..... Jag har råkat ut för det med, så det är långt i från ovanligt. Det enda man kan göra är att läsa på ordentligt, kan man vapenlagen slipper man harva med handläggarna. /T
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare får tacka och buga, blev lite klokare på det hela verkade ju inte så komplicerat endå. Var inne på nått forum för ett tag sedan och där var det en som förklarade hur man skulle gå till väga men så han förklarade verkade det ju som om man fick vara en kärnfysiker för att fatta pappersarbetet. MVH/ mr.mauser