Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämthund,raka av pälsen.

Featured Replies

Publicerat

Gokväll allihopa. Pratade nyss med en kille som rakar av pälsen på sin jämte i april för att kunna träna den bättre i värmen med simning,cykling m.m.

Har aldrig sett eller hört om det förr,nån av er som gör detta?

/Lars.

Publicerat

.

Publicerat

Det är lite både och som jag förstått det, pälsen skyddar samtidigt huden från yttre påverkan till viss del. Får inte hunden problem en normal sommar skulle jag låta den vara kvar. Men  simmar dom mycket så kan det gå så långt att man får surskador i skinnet vilket naturligtvis inte är bra så då kan det säkert vara vettigt att klippa.

Publicerat

Jag är mest nyfiken på hur en rakad jämte ser ut. Har du bild? :smile:

Publicerat
  • Författare

Nej,tyvärr inte. Skulle vara kul att se...eller inte...

/Lars.

• 1 month later...
Publicerat

Jämtar har mig veterligen inga direkta problem med talgkörtlarna som de grå kan ha och pälsen skyddar ju mot värmen likväl som den skyddar mot regn snö och kyla så för mig är det ett otänkbart alternativ.

Publicerat

Kanske vore ett alternativ nu när jag skaffat väst till Jämten.

Publicerat

Det är ju vanligt inom hästsporten att man rakar bort vinterpäls så där borde det finnas lång erfarenhet, kolla med en veterinär.

Publicerat

.

• 1 year later...
Publicerat

Lyfter en gammal tråd. Har en jämthane på 9 år. Har alltid egentligen varit lite känslig mot värme. För 2-3 år sedan var han lite för ihärdig under älgjakten en dag och gick varm. Vart helt utslagen i princip en vecka. Tappade orken otroligt fort. Tycker efter det att han är än mer känslig för värme även om jag försöker ha koll på utetempen(tur han älskar att simma). Dock är det ju svårt under jakten. 

Nu funderar jag på att raka pälsen på honom för att om möjligt underlätta lite för honom under början av jakten.

Vad säger ni? Hjälper det?

Vad tycker du om det Dr Krall? Är det någon vits och isf hur kort tar man det?

Och ska man ta hela hunden som det verkade att Rasmus gjort på bilden i länken ovan eller räcker det med att kanske ta under magen, ljumskar mm?

Publicerat

.

Publicerat

Ok. Blir nog att prova. Tackar för svar.

Publicerat

Haha, ja där ser man

Publicerat

Har en bekant med nån wachtel korsning?

Den rakas (klipps) ett par gånger per sommar...

Och verkar mer än tillfreds med det :)

Publicerat

De lämnar nog som sagts tidigare ca 5mm

Publicerat

Jag har haft en samojed som från maj- september såg ut som en liten lammunge efter klippningen :wub: . Visst det är en ras med "något" mer päls ;), men uppskattningen var också därefter. Men jisses vad hon uppskattade snagget. Det var verkligen från slö hund i skuggan till en riktig racerjycke. :wub:  :lol:  

Publicerat

Hur länge tar det ungefär för en jämthund att få tillbaka pälsen om man rakar? Innan det växt ut igen?

Publicerat

.

Publicerat

Haha ja han lär vara vacker under tiden men huvudsaken han är lite svalare. Tackar för svaren