Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd:Licensfritt luftgevär med lagom kvalitet

Featured Replies

Publicerat

Hejje

Jag är sugen på att köpa ett luftgevär. Önskemål är främst ett trycke som är schysstare än de billigaste brytvapnen. Kan man provskjuta luftgevär i butik eller är man ett ufo om man ber om det?

Det är ju kul om effekten ligger i närheten av 10 j också, men det viktigaste är ett vettigt trycke. Råd uppskattas.

Publicerat

Jag har ett Stoeger X20 som fått bra recensioner och jag är nöjd med. Skjuter riktigt bra.

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Är det någon som kan flika in en jämförelse med typ gamo 610? Det är alltså en lite dyrare ur gamos brytvapensortiment, men fortfarande bland de billiga.

Publicerat
  • Författare

Tack för svret, hittade en del jmförelser på nätet.

Publicerat

Kolla blocket och sök på luftgevär i Eskilstuna. Han har jääävligt mycket vettiga luftgevär för vettiga pengar.

Jag köpte ett löjligt fint Weihrauch HW35 för två tusen. Skjuter bra och har ställbart trycke.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

A just, han har även grejer och kunnande för ev hjälpa en trött fjäder etc.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

• 1 month later...
Publicerat

alla bössor som weirauch gör är grymt bra! gamo inte så värst.

som att gemföra en audi a8 med en fiat punto ungefär.

har själv en hw97k och är jävligt nöjd skjuter jätte tätt om man kan hålla i, tung och fin studsar känsla helt enkelt. 

4200 väl investerade kronor

Publicerat

Instämmer...har en HW97K .22 själv. Med en 'bra' fjäder om jag säger så... ;-) Fullvuxen känsla, bra tryck, håller ledigt sockerbit på 30 m. Med den gör jag min mängdträning B-)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

Jag köpte ett stoeger x20 surpressor.

Det gick inte att ställa kikaren rött då det var ute i sina ändlägen.

Skickade tillbaka.

Fick ett nytt.

Det spred diaboler en dm på 10 meter. + att det inte gick att skjuta in den gluggen heller.

Känns inte som att man ska vara tvungen att chimsa ett nytt fäste.

Reklamerade även denna. Men valde denna gång att göra ett återköp.

Köpte istället ett beggat FX Typhoon .22 med pump och kikare.

Postad bild

Med vänlig hälsning, John

Publicerat

Köpte ett Stoeger X10 för ett par år sedan. Trycket är riktigt, riktigt uselt... Släp på minst 5 mm (eller hur man nu mäter släpet)

Skall vara ställbart men kan inte ställas på vettigt vis.

Förutm det så känns den helt OK i kvalitet och precision och med en aning "studsarkänsla". Men jag skulle aldrig råda någon att köpa en Stoeger.

Publicerat

Wheirauch är ett bra fjäder vapen

FX är bra Pcp vapen

Väljer du något av det så är chansen mer än god att du vill behålla vapnet.

Publicerat

Hejje

Jag är sugen på att köpa ett luftgevär. Önskemål är främst ett trycke som är schysstare än de billigaste brytvapnen. Kan man provskjuta luftgevär i butik eller är man ett ufo om man ber om det?

Det är ju kul om effekten ligger i närheten av 10 j också, men det viktigaste är ett vettigt trycke. Råd uppskattas.

Detta är ju lite av min specialitet... :smile:

Skjuter både Bench Rest och Field Target regelbundet...

Så de flesta vapen som kan prestera bra har man koll på.

Du skriver inte vad du skall använda vapnet till... räknar med att du vill använda det till målskytte, är det sittande med stöd eller stående skytte?

Och vilken skytteställning vill du träna... ?

Skjuter själv regelbundet med en Feinwerkbau 300s, ett gammalt tävlingsvapen från 80-talet. Den är i original i 7,5J men det finns uppgraderingsfjädrar för ca 400kr som får upp dem i 10J.

Dessa vapen kan vid bänkskytte lätt träffa sockerbitar på 50m i vindstilla förhållanden. (med rätt ammo) pris på ett sådant vapen... ca 2000kr-3000kr beroende på skick.

Vid 7-8m/s vind har man en spridning av skotten på ca en diameter av 8cm på 50m, vilket i den låga kraften fortfarande är mycket bra.

Rek att minska skytteavståndet till 25m vid sådan vind... då samlar skotten till ca 2cm. Detta är ett tungt vapen... ca 4,5kg utan sikte.

Bra skott till dessa är JSB Exact 4,52.

Vill man skjuta stående på 10m kan en HW30 vara ett väldigt trevligt vapen...

Är av typen "pojkbössa" = en liten trevlig brytbössa som kan prestera otroligt bra. (finns även uppgraderings kitt till dessa för att få dem hå optimalt)

Pris ca 2000kr (nytt) Bra skott är t.ex H&N Field Target Trophy

PcP vapen av högre kvalitet presterar oftast bra, men är mycket dyrare i inköp, räkna med minst 8000kr för ett riktigt bra vapen. Sen tillkommer ca 2000kr för en fotpump eller det dubbla för en dykartub. Skall man skjuta stora mängder skott är det senare alternativet ett måste då de är vädigt jobbiga att pumpa upp till 200bar...

Kan ge mer mycket mer råd, men är lättare att ge specifika svar om man vet mer hur vapnet skall användas.

• 6 months later...
Publicerat

Bumpar en gammal tråd. Tänker skytteträna på gården i Jämtland i sommar. Har ibland tidigare använt 22:an. Men det låter för mycket enligt vissa...

Tänkte mig pröjsa 2-3000. Det är träning det handlar om. Inbillar mig fjäder vapen duger. Var köper man vad? Tacksam för tipps!

Publicerat

Går i samma tankar och mina tankar ligger just nu på en Weihrauch hw50 med hederliga 4.5 diaboler.

Har ej skjutit med någon sådan men den verkar ha lagom storlek och vikt för att simulera jaktvapen.

Publicerat

Ideer på var man hittar dem?

Publicerat

Brukar se dem på blocket ibland..

Publicerat

Det är inte så lätt för en novis att välja variant på nätet... Antagligen inte i butik heller. Men jag skulle ändå föredra det. Någon som känner till en ÅF närmare jkpg?

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad säger expertisen om äldre vapen från Bavaria? Blev impad tills jag hörde att det var Stiga som importerat dem en gång i tiden...