Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

osäker på styrkan på "lådan" mellan repeter och drilling

Featured Replies

Publicerat

hej jag har just laddat upp lite nya pilar dels tyngre till drillingen  64gr Remington blyspets samt lite äldre 50gr hornady blyspets som kommer gå även i 700:an men jag har tänkt provskjuta bägge laddningarna i 700 mest pga att jag har "villfarelsen" att en reperterlåda pallar med mer än en sauerdrilling från 50talet men blev osäker om jag får till en lite "hetare" laddning som inte ger övertryckstecken i 700:an men kan ändå sabba drillingen ?  

Publicerat

Om jag förstår dig rätt så är du orolig för att kunna få problem i drillingen med en laddning utprovad i en repeterstudsare?

Och det gör du helt rätt i att vara orolig för. Brytbössor tål normalt sett lägre tryck. Men även om det varit två repeterstudsare så hade jag rekommenderat försiktighet.

Publicerat

Även om du inte får "trycktecken" i 700:an så kan du fortfarande ligga över maxtryck enligt CIP. Att då köra samma laddning i en drilling (annat än Blaser D99 och liknande starka lås) är nog ingen bra idé. Vad är det för kaliber på drillingen?

Publicerat
  • Författare

Om jag förstår dig rätt så är du orolig för att kunna få problem i drillingen med en laddning utprovad i en repeterstudsare?

Och det gör du helt rätt i att vara orolig för. Brytbössor tål normalt sett lägre tryck. Men även om det varit två repeterstudsare så hade jag rekommenderat försiktighet.

precis var lite sent när jag fick idén men du kokade ner svamlet rätt bra som det är nu så har jag två laddningar en på 18 gr och en på 18.5 gr  max är 19 gr för en liknade kula med norma 200 krut

Publicerat
  • Författare

Även om du inte får "trycktecken" i 700:an så kan du fortfarande ligga över maxtryck enligt CIP. Att då köra samma laddning i en drilling (annat än Blaser D99 och liknande starka lås) är nog ingen bra idé. Vad är det för kaliber på drillingen?

222r så det är fiskaliber men onödigt att sabba nått

Publicerat

222 Rem?

Ladda inte över angivna laddata och gärna mer restriktivt för drillingen så blir det nog bra, att ta fram en laddning i en pang och skjuta den ur en annan är i grunden förfelat och kommer inte att generera någon fördel utöver att det är med viss fara som påpekat ovan. /Christian

Publicerat
  • Författare

dåligt med riktig laddata till den kulan så jag kopierar från en liknade kula och vikt så

min på 18 gr  max är 19 gr med norma 200 så inget riktigt spelrum har jag

Publicerat
  • Författare

puh nu slipper jag fundera alls på 64gr remingtonskiten aldrig sett en kula som sprider så förbannat i höjdled hade en 5 skotts cc på över 200mm  den hårdare laddningen så träffade inte 2 skott tavlan alls

bäst gick hornadys 50 gr på 20 gr n200 på ungefär 20 cc (sedvanlig ursäkterna flyer dålig skytt och inte den bästa optik eller riktmedlet"