Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pejl och handenhet? Hjälp!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en unghund som blir 1 1/2 år till hösten som skall få vara med en del och pröva vingarna.

Jag är jaktledare och vinner mycket på att ha en handenhet så jag kan hålla koll på hundförarna och deras hundar utan en massa onödig radiotrafik.

Sen vill jag kunna följa min egen hund när den är med och behöver då något halsband/pejl.

Är helt grön inom området men tycker allt ser väldigt dyrt ut, nya garmin etc..

Så, vad tycker ni jag ska leta efter??

Publicerat

Astro får väl anses vara en de facto-standard, sen har många GSM-pejlar utöver denna... Bland de senare finns det drösvis, allt från gratisappar i smartfånar till specifika lösningar på fel sida 10k.

Men innan du har en Astro har du inget.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Astro är således handenhetens måste, typ?

Någon gammal modell som någon kan rekommendera att försöka hitta begagnad?

Sen kan man välja bland massa olika halsband. Min hund är en liten jaktcocker som drivit alla klöv utom vildsvin. Men han verkar hålla sig ganska nära, då kanske inte kraven är så stora på halsbandet?

Publicerat
  • Författare

Nån mer på forat borde kunna komma med tips?? :) :)

Publicerat

På din cocker behövs inget längre än Astron presterar, handhavandet är mkt lätt på en Astro.

Sen beror det på hur långsprugna dina kamraters hundar är och hur viktigt det är att hela tiden ha koll på dem!?

Publicerat
  • Författare

Tack för svar. Det behövs som sagt ingen värsting då cockern brukar hålla sig inom såten (hoppas jag) :)

Vad gäller hundförarnas hundar är det inte jätte viktigt med lång täckning utan bara bra att slippa fråga över radion 7 gånger när hunden faktiskt är i såten.

Det finns ju många modeller, nya som gamla. Vilken kan du tipsa om, gärna begagnat?

Publicerat

Du måste ju veta vad dina hundförare använder för pejl, är det som styr vad du behöver.

Publicerat
  • Författare

Ok, trodde handenheten fick in de flesta? Det är oftast olika hundförare så tyvärr kan jag nog inte få det att överensstämma klockrent.

Att alla verkar ha garmin innebär inte att jag kan se dem?

Publicerat
  • Författare

Alltså dom verkar alla ha garmin (astro) handenhet och brukar ta varandras hundnummer innan jakten börjar så de kan se varandras hundar.

Om och när jag köper en astro, har jag många halsband/pejlar att välja mellan?

Publicerat

Med 320:an får du in alla di svenska, nya som gamla 220:an.

Publicerat
  • Författare

320 är deras senaste och 220 är deras första? Det finns således bara två modeller? Blir ju lite enklare att leta efter någon då :)

Halsband måste också vara ifrån garmin då eller?

Publicerat

320 är deras senaste och ja, halsband ifrån Garmin.

Kolla för säkerhets skull att det är den svenska de har och inte den amerikanska :wink:

Publicerat
  • Författare

Kolla för säkerhets skull att det är den svenska de har och inte den amerikanska :wink:

Ok, det är ju bra. Förutom priserna, känns överdrivet att lägga 5-6 tusen för att använda 4-5 gånger om året.

Är halsbanden smidiga? Är ingen stor hund precis :)post-13348-13748571349862_thumb.jpg

Publicerat

På vår terrier (8-9kg) så har vi väst med pejlen på ryggen, så lösning finnes.

Mkt pengar för så få ggr kan tyckas men en väldigt rolig sak den där hundteven.

Den funkar ju även som gps utanför jakten, lägga in bär å svampställen till exempel.

Publicerat

eller precis tvärt om. Kolla så dom/ni använder dom amrikanska. då slipper ni all störning i komradion om ni har 155;or

Publicerat
  • Författare

På vår terrier (8-9kg) så har vi väst med pejlen på ryggen, så lösning finnes.

Mkt pengar för så få ggr kan tyckas men en väldigt rolig sak den där hundteven.

Den funkar ju även som gps utanför jakten, lägga in bär å svampställen till exempel.

Ok, känns krångligt med västar men helt klart en lösning.

Får bli att leta efter en garmin 320.

Tycker ändå att det är märkligt att "alla" faktiskt lägger dom slantarna (5-7 tusen). Vanligtvis brukar folk hålla hårt i plånboken men kanske är det ett bevis för hur bra grejerna är.

Hoppas det...

Publicerat

Visst är det pengar men bra skit kostar, haft min 220 i 3år nu och den krånglar aldrig å då lever de en rätt hemsk tillvaro under säsongen i blöta, kyla, snö å värme om varannat.

Publicerat

Hade satsat på en 320 tycker många 220 har för liten räckvidd.

Risken om man köper begagnat kan vara att någon vill bli av med en 220 med dålig räckvidd!

Publicerat
  • Författare

Det låter fint! För att klargöra det sista så verkar det finnas 3 halsband 30, 40 och 50?

Alla dessa syns på 320? Medans 220 är begränsad till de förstnämnda halsbanden?

Prisskillnaden mellan 220 och 320 är knapp så valet faller på 320 om man köper idag?

Publicerat

Ja.

Det låter fint! För att klargöra det sista så verkar det finnas 3 halsband 30, 40 och 50?

Alla dessa syns på 320? Medans 220 är begränsad till de förstnämnda halsbanden?

Prisskillnaden mellan 220 och 320 är knapp så valet faller på 320 om man köper idag?

Ja

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen!