Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första älgstudsaren, kaliberfunderingar

Featured Replies

Publicerat

Jag ska till och köpa min första klass 1-bössa, har precis tagit jägarexamen och är inte speciellt insatt när det kommer till vapen och känner mig ganska rådvill när det kommer till val av kaliber. Letar begagnat då jag har begränsad budget, finns en hel del bössor i 6,5x55, .308 win och 30-06 på begagnatmarknaden. Många säger att 6,5 är lite klen, men är det  annars någon kaliber som är bättre eller sämre än de andra av dessa tre?

Publicerat

Här kan du nog få rekomendation på vilken som. Alla blir saliga på sin tro...

Så jag tänker ge mitt tipps även om det är åt det lite tråkiga snusförnuftiga hållet.

Köp den bössa som passar bäst. Eller den du tror du gör bäst affär på. Får du möjlighet att provskjuta så ta den som skjuter tätast.

DVS: som första bössa behöver du inte låta kalibervalet styra. Inte mellan dessa tre. Det kanske finns någon vinkel på den stora galten där det gör skillnad till 6.5:ans nackdel. Men det tar den igen på långhållsskyttet...

30-06 är rappare än 308. Men jag har svårt att se att du vinner mer på det än du förlorar i den något något mer svårhanterliga rekylen. Framförallt så finns det många gamla 30-06:or med bandyklubbor till stockar som blir riktigt svåra att hantera vid liggande / sittande skytte.

Publicerat

.308 duger till allt som du förmodligen kommer jaga det första året, billig ammunition och billiga begagnade vapnen :)

Publicerat

Jag fick dille på .308 när jag var "liten" för jag kollade jaktfilm där Thomas Ekberg förespråkade kalibern, när det sen var dags så kändes .308 som det självklara valet och jag hittade en Winchester m70 i toppskick i den rätta kalibern  :smile: Ta den du tycker är snyggast, eller samma kaliber som jaktpolaren har så finns det alltid ammunition om en skulle glömma ta med till skogen.

Publicerat

CG 1900, kaliber 308, kula Wulkan, tippar ikull det mesta du vill skjuta på.Med helmantel kan du lätt jaga fågel, en snällare kula än Wulkan går fint till rådjur.

Publicerat

De kalibrar som nämns har alla sin charm, alla är billiga och lätta att få tag på. Det finns kulor som passar de flesta vilt som är jaktbara.

Viktigare är vad känns bra för dig och passar dig när det gäller vapnet. Åk till flera vapenhandlare och prova vad som passar dig, fråga på banan om du får klämma och känna på vapen som intresserar dig.

Läs gärna tråden http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/43264-vilka-vapen/#entry720522

Teffek skrev en bra synpunkt http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/43264-vilka-vapen/?p=719322

Publicerat

Skillnaden på dom tre kalibrarna är så liten att det knappast har någon praktisk betydelse. Låt känslan för vad du själv tror på avgöra :)

Möjligen då att du kanske som tidigare sagts ska undvika en gammal 30-06 om du vet med dej att du har svårt för rekyl. Glöm inte heller 8*57. Den ultimata kalibern för den som inte skjuter på längre håll än 150m ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar! Jag ska iväg idag och klämma på lite bössor. De som ser intressanta ut är CG 3000 6,5, Tikka 55 Lyx .308, Sako .308 sen hade handlaren en hel del andra bössor också, men dessa såg mest intressanta ut. 

Publicerat

Fina bössor allihop! Tikkan är min favorit av dem och jag söker faktiskt en i 308 eller 243.

Publicerat

En finsk .308:a är väl aldrig fel ;-)....sa Sako-nörden med ett leende ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Fina bössor allihop! Tikkan är min favorit av dem och jag söker faktiskt en i 308 eller 243.

Ja nog borde någon av dessa passa bra som bruksbössa för en nybörjare? Lutar lite åt 308:an, men det beror på passform och skick såklart.

Publicerat
  • Författare

Slänger in en fråga här istället för att starta en ny tråd... De bössorna jag nämnde tidigare var redan sålda, handlaren hade missat att uppdatera hemsidan... suck..

Men nu är det två nya kandidater jag kikar på, en Winchester M70 och en M70XTR. Båda 30-06, likvärdigt pris och skick. Verkar vara vettiga bössor av det jag har läst här och på robsoft. Men jag hittar inget om vad som är skillnaden på M70 och M70XTR? Någon som vet?

Publicerat
  • Författare

Hej och hå.. även Winchester-bössorna var sålda, men då snubblade jag på en Sako forester .308 i butiken för en billig peng, den hade en del patina men duger i skogen. Så nu är första klass 1-bössan inhandlad! :)

Publicerat

Hej och hå.. även Winchester-bössorna var sålda, men då snubblade jag på en Sako forester .308 i butiken för en billig peng, den hade en del patina men duger i skogen. Så nu är första klass 1-bössan inhandlad! :)

Klokt val!

Publicerat

Men jag hittar inget om vad som är skillnaden på M70 och M70XTR? Någon som vet?

Jag undrar också, har en "vanlig" M70

Publicerat

Tack för alla svar! Jag ska iväg idag och klämma på lite bössor. De som ser intressanta ut är CG 3000 6,5, Tikka 55 Lyx .308, Sako .308 sen hade handlaren en hel del andra bössor också, men dessa såg mest intressanta ut.

Bra knallpåkar alla tre. Låt känslan av vilken som passar dig bäst avgöra. Kalibervalet är hugget som stugget. CG 3000 med den mjuka och fina mantelgången med lite tyngd i kommer att göra övningsskyttet till ett rent nöje. Finnarna är kvalitetsvapen bägge två så du har goda möjligheter att bli nöjd. Förutsatt att dom skjuter tätt. Lycka till :)
Publicerat

Satsa på en 308 eller 30-06 om du skall jaga klass 1 vilt. 6,5x55 torde väl räknas som fågel/övningskaliber, ärligt talat. På gränsen till att klara klass 1.....

(Nu blir det kanske diskussion...... :tongue: )

Publicerat

Satsa på en 308 eller 30-06 om du skall jaga klass 1 vilt. 6,5x55 torde väl räknas som fågel/övningskaliber, ärligt talat. På gränsen till att klara klass 1.....

(Nu blir det kanske diskussion...... :tongue: )

Nejrå, är man för övrigt väl utrustad så känner man sig trygg med ett lite mindre piller.

Publicerat

Nejrå, är man för övrigt väl utrustad så känner man sig trygg med ett lite mindre piller.

Hmmm...säg det till han som jagade björn med sin 6,5:a och inte lyckades att skjuta av halskotpelaren. (kulan orkade inte igenom helt enkelt.)

Nu slutade detta som tur var lyckligt, men ändå.... Sedan kanske dock inte TS skall jaga björn, men risken finns ju att Bamse dyker upp under älgjakten, lagomt uppretad av några ivriga hundar :o