Publicerat Juli 26, 201312 yr Ok, 'there is a first time for everything' och behöver nu lite hjälp med analys.... Var och skulle skjuta på älgbanan igår, och första skottet gick iväg som det skulle - dock fick jag inte tillbaka slutstycket när jag skulle repetera, och efter många om och men kom till slut bara hylsbotten med. Nu försöker jag givetvis utröna vad som gjorts fel, och lära mig av detta. Vi pratar .308, och jag köpte för ett tag sen ett gäng Partizan 175gr FMJBT kulor, enbart för älgbanan eftersom man vill ha helmantlat där. Kollade upp alla liknande laddningar jag kunde hitta, och gjorde en stege som sedan provsköts utan problem (totalt 12 skott, alla gick klanderfritt då). Valde en av dessa laddningar, med 43 gr N150 krut, och laddade upp 40 plugg. Men som sagt, något blev fel. Har demonterat två patroner och kontrollvägt krutet, så jag kan eliminera att jag hällt i för mycket. Hylsorna ser också helt ok ut, Lapua som köptes nya och laddats om fyra gånger tidigare. Det enda jag kan peka på är att kulorna satt väldigt hårt, fick jobba för att få ut dem med bullet puller-verktyget. Några slutsatser från er med större erfarenhet?
Publicerat Juli 26, 201312 yr Du har överkalibrerat hylsorna jmfr med ditt patronläge och du har fått ett klassisk hylsbrott i övergången mellan hylsbotten och hylskropp. http://riflemansjournal.blogspot.se/2010/05/reloading-case-head-separations.html Även om jag "känner" att din laddning är ganska hurtig, så är den inom laddata för 175 Target/VLD kulor enligt Vita, så ditt "fel" ligger i för hård kalibrering och kanske den omständighet att du skjuter Blaser? /CHristian
Publicerat Juli 26, 201312 yr Författare Tack Christian, länken illustrerade också mycket tydligt! I det här fallet sköt jag med Blasern, det är korrekt . Jag får göra en ny mätning av patronläge/inställning, det är inte världens mest tydliga bruksanvisning på det där Precision Mic så jag kanske ska prova den manuella metoden. Jag förmodar att det bara är att kasta resterande, oskjutna hylsor när jag plockat bort kulor och krut. Då bör jag kanske kamra dem och smälla av tändhatten innan de kastas? /Bosse
Publicerat Juli 26, 201312 yr Efter att du dragit kulan, kan du kolla såsom i artikeln med en ett vässat gem om du har samma förutsättningar för separation i de andra hylsorna, men generellt så skulle jag skrota dem, gör då gärna så att du nyper alla hylsor med tång om du inte särskilt ser till att de hamnar i återvinningen direkt. Blaser som system är knepigt då man måste kalibrera lite mer än minimalt, annars riskerar man att den inte låser som avsett eller ger dåliga anslag i tändhatten, ett enklare/billigare alternativ är att du kör med Norma hylsor och skrotar dem efter 3 omladdningar i din blaser. Tändhattar, skarpa sådana kan man peta ut försiktigt med utstötaren om du inte vill riskera något så är det iofs kanske enklare att bara skjuta av dem i pangen. /Christian
Publicerat Juli 26, 201312 yr Intressant artikel i Christians länk. Men jag tror den är fel... Alla slutsatser och rekomendationer är säkert korrekta. Men hylsmässing har mindre "springiness" än stål. Mässing är alltså sämre på att återta sin ursprungliga form än stål. Hylsmässing har brottgräns kring 300-350MPA, Sträckgränsen är väl svårdefinierad men om jag minns rätt så fick man räkna med 1/3 av brottsgränsen för att hålla någon viss förlänging. (Säkert någon som kan vilken procentsats det motsvarar) Hur som helst så blir det svårt att hitta en stål legering med så låga sträckgränser.