Jump to content

Inbjuden till Gåsjakt (Skyddsjakt) Vad gäller?

Recommended Posts

Jag har blivit inbjuden till gåsjakt nu i kväll eller rättare sagt dom var ute förra veckan och utan att kolla jakttabellen så frågade jag om jag fick hänga på som till i kväll när dom ska ut.

Kolla sedan jakttiderna och här i Halland är inte gåsen lovlig innan den 11/8 så jag frågade killen om det var skyddsjakt det handlade om och det var det.

Kollade runt lite på forumet här och det jag kom fram till är att skyddsjakt inte är förknippat med att skjuta så många gäss som möjligt utan att bara skrämma dom och det verkar inte vara deras avsikt med jakten.

Givetvis ska jag inte hänga på men vad skriver man till dom som ska ut?

Eller är det ok att jaga på detta viset? För som jag har förstått så har bonden dom jagar hos problem med dom

Christian N

Skyddsjakten skall avse att skrämma bort fåglarna, enligt de teorem som bland annat förbundet har tagit fram är flock mer än 2 fåglar, dvs kommer det 3 fåglar eller fler så får man skjuta i varje fall en fågel ur den gruppen,

för att nå effekt på en skyddsjakt, dvs uppnå syftet är det tillåtet att skjuta fler än enbart ett fåtal fåglar, avsikten är dock inte den att man skall företa en sedvanlig avskjutning. Gillar inte du deras inställning eller tror att den kommer att medföra någon form av social oro så bör du inte medverka, för egen del vet jag om platser där även en restriktivt genomförd skyddsjakt på gås genererar stora numerärer med fälld gås. 

Beslutet att delta är ditt eget. /CHristian

• Like 1
Christian N

Jo jag vet, jag har läst för mycket, men lite jagat blir det ibland också, men det är sällan det passar sig i text o bild. /Christian

kalleanka70

En annan aspekt är väl detta med att ta med gäster på skyddsjakt. Det i sig kan väl ge indikation på att syftet kanske är inte primärt är skyddsjakt utan en hänvisning till detta för att kunna jaga gås före utsatt jakttid? Behöver inte vara så iofs. Om du följer med, berätta gärna om din erfarenhet och hur mycket gäss ni sköt för att "skydda grödorna".

iPad Tapatalk HD

mbbohman

Njaa, skyddsjakt är inte alltid särskilt lätt att få folk till, oavsett om det är fågel eller klövvilt. Se bara hur "stort" intresset är för att skyddsjaga gris. Det lär inte vara större för fågel...

Så själva gäs(s)taspekten på det hela ser jag inget konstigt med. Behövs det mer folk för att kunna skydda grödan och det är okej inom laget så är det bara att gasa på.

• Like 1
kalleanka70

Gässtaspekten....där fick du till det ;-) Absolut du har en poäng men jag skrev "indikation". Men som sagt hoppas Swinxs återkommer med rapport om hur det gick.

Musköt

Njaa, skyddsjakt är inte alltid särskilt lätt att få folk till, oavsett om det är fågel eller klövvilt. Se bara hur "stort" intresset är för att skyddsjaga gris.

Tycker det är tvärtom, alltid lika svårt att hitta någon som vill ha hjälp med skyddsjakt på gris.
mbbohman

Tycker det är tvärtom, alltid lika svårt att hitta någon som vill ha hjälp med skyddsjakt på gris.

Ni har ju ingen gris ;)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

kennetht

Jag tycker att det kan vara svårt att få chans att skyddsjaga både fågel och gris....

Christian N

Viljan att utöva skyddsjakt är direkt inverterad mot antalet vilt och behovet av att utföra den. /Christian

• Like 1
kennetht

Viljan att utöva skyddsjakt är direkt inverterad mot antalet vilt och behovet av att utföra den. /Christian

Det stämmer.....

Musköt

Ni har ju ingen gris ;)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Den diskutionen kan du ta med LRF. :smile:

• Like 1

Har pratat mad kompisen och det verkar som om bonden har problem med fågel i allmänhet så det blir lite jakt. är dock inte helt säker på om jag kan hänga på eller inte. återkommer med resultat 

Hipshot

Vad är problemet? Bonden uttrycker problem, det finns skyddsjaktsparagrafer och det gäller dessutom gäss.. Ut och skjut!

Vad man kan tänka på är att inventera problemen dvs snacka med bonden. Om du pratat med bonden och denne förmedlar att gässen mumsar i sig hans gröda så är det bara att köra! Lite osäker men jag tvivlar på, när det gäller tex gäss, att du måste kvantifiera skadan som uppkommer. Du kommer aldrig att bli fälld om jakten skulle bli ifrågasatt.

Som jag ser det så bygger all skyddsjakt på kommunikation med den som lider skada.

Mvh!

• Like 2