Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många gånger kan jag ladda om hylsorna?

Featured Replies

Publicerat

Börjar få det riktigt tunt med hylsor..

Hur många gånger kan jag ladda om hylsorna till min 6.5 a?

Eftersom det försvinner lite gods när man trimmar dom så blir dom tunnare och tunnare?

Publicerat

Det är väl att kolla om det finns antydningar till sprickor eller andra skador. Jag brukar bla ta en koppartråd som jag gjort en liten krok på i ändan. Den drar jag på insidan hylsan för att känna om det finns någon antydan till spricka invändigt. Sen får du avsyna halsen och om det verkar vara väldigt tunn, så mät godtjockleken i halsen eller ta det säkra och skrota hylsan.

Annars... Jag jag har börjat skrota några norma hylsor(7mm rem mag) där vissa är skjutna 20+ gånger. Har köpt nya så jag laddar dom gamla för älgbanan och dom får göra sista resan där. Så har du hylsor av hyfsad kvalitet och inte laddar för månfärd, så borde dom iaf funka 10-15 omladdningar.

Publicerat

Jag brukar ladda mina 30-06 ca 10 gånger sen skrotar jag dom. Fördelen med en så vanlig kaliber som 6,5, 308 och 30-06 är att det finns mängder med engångsskjutna på skjutbanan.

Framförallt under september fram till älgjakten då det är full fart på älgskyttet kan man plocka hylsor så man klarar sig hela året. Besök skjutbanan vid denna tid och fynda :thumbsup: .

Det är värre med 7x65r till drillingen. Att hitta sådana på bana är svårare än 7 rätt på lotto. Dom får gå tills dom visar sprickor i hylshalsen.

Med vänlig hälsning Einar

Publicerat

Beroende på laddningar osv men typ 10-20 gånger :)

Publicerat
  • Författare

Då är det lugnt än så länge, är inte på tredje laddningen bara:)

Publicerat

Även om jag tidigare gått så långt som 15+ omladdningar så anser jag det i dag inte vara motiverat med fler än 10 det är trots allt god hylsekonomi, stor omsorg krävs när man börjar gå över tio omladdningar. Christian

Publicerat

Nyckeln till långt hysliv är att man kalibrerar rätt. Bröstet skall tryckas max 0,02 tillbaka

Publicerat

dom sista åren har jag kört ca 30 omladdningar och efter det blir det jakthylsor så jag inte behöver leta ihjäl mig efter dom.

6,5x55 vet jag inte hur många gånger dom går, brukar byta ut dom på vintern.

Publicerat
  • Författare

Ok, perfekt! Tack för svar!

Är det någon som kan vara behjälplig med denna träffbil.

Är det jag eller laddningen som spökar? post-10343-1374873692794_thumb.jpg

Publicerat

Ok, perfekt! Tack för svar!

Är det någon som kan vara behjälplig med denna träffbil.

Är det jag eller laddningen som spökar? attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1374873765.767856.jpg

Helt omöjligt att svara på.

Vad har du för stöd? Hur är temp och vindförhållanden? Hur för du in bössan till målet, uppifrån och ner, eller tvärtom? Eller går du in från sidan?

Normalt när det är utrustningsproblem, brukar stänkskotten sprida både i höjd och i sida...... Inte alltid, men oftast.

Iom att skotten ligger helt lika i höjd, så tror jag inte på laddning. Är det laddningen så svänger pipan olika och spridningen blir mer både i höjd och sida, men oftast lite mer i höjd.

Min 5:a går på skytten..... Min gissning är att du går in från vänster, med bra stöd i höjdled. Men släpper skottet lite olika..... Men det är bara en gissning!  :sleep: 

Edit. Reviderar gissningen.... Bilden är upp och ner, så då tror jag att du går in från höger.

Publicerat
  • Författare

Okej, stöd av en tröjja virad på bänken, jag går oftast in uppifrån och ner, har stadigt mitt i och kramar av.

Jag tror att trycket kan vara lite för hårt vilket gör att den vrider sig åt hö när jag kramar?

Publicerat

Jag satsar mina slantar på avfyrnings problem. Kolla så du drar rakt i trycket och inte vidrör kolven med fingret. Men en serie är mycket slump skjut fler och kolla om mönstret består

Publicerat

om du skjuter en till serie så är det lättare att se, ser ut som vinden är boven där.

Publicerat
  • Författare

Jag fick till 3-4serier till nästan identiska, vid olika dagar. Tror att det är min avfyrningsteknik som är dålig..

Publicerat

ja även stödet för bössan kan du uppgradera lite till.