Publicerat Juli 27, 201312 yr Jag har länge funderat på att bygga två pontoner på sidan av kanoten för att göra den stabilare vid fiske och framförallt vårjakten på bäver. Har just köpt två fendrar av största modell från biltema och nu ska jag göra ett stativ att spänna fast dem på så att de ligger i vattnet på varsin sida av kanoten. Tanken är även att göra en plattform för att ha lite fiskegrejor på och eventuellt som skjutstöd vid jakt om det blir stabilt nog. Är det någon som gjort någonting liknande? Finns flera som byggt och lagt ut på youtube. Planen är även att kunna bestycka kanoten med elmotor och batteri samt en liten solpanel för flerdagarsäventyr.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Läste rubriken liiiite fort... Visserligen ett jakt och jägarforum men "Stabilisator till kanon"! Så galet det kan bli!
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Läste rubriken liiiite fort... Visserligen ett jakt och jägarforum men "Stabilisator till kanon"! Så galet det kan bli! De som känner mig hade inte lyft på ögonbrynen över det heller då man är känd för att mickla med det mesta även om egentillverkad kanon inte har funnits med på att göra listan ännu.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Tio minuter över fyra var jag på lakkapää och trodde jag kunde handla. Klockan fyra stängde de. Jäkla skit!
Publicerat Juli 27, 201312 yr God idé. De lär väl inte behöva bygga så mycket bredd innan det stabiliserar rejält kan jag tänka mig. Mvh // Johannes
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Det behövs inte så mycket för att man ska kunna stå i kanoten. http://www.smp.se/livsstil/storgaddan-faller-for-kanotfiskaren(1361567).gm http://www.youtube.com/watch?v=S_0q35FNWd8
Publicerat Juli 27, 201312 yr jag hade samma funderingar ett tag och då räknade jag med 2,5 m total bredd samt med 2 blåa kvartsfat som pontoner på var sida visst overkill men garanterat stabilt även förhöjd lastvikt på lastplattformen
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Det hade blivit stabilare än en motorbåt men lite svårdrivet då kvartsfaten bromsar ganska duktigt.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Det hade blivit stabilare än en motorbåt men lite svårdrivet då kvartsfaten bromsar ganska duktigt. jupp hade en plan om en tratt i fronten på tunnorna