Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

att korta en kolv på dalsländskt sätt :D

Featured Replies

Publicerat

vad som behövs

1 en kolv av billigare modell

2 en rulle silvertejp

3 1 st skitbillig bläckpenna från jobbet

4 en gersåg modell billig men bra

5 1 st rasp

6 diverse roterande slipmaskiner

7 tjock gummibakkappa

8 skruvdragare

9 borr av lämplig modell

glömde ta bilder på före men ska plocka isär resultatet och göra en liten fotosession om hur det gick till

fick några frågor på vägen när jag donade med kolven men dom tar jag längst ner

jag mätte fram lop:en till 35 cm och via armvecket till ca 30mm för lång det diffade 5mm i mellan ungefär

och jag hade en bakkappa som var 25mm tjock så jag beslutade att kapa av ca 50mm

(tänk dej en bild av en kolv med silvertejp runt stocken liggandes på en gersåg med grov klinga på golvet )

sen letade jag upp bakkappan och placerade den ungefär som den skulle vara och märkte ut vart hålen skulle vara 

jag mätte skruven till bakkappan till ungefär 20 mm långa och markerade på lämpligt borr innan jag satte upp kolven i skruvstädet och borrade på frihand två fina hål

(tänk dej en klant som står och funderar på hur man gör på bästa sätt med en skruvdragare i näven)

monterade bakkappan snabbt och enkelt med skruvdragaren och började märka ut hur kappan skulle passas in när jag insåg att bandsåg inte ingår i mitt verktygsförråd men har diverse slipmaskiner och en rasp som snabbt blev avfärdad  

(tänk dej en närbild av den för stora bakkappan)

( tänk dej en bild på en som står och slipar ner bakkappan på en smärgel från biltema)

klart total tidsåtgång 90 min ser inte helt skabbig ut men kan göras mycket bättre med lite andra maskiner och ingen tidspress måste vara färdig till morgon

jo frågorna

1 jag bör kunna borra ett hål igenom den avkapade biten och montera en genomgångne bult plus två styrtappar för att kunna använda den som förlängning även att kapa upp den sågade biten i flera bitar för att ha en kolv som passar fler personer utan att allvarligt försvaga trät?

2 tänkt att kanske borra ett ~15mm hål och limma i en rund "mutter" för bulten och eventuellt dra i två mindre som guider eller räcker enbart två tunnare bult ?

3 måste jag behandla snittytan på nått sätt eller räcker stockolja? 

4 hur många skakar på huvudet och undrar vem som har släppt ut mej bland folk ? :biggrin:  :biggrin:  :woot:  :woot:  

lite bilder kommer

Publicerat

Frågan som jag närmast skulle vilja ha svar på är nr 4 ;)

Publicerat
  • Författare

jupp det är en fråga som jag undrar över själv

Publicerat

Får vi se lite bilder så skall du få svar sen...

Publicerat
  • Författare

lägger upp en kass bild på det färdiga resultatet så får jag fixa bättre i morgon post-4314-0-87069300-1375221065_thumb.jp

Publicerat

.......

jag mätte fram lop:en till 35 cm och via armvecket till ca 30mm för lång det diffade 5mm i mellan ungefär

och jag hade en bakkappa som var 25mm tjock så jag beslutade att kapa av ca 50mm

.......... 

Jag antar att du mäter hur lång näsa du har och köper skor utifrån det med. Eller ?

Kolmått och armlängd har nämligen lika mycket gemensamt som näsans längd och skostorlek.

T

Publicerat
  • Författare

nja mätte lop:en enligt metod "mät från nyckelbenet till avtryckarfingret i en avslappnad skytteposition" var tyvärr enda metoden jag hittade som gav minsta förtroende att jag även mätte underarmen var för att undersöka skillnaden mellan metoderna och det diffade konstigt nog bara 5 mm räknade med mer  dock så gjorde jag nog fel iom att jag lät henne stå med ryggen i liten vinkel när jag mätte henne men ser bra ut och hon når avtryckaren i en avslappnad ställning utan att det ser konstlat 

Publicerat

Mao så köper du skor utifrån hur lång näsa du har......

/T

Publicerat

/T

Ja, om näsan är lika lång som fötterna! ;) Skämt åsido...för MIG stämmer det bra att uppskatta kolvlängd i armveck...jag är så underligt skapt att det överensstämmer på mig :)

Publicerat
  • Författare

/T

tja ja antagligen fast jag kan mäta min underarm för att få lite små skor

Publicerat

Jag antar härmed att herrarna har ytterligt flexibla underarmar trots att ni har uppnått vuxen ålder.... Läkarvetenskapen brukar annars hävda att skelettet är stelt från cirka 10 års ålder utöver tillväxtzonerna, och helt stelt vid cirka 20.

post-3049-0-08464100-1375290298_thumb.jp

Beroende på hur van ställer sig mot skjutriktningen kan kolvlängden diffa ganska rejält - och det antar jag att underarmar gör med. Ska man skjuta redigt rekylerande pjäser så underlättar det våldsamt om man bröstar upp sig, ska man fila på 300m stående med en tung banbössa med snudd på ingen rekyl så flyttar man fram axeln.

Om en kolv passar eller inte beror på avståndet mellan skjuthandens tumme och näsa - rör näsa och tumme vid varandra är kolven vanligen för kort (det finns kolvdesigner som faktiskt funkar även om nästippen har kontakt - i alla fall så länge rekylen är i mild).

Är den obekväm att lyfta är den för lång.

Det brukar betyda att om man står upp ska man ha 3-5cm mellan tummen och nästippen (det gäller hagel likväl som studsare), då har man cirka 1cm kvar i liggande (eller rakt upp med hagelpangen) vanligen. Dessa mått beror lite på halslängden med så det är individuellt - jag klarar mig med 3cm även på fläskiga magnums, andra behöver 7cm stående för att gå fri med rekylen från en 222:a i liggande.

Sedan när det gäller bultar så har man ett annat mått med att ta hänsyn till - om man vill kunna repetera med bössan uppe utan att flytta huvudet (jag vill det). Då måste man även ta med slutstyckets slaglängd vid repetering i kalkylen, Heym SR30 har tex 120mm slaglängd, slutstycksknoppen rör sig 160mm.......

Det blir en obekvämt lång kolv om jag ska ha 12cm mellan näsa och slutstycksmuttern på en SR30 - den blir svår att stänga om huvudet ska vara kvar på kolven så man kan se i siktet, så det är tjafset om lång/kort låda kan i denna fråga faktiskt vara ganska stor. Jag antar att era underarmar anpassar sig automagiskt även till lådlängden.

/T

Publicerat
  • Författare

fan hmm hon står ungefär som figur två men lite mer mot figur ett hon har lite mer än 4 cm mellan näsa och tumme med andra ord jag var inte för långt av  att det inte är perfekt är jag medveten om och att det är ett stressjobb är jag medveten om men hade inte den förbannade åskan funnits så hade vi skjutit en ask med 6.5x55 idag

Publicerat

Jag skjuter inte banskytte med tunga bössor och den tyngst rekylerande pang jag har är en BAR i nietre. Står således tämligen lika för allt mitt skytte...jakt, övning, enklare tävling...både hagel kula. Motsvarar ungefär mellanläget i PMT's pedagogiska figur ovan. Vid hagel något mer uppbröstad, ungefär som ett mellanting mellan läge 1 och 2. Därvidlag stämmer underarmsmåttet HJÄLPLIGT för MIG personligen, som jag sade tidigare :)

Publicerat

PMT:

Med risk att vara lite OT så tror jag du har vänt på det. Eller rättare sagt. Du har beskrivit hur det borde vara.

Jag önskar dessutom att någon hade visat mig de bilderna och låtit mig träna med lämpligare bössa i 12-15 års åldern.

Flera av oss har i unga år börjat skjuta med "pappas pang" som givetvis hade för lång kolv och dessutom var alldeles för framtung.

Och då blev uppställningen som den till höger vare sig man ville eller ej.

DVS hur man ställer sig beror på kolvlängden. När kolvlängden (Skränkning) egentligen borde borde styras av hur man vill stå. 

Måste erkänna att jag personligen är helt vilse i det här. För stående precisionsskytte (Vilket väl är en paradox i sig) funkar det bäst med bilden till höger.

Men om det börjar gå snabbare än på älgbanan så får jag problem att hänga med. På en hagelbössa behöver jag alltså en kortare kolv för att kunna vrida upp mig.

Vilket har gjort att jag med den bössan som passar bäst på trappbanan lite då och då under jaktförhållanden avlossar skottet med någon cm mellan axel och kolv... Och även om det här inlägget är påväg att omvandlas till något som hade passat bättre i gnälltråden måste jag säga en sak till. Som antagligen får dig att skratta. Det är ett h-vete att skjuta in dubbelstudsaren! Jo träffläget flyttas beroende på om jag står som till vänster eller till höger... Det upptäckte jag inte på första försöket på banan! Nu väntar jag bara på hur axeln skall kännas om jag avlossar min 9.3x74R med några cm luft mellan kolv och axel. Att jag helt skulle ha tränat bort den högra skjutställningen när jag fortfarande använder den på bultstudsaren är föga troligt...

Publicerat

PMT:

Med risk att vara lite OT så tror jag du har vänt på det. Eller rättare sagt. Du har beskrivit hur det borde vara.

...

Nej, jag beskriver hur det funkar. I går, i dag och i morgon. Sedan om du och många fler med dig gör tokfel kan jag inte hjälpa, jag syndar själv från tid till annan då även jag fick lära mig att anpassa mig till kolven och inte tvärs om.....

.......

DVS hur man ställer sig beror på kolvlängden. När kolvlängden (Skränkning) egentligen borde borde styras av hur man vill stå. 

Måste erkänna att jag personligen är helt vilse i det här. För stående precisionsskytte (Vilket väl är en paradox i sig) funkar det bäst med bilden till höger.

...

Inser man hur saker och ting hänger ihop så kan man som du säger ganska enkelt anpassa sig til det aktuella vapnet man skjuter idag, eller så inser man att kolvmåttet till stor del beror på hur jag skjuter resp vapen - och att det där religösa dravlet med underarmen, eller kuklängden inte har med kolvmått att göra överhuvudtaget. Att vissa anser att underarmsmåttet funkar för dem är sin sak - det gäller en viss individ som förmodligen i rigid i sitt skytte eller bara har ett eller två vapen. Kul för dem att underarmens mått stämmer med kolvlängden - men det är slumpmässigt och inget mer än så.

Det är samma sak som med de som tar mm eller tom mindre än så på sina kolvmått - det är trams, dravvel och dumheter. Flyttar du foten 2cm så far dina mm eller 1/10mm åt helvete till. Och där hör de hemma.

Den som skjuter 300m frigevär stående och har en 470 dubbelstudsare till bufflarna lär förmodligen ha en hagelbössa som ligger mellan de två i kolvlängd.......

Bestäm först hur du ska stå, sedan hur du ska svinga och skjuta. Efter det kan du fundera på dina kolvmått. Det fanns en tid då grundläggande skjututbildning var obligatorisk, det är synd att den kunskapen numera tycks försvinna i allt snabbare takt. Åk och titta på valfri älgbana nu inför säsongsstarten så får ni se hur uselt det är med skjutkunskaperna......

/T

Publicerat

Jodå, jag har besökt en och annan skjutbana i mina dar. Och utöver det där med minskade skjutkunskaper så är en sak gemensam.

Alla nybörjare skjuter med någon annans bössa! Få klubbar har lånebössor med rejäl skillnad i kolvlängd. Jag har fortfarande aldrig sett någon med ställbar...

Då är det svårt att börja med hur man vill stå. Jag önskar att jag hade haft chansen att lära mig "rätt" från början och blir lite beklämd när jag inser att jag bidrar till att föra felet vidare. (Frugan tränar ju med min bultpang...)

Publicerat

Hade jag tänkt på att fota dagens äventyr med hagelpangen så hade jag kunnat starta en tråd som hette "Hur man förlänger en kolv på skånskt sätt"

Köpte en billig hagelbössa i vintras, kolven var lite i kortaste laget, fick ett ryck idag och släpade med mig bössan ut till farsan och kollade om han hade någon träbit liggande, fick tag på en rejäl bit valnöt som farfar lämnat efter sig, kapade upp en lämplig bit, måttade med bak-kanten på stocken, borrade ut hål till bak-kappan, grovformade och sen raspades/slipades det i några timmar (passade på att slipa rent hela bössan), på slutet åkte kappan på med för att eliminera alla kanter. Inte jobbat i trä på många år men fan vad rogivande det är, la beslag på en rejäl bit valnöt för framtida projekt, även lite svartek..

Publicerat
  • Författare

Jodå, jag har besökt en och annan skjutbana i mina dar. Och utöver det där med minskade skjutkunskaper så är en sak gemensam.

Alla nybörjare skjuter med någon annans bössa! Få klubbar har lånebössor med rejäl skillnad i kolvlängd. Jag har fortfarande aldrig sett någon med ställbar...

Då är det svårt att börja med hur man vill stå. Jag önskar att jag hade haft chansen att lära mig "rätt" från början och blir lite beklämd när jag inser att jag bidrar till att föra felet vidare. (Frugan tränar ju med min bultpang...)

ultimata är ju om klubbössorna har ställbara kolvar speciellt dom som eleverna ska skjuta med

vetefan om jag inte ska klippa kolven en dm till och montera nått vettigt ställbar "bakkappa"

Publicerat
  • Författare

Hade jag tänkt på att fota dagens äventyr med hagelpangen så hade jag kunnat starta en tråd som hette "Hur man förlänger en kolv på skånskt sätt"

Köpte en billig hagelbössa i vintras, kolven var lite i kortaste laget, fick ett ryck idag och släpade med mig bössan ut till farsan och kollade om han hade någon träbit liggande, fick tag på en rejäl bit valnöt som farfar lämnat efter sig, kapade upp en lämplig bit, måttade med bak-kanten på stocken, borrade ut hål till bak-kappan, grovformade och sen raspades/slipades det i några timmar (passade på att slipa rent hela bössan), på slutet åkte kappan på med för att eliminera alla kanter. Inte jobbat i trä på många år men fan vad rogivande det är, la beslag på en rejäl bit valnöt för framtida projekt, även lite svartek..

hehehe vi amatörer måste hålla ihop

Publicerat

Att bygga om träkolvar är ju nu inte direkt rocket science.... Har man bara lite trä, en borrmaskin och bra såg så är det ju knappast speciellt komplicerat. Men man ska ha lite koll på varför man bygger om.

/T

Publicerat

Absolut ingen rocket science min gode pmt, men kul och rogivande!

Publicerat
  • Författare

att bygga ett flervåningshus är inte rocket sciencs heller men helsike så svårt när man försöker bygga utan "äkta" kunskap och min kunskap om kolvombyggnad är som pmt gissat "falsk" kunskap dvs läst på internet och i tidskrifter utan nån erfarenhet bakom kunskapen men det hindrar mej inte från att knalla in med buller och brak för att just för att skaffa äkta kunskap  

har ju gjort några missar och även rena lyckokast  resultatet blev ju hyggligt iaf men fick mersmak att utveckla kolven mer till en elevkolv

har väl en liten idé att med "små medel" få kolven en "steglöst" justering på kolvlängden