Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsjakt

Featured Replies

Publicerat
37 minutes ago, karelsk blandning said:

Tyvärr så har dom troligen svårt klara vintern här när det är dryga metern med snö. Annars hade det vart bra med dem så har bönderna mer klaga på än bara älg och ren.

Rådjuren går bra för dem matar dom oftast annars hade dom också haft det svårt över vintern.

Mycket av alla gamla odlingar och liknande mark som ändå växer igen hade kanske grisarna trivts i.

De skulle nog behöva matas på vintern kanske?

• Svar 68
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• JacobSandström
    JacobSandström

Sedan vildsvinen bredde ut sig så finns det tydligen helt plötsligt ETT vilt i våra skogar som inte verkar förtjäna den jaktetik och syn på lidande som vi är vana vid.   Vi får jaga dem året runt oc

• Guidade min amerikanska kompis till sitt första svin idag. Kom ut kl20. 20.10 small det. Tog inte ett kliv. 65kg.  308,Mega 185gr. 

• Sammanträffande? Jag tror inte. Hade för tio minuter sen en åkare på kontoret som har 11 ha betesvall. Han berättade att han sagt till jaktlaget som håller till runtom att han skjuter alla grisar ha

Posted Images

Publicerat
44 minutes ago karelsk blandning sa:

Hört talas om den där grisen sen förra veckan men undra om bilden med hunden var viktigast få till ändå. Väntat att det skulle komma i tidningar.

Få se hur det där slutar för jag antar man måste ha jakträtt där man jagar.

Ok! Det sköts ju ett vildsvin på en potatisåker uppe i Pajala för många år sedan men det var ju efter det att kompisen och en annan hade skjutit varsitt vildsvin i Östra Granträsk samt Övermorjärv.

Publicerat
4 minutes ago sexfemåtta sa:

De skulle nog behöva matas på vintern kanske?

Ja, det skulle dom behövas göras! Det enda man skulle vilja se är en flock vildsvin som kommer plöjandes genom minst 1/2 meter snö. 

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Tyvärr så har dom troligen svårt klara vintern här när det är dryga metern med snö. Annars hade det vart bra med dem så har bönderna mer klaga på än bara älg och ren.

Rådjuren går bra för dem matar dom oftast annars hade dom också haft det svårt över vintern.

Mycket av alla gamla odlingar och liknande mark som ändå växer igen hade kanske grisarna trivts i.

Nu har det framkommit i JJ att han har skjutit ett vildsvin 2015 också. Samma skytt.

https://www.jaktjournalen.se/johan-har-skjutit-tva-vildsvin-i-overtornea/

Publicerat
31 minutes ago, lsjonsson said:

Ja, det skulle dom behövas göras! Det enda man skulle vilja se är en flock vildsvin som kommer plöjandes genom minst 1/2 meter snö. 

Tänker att kyla och snö kan de väl klara rätt bra? Själva tillgången på mat vore frågan.. 

Publicerat
19 minutes ago sexfemåtta sa:

Tänker att kyla och snö kan de väl klara rätt bra? Själva tillgången på mat vore frågan.. 

Kultingarna får det nog svårt med tanke på att de föds tidigt på året.

/M

Publicerat
18 minutes ago sexfemåtta sa:

Kommer kylan före snön så att tjälen växer tjock så blir det nog problematiskt för svinen eller om det kommer kyla efter en blöt höst så att det blir is ovanpå marken.

Publicerat
42 minutes ago lsjonsson sa:

Nu har det framkommit i JJ att han har skjutit ett vildsvin 2015 också. Samma skytt.

https://www.jaktjournalen.se/johan-har-skjutit-tva-vildsvin-i-overtornea/

Jo, jag har hört det. Har väntat sen dagen den blev skjuten att det skulle komma i media.

Nå nu fick han reportaget i tidning och radio som troligen var det viktigaste. Men det står inte riktigt allt hur det låg till. Undra om det inte är en anmälan om jakträtten gjord och jaktbrott.

Tur att laikan fick vara med på bild, den kanske var med i bilen.

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Älg kan göra nästan rent hus i vissa bestånd vintertid om det kommer mycket snö då de i sådana fall kan stanna länge på en plats. Att få in en renhjord på ett par hundra renar i en plantering är nog inget som någon markägare vill. Det kan även bli ganska mycket markskador på åkermark av en renhjord.

Publicerat
3 hours ago karelsk blandning sa:

Jo, jag har hört det. Har väntat sen dagen den blev skjuten att det skulle komma i media.

Nå nu fick han reportaget i tidning och radio som troligen var det viktigaste. Men det står inte riktigt allt hur det låg till. Undra om det inte är en anmälan om jakträtten gjord och jaktbrott.

Hm! Du verkar bo mitt i "Djungeltelegrafens bälte" för jag har då inte hört något om det här i Kalix.:whistling:;):lol:

Ok! Jag vet inte som sagt vad!

Publicerat
4 hours ago karelsk blandning sa:

Hade han inte jakträtt på området?

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Hm! Du verkar bo mitt i "Djungeltelegrafens bälte" för jag har då inte hört något om det här i Kalix.:whistling:;):lol:

Ok! Jag vet inte som sagt vad!

Ändå är väl skytten från din kommun?

Nja det är nog bara kamraterna som berättade om hans bedrift som känner skytten.

Konstigt nog har jag knappt lagt märke om "karln" ifråga fast jag träffat honom, klarar mig bra utan liknande proffs i skogen.

Publicerat
5 minutes ago edge sa:

Hade han inte jakträtt på området?

Nej tydligen inte, är väl därför händelsen är anmäld.

En normal människa hade inte skjutit den och än mindre gått till tidningar å radio om man begått minst ett jakt brott troligen fler. Allt för att få kallas tornedalens världsmästare i media.

Publicerat
50 minutes ago karelsk blandning sa:

Ändå är väl skytten från din kommun?

Nja det är nog bara kamraterna som berättade om hans bedrift som känner skytten.

Konstigt nog har jag knappt lagt märke om "karln" ifråga fast jag träffat honom, klarar mig bra utan liknande proffs i skogen.

Hm! Jag vet inte vem det är i alla fall.

Nu har jag Googlat på honom. han bor på andra sidan stan så det är väl därför jag inte vet vem det är.

Ok!

• 8 months later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...
Publicerat
På 2023-05-09 at 22:54 BigJim sa:

Sköt mitt första svin med termiskt sikte lånat av en polare. Kul pryl. Men jag vete f-n. Lite kluven till "the sportmanship". Blir nog en spanare om det blir ett köp.

Vad är det för sikte?

Publicerat
På 2024-06-06 at 11:38 Jr_Moberg sa:

Vad är det för sikte?

Ser ut som ett Kahles Helia.