Publicerat Augusti 25Aug 25 56 minutes ago killer_mouse sa:nja vetefan med biltemagalv och ätbart vilt så tror ja att han vackert får pynta för syrafast/rostfritt dansk eller inteSka inte gängstängerna vara på utsidan av tunnan? Så gör vi
Publicerat Augusti 25Aug 25 58 minutes ago killer_mouse sa:nja vetefan med biltemagalv och ätbart vilt så tror ja att han vackert får pynta för syrafast/rostfritt dansk eller inteOch galv är galv: man får nog lika mycket "frossa" av att svetsa på skiten- oavsett tillverkare.Men med tanke på vildgrisarnas övriga matvanor bör detta nog ses som ett "icke problem"
Publicerat Augusti 25Aug 25 55 minutes ago Dansken sa:Ska inte gängstängerna vara på utsidan av tunnan? Så gör vidrar rakt igenom tunnan låser med mutter på ena insidan sen bägge yttre 51 minutes ago Dansken sa:Och galv är galv: man får nog lika mycket "frossa" av att svetsa på skiten- oavsett tillverkare.Men med tanke på vildgrisarnas övriga matvanor bör detta nog ses som ett "icke problem"nja vetefan om temas galv är galv ens, haft otur med deras galvade franska å brickor där lossade det tjok av "galv" körde inte ens maskin på dom
Publicerat Augusti 25Aug 25 Tack för hjälpen. Nu har jag beställt ett set från Biltema. Det ska bli spännande att se om jag kan få det att fungera. Jag antar att man måste använda någon form av tätningsmassa eller liknande för att få det tätt runt gängstången?vh Lars
Publicerat Augusti 26Aug 26 Ett alternativ, plattjärn rostfria bultar och stora brickor på insidan av tunnan. Tryckt galge med lite rostfria båtprylar från Biltema. Funkar på mina helt ok.
Publicerat Augusti 26Aug 26 Här finns en tråd om hur jag byggde en åtelplats:https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/60901-redtop-bygger-en-%C3%A5telplats/
Publicerat 12 timmar sedan %d hr Detta är en populär post. Lite bilder af processen og det færdige resultat:
Publicerat 11 timmar sedan %d hr Nydeligt arbejde. Du kunne måske tænke på at have en tværstiver midt på benene: for hvis grisebasserne "gnubber sig" mod benene kan de glide længre ud og falde sammen. Se @Takko s indlæg ovenfor. Topkronen alene kan ikke bære belastning den vej- den bøjer sig bare (selvoplevet) eller så kan du grave benene et spadetag ned i jorden.Knæk og bræk 👍
Publicerat 8 timmar sedan %d hr 2 hours ago Dansken sa:Nydeligt arbejde. Du kunne måske tænke på at have en tværstiver midt på benene: for hvis grisebasserne "gnubber sig" mod benene kan de glide længre ud og falde sammen. Se @Takko s indlæg ovenfor. Topkronen alene kan ikke bære belastning den vej- den bøjer sig bare (selvoplevet) eller så kan du grave benene et spadetag ned i jorden.Knæk og bræk 👍Risken är minimal att det kommer några grisar förbi den åteln, den ligger typ mittjysk. Men ett varv med stabiliseringspinnar skadar inte oavsett viltslag. Biffiga kronhjortar kan nog också fresta på byggnationen i jakt på godsaker.
Publicerat 8 timmar sedan %d hr 3 minutes ago kkjon sa:Risken är minimal att det kommer några grisar förbi den åteln, den ligger typ mittjysk. Men ett varv med stabiliseringspinnar skadar inte oavsett viltslag. Biffiga kronhjortar kan nog också fresta på byggnationen i jakt på godsaker.Jaha- så det är en "förbyggande åtel" i väntan på den kommande grisinvasionen 🤣
Publicerat 5 timmar sedan %d hr 3 hours ago Dansken sa:Jaha- så det är en "förbyggande åtel" i väntan på den kommande grisinvasionen 🤣Nu är det väl bäst om @lars m. l. Uttalar sig om syftet med åteln. Men jag tror inte han kommer och sitta där och vänta på vildsvin iallafall.
Publicerat 1 timme sedan %d hr 4 hours ago kkjon sa:Nu är det väl bäst om @lars m. l. Uttalar sig om syftet med åteln. Men jag tror inte han kommer och sitta där och vänta på vildsvin iallafall.KKJON har helt rätt. Foderspridaren är uppsatt i mellersta Jylland i Danmark. Den är inte tänkt för vildsvin, utan som ett komplement till de anlagda fodermarkerna för kronhjort och dovhjort, för att minska barkskador på träden – och naturligtvis också i hopp om att förbättra jakten.Stolparna är nedgrävda ungefär ett spadtag, så jag hoppas att det räcker.Vänliga hälsningarLars