Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Service på hagelbock?

Featured Replies

Publicerat

När jag nu skaffat en begagnad bock av hyfsad kvalisort, (Miroku 800) så bör jag väl ta hand om den så att det kan förbli i lång och trogen tjänst.

Jag har egentligen ingen aning om hur mycket den är använd.

Bör jag låta någon plocka ner den för rengöring/uppsmörjning/kontroll av slitdelar?

Vem gör i så fall det? Jag har inte lust att lämna den till någon klåpare som bombar skruvskallar och håller på.

Eller ska jag bara skjuta och se glad ut?

Publicerat

Du grabbar...

Har för mig att Wizard skrev en klistrad tråd i hagelsvdelningen för dretlänge sen. Den borde du kunna använda dig av i och med att du (har jag för mig betr. Miroku) har en browningklon.

Bilder och allt samt pedagogiskt förklarat.

Go nuts!

//skrivet på en figga i Stocksund

Publicerat
  • Författare

Jo den tråden handlar om rengöring av ejektorer och choker, det jag tänker på är att skruva isär mekanismen med slagstift och trycke, kolla det där krångliga inuti som jag aldrig skulle få för mig att göra själv på ett hagelvapen.

Publicerat

Jag gjorde som så (först när bössan började strejka) att jag tog bort kolven och lade lådan i avfettning (Christians tips). Han föreslog nåt annat (kan ha varit kemisk bensin (minns inte hundra) men avfettning skulle enl honom funka lika bra.

Jag lät det ligga skapligt länge (rörde runt lådan då och då) tills det inte verkade lossna nåt mer skit från mekanismen.

Efter detta lät jag den ligga i t-röd för att få bort avfattningen samt driva ut fukten.

När den torkat smorde jag hela mekanismen sparsamt och skruvade ihop bössan igen. Har gått som en klocka tills för en månad sen då pipväljaren började knöla vilket innebar att andraskottet inte gick iväg då och då.

Det behövdes bara lite mer smörjning så var det problemet löst. Tyckte att det såg fortsatt fint ut inuti när jag tog isär den häromdagen.

Mer än så verkar överdrivet i ditt fall om nu bössan smäller som den ska.

Puss i skruven och lycka till.

// Broder Fitz

Publicerat
  • Författare

Låter ju inte omöjligt att genomföra. Då ska jag bara våga mig på att lossa kolven... :ohmy:

Publicerat

Njae, vill du att den ska hålla långsiktigt så strunta i avfettningen - du får hur som bara bort det du kan se med avfettning, inte det so sitter i axlar och sånt. och det är det du ska få bort.....

Ska man göra rent och olja in måste den isär, och det är nu inte raketvetenskap. Men det tarvar lite rutin att sätta ihop den igen, så lämna den till en anständigt kompetent smed. Det är som sagt ingen raketvetenskap men det kräver en del vana, och bombade skruvar kan jag snudd på garantera att du inte får eftersom du inte har speciellt många skruvar som ska bort i den operationen.

T