Publicerat Juli 30, 201312 yr Någon som har erfarenhet av så kallad jaktdiopter. Är sugen på att ersätta de dåliga öppna riktmedlen på en bössa med en sådan konstruktion. Ett argument jag fått som talar mot är att det ska funka dåligt i mörker. Jag kommer inte jaga med bössan i mörker. Den kommer dock att användas till eftersök och då sätter man ju på en lampa. Fast problemet kanske kvarstår eftersom det bakre riktmedlet inte blir belyst.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Någon som har erfarenhet av så kallad jaktdiopter. Är sugen på att ersätta de dåliga öppna riktmedlen på en bössa med en sådan konstruktion. Ett argument jag fått som talar mot är att det ska funka dåligt i mörker. Jag kommer inte jaga med bössan i mörker. Den kommer dock att användas till eftersök och då sätter man ju på en lampa. Fast problemet kanske kvarstår eftersom det bakre riktmedlet inte blir belyst. Har använt jaktdiopter på en av studsarna i många år, och det har fungerat bra. Diopterringen behöver man inte fokusera på samma sätt som ett vanligt sikte, syns som en diffus ring kring kornet. Man centrerar i ringen utan att behöva tänka på det, och precisionen är mycket bättre än vad man antar när man provsiktar. Inte nåt idealiskt mörkerriktmedel, men inte sämre än vanliga öppna riktmedel.