Publicerat Augusti 19, 200619 yr Tjenare! sitter här och drömmer mig bort lite tills jag får min Ruger, tänker nu främst på en allround kula som man kan ha till allt vilt. och en kula man ska andvända till räv, rå, kanske en och annan älg om det går osv så vill man ju ha en hyffsat billig kvalitets kula och detta är ju oftast inte så lätt att få att klaffa (billig och kvalitet) Men kollade som sagt runt och hittade till slut Hornady A-Max 162grs och tänkte då att den borde bli klass 1 i en 280rem, dock vet jag inte om den är en extremt blöt kula så den inte är lämplig till älg t.ex, någon som vet? Glömde ju att säga att jag letar endast efter molybelagda kulor. Kommer även att köpa Speer HP Moly till träning och Rhino Solid shank 160grs till renodlad älg och gris jakt då denna är dyr så man blir mörkrädd. Kan ju hända att det blir ett och annat rådjur med den också då man inte pallar inskjutning hela tiden. Och när jag tänkte på det så slog mig ännu en tanke Borde det inte gå hyffsat lätt att få dessa att sammskjuta med tanke på samma kulvikt? Visst det skilljer bössor i mellan m.m men rent teoretiskt sätt borde det gå? Kom gärna med invändningar, komentarer och lite tips! MVH/Jocke
Publicerat Augusti 19, 200619 yr En yrkesjägare jag känner kombinerar Nosler BST och Nosler Accubond i sin 308a och han har fått ihop det så att BST går ca 25mm högt på 100m och Accubonden går mitt i på 100m trots olika kulvikt och utgångs hastighet, han har dock fått ändra sig lite från vad han ville ha i hastighet för att få dom att skjuta så här...
Publicerat Augusti 20, 200619 yr han har dock fått ändra sig lite från vad han ville ha i hastighet för att få dom att skjuta så här... Okej, jo jag har räknat ut att jag kan inte räkna med någon speciell utgångshastighet utan jag kommer rätta mig efter hur dom slår Har för övrigt sökt runt lite nu och upptäckt att Hornady A-max är en match kula :-[ Inte så kul att tro att man beställt en älgkula också får man hem en match kula, så jag kommer nog att först och främst försöka med att få Speer HP Moly och Rhino Solid Shank att skjuta likt. Går inte det så blir det att ge bort eller sälja dom kulorna som jag får över av Speer Hp och köpa A-max kulor i stället som kan bli ett säkrare kort då dessa väger ungefär samma som Rhinon (Rhino = 160grs, A-Max= 162grs) Så nu kommer en ny fråga! Tror ni det går överhuvudtaget att få Speer:en och Rhinon att samskjuta (Speer = 110grs, Rhino= 160grs) eller ska jag skippa det och beställa A-max:en direkt? MVH/Jocke
Publicerat Augusti 20, 200619 yr jag har den erfarenheten att hårda kulor har en tendens att dra lite i sidled mot mjuka kulor speciellt i min 1900 med ictus pipa så drog patritionen till höger ca 1 dm men rätt i höjd när bst satt mitt i....i min 222:a har jag haft lite samma fenomen med silver tip och en win soft pointed kula
Publicerat Augusti 20, 200619 yr jag har den erfarenheten att hårda kulor har en tendens att dra lite i sidled mot mjuka kulor speciellt i min 1900 med ictus pipa så drog patritionen till höger ca 1 dm men rätt i höjd när bst satt mitt i....i min 222:a har jag haft lite samma fenomen med silver tip och en win soft pointed kula Ajdå, det lät inte kul Får hoppas att det inte gäller min Rugerpipa MVH/Jocke