Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ammunition

Featured Replies

Publicerat

Har precis köpt min första hagelbock (Fabharm Elos C). Och nu undrar jag vad ni rekommenderar för ammunition, både märke och US-nummer för den typ av jakt jag kommer hålla på med. Hagelbocken är godkänd för stålhagel.

Kommer att försöka jaga:

Rådjur

Räv

Kanadagås

Gräsand

Ringduva

och självklart måste jag ju ha något till skyttebanan oxå :biggrin:

Tack på förhand för alla tipps!

Publicerat

Skriver lite vad jag använder: Rådjur,räv us 3, Gås us 3-5, And us 5-6, duva us 6-7 ca. Alla med ca 30-32g laddning.

På bana stål, 24g us7, om det inte blir sporting på längre håll,då 28g.

Köp lite olika märken och testa vilka som skjuter bäst i din bössa, viltet dör med det mesta så länge du träffar!

Publicerat

Jag använder rottweil us 3 till räv och rådjur nu, har även använt gyttorp us 1 och 3. Nu skippar jag us 1 eftersom jag personligen föredrar 3orna.

Duvor, ,kråkor,kajor, skata,nötskrika kör jag med gyttorp grouse us 7.

Som upptag skriver, kolla vilket märke som skjuter bäst i fin bössa :)

Publicerat
  • Författare

Ska se vad jag kan få tag i för märken på ammunitionen och sedan testa mig fram!

Räcker det om jag köper några olika märken i US 7 för att göra jämförelsen eller ska jag ta någon anna US klassning?

Publicerat

Om man får kapa tråden lite då det berör samma ämne...

Jag är också en ny jägare som köpt en begagnad Beretta 56E från 1972. Fint skick och borrningen är full/full.

Jag har skjutit enligt PMTs anvisningar på tavla från 35 m med både stål, Gyttorp 7,5 och med Rio 6, bly med bra täckning och få hål.

Nu har jag fått ett par askar med Mirage T2 H.V 36g 2:or. Är det någon som har efarenhet av dessa puppor och viktigare, kan de vara något för rådjursjakten som stundar?

Tacksam för svar!

Publicerat

36g 2or????? hagel och potatis på menyn???? med den trångborrningen skulle iallafall jag gå ner i antal gram bly eller lämna in bössan för uppbrotchning då du troligen hittat en livskamrat. :thumbsup:

Publicerat

Ken1, Det var min spontana reaktion att det är kanske för kraftig laddning till storlek och trångborrning men som ny i gamet vill jag fråga innan jag skjuter. 

Det är ju alltid intressant med gratis puppor men den ska ju vara något att ha också...

Publicerat

Gratis puppor är aldrig fel. Kanske som andra smäll.(om den skulle behövas vilket jag betvivlar) :thumbsup:

Publicerat

Jag kör gyttorp us3 till det mesta utom fågel där kör jag us7.

Publicerat

36g 2or????? hagel och potatis på menyn???? med den trångborrningen skulle iallafall jag gå ner i antal gram bly eller lämna in bössan för uppbrotchning då du troligen hittat en livskamrat. :thumbsup:

Nu kanske frågeställaren förmår att placera dessa kärvar på rätt ställe till skillnad från somliga andra och då torde de väl fungera? :biggrin:

Många kör ju Rottweil 36 gr us 1-3.. Hade gärna kört dessa Mirage. Rådjur och hagel kräver annat "tänk" än allt annat. Allt under 15 meter och då förutsättningarna tillåter.. skjut i halsen! Dra en sån där smäll rätt i sidan på ett rådjur i fart på 15 meter.. ja då har Ken1 fullkomligt rätt..såvida du inte träffar bra i fram, då klarar sig bakdelen. Men det är lite trist oavsett men så har jag aldrig riktigt gillat hagel på just rådjur.

Farsan sa alltid att jag skulle tänka hagelbössan som en studsare när jag skulle på rådjur och jag tycker det är lite halvvettigt. Däremot typ ett rådjur i trav på 25-30 m så är risken att du har hagel i hela kroppen men det riskerar du oavsett vad du matar bössan med.

Mvh!

Publicerat

..............

Nu har jag fått ett par askar med Mirage T2 H.V 36g 2:or. Är det någon som har efarenhet av dessa puppor och viktigare, kan de vara något för rådjursjakten som stundar?

Tacksam för svar!

Det skulle väl vara enbart till rå då..... 32g US2 är runt 100 hagel vill jag minnas, det blir glest värre för i princip vad som helst som är mindre än ett vuxet rå.

/T

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vilka modeller av Gyttorp å Rottweil använder ni?

Tänkte köpa köpa några modeller och testa mig fram. Dock alltid bra med tipps från er som skjutit ett tag :)

Publicerat

det som finns hos mig är rotweil tiger "us 3 32g" till rå o gryt        "NSI" lepre us3 36g" vinter skott rå o räv!     och NSi us5 english classic till fågel större än fiskmås typ

Sedan gyttorp leadmax 7or eller nått till minken o smått o gott! va mest som övningsplugg till sida sidan men dom smackar på gött :)

.