Publicerat Juli 31, 201312 yr Måste köpa nya vapenrem inför säsongen. Någon som kan tipsa om en bra för rörlig jakt? Har idag en läderrem som är jättebra när man går till och från pass, inte mer än så...
Publicerat Juli 31, 201312 yr beror på vad du menar med rörlig jakt vanlig rem har jag till smygjakten iom att det kan bli snabba lägen men vid hundjakt så har jag typ en skidskytte sele från "baggen"
Publicerat Juli 31, 201312 yr Både baggen och Z-aim har väl hyggliga produkter för detta. Jag har någon "no name" som jag köpte på Fävikan för flera år sedan. Numer används dock oftast Kuhdar säcken eller inget alls. Det var en liten nalle som förklarade för mig att bössan skall man ha beredd i näven när man är i skogen...
Publicerat Juli 31, 201312 yr Det här har jag lagt avsevärd tankemöda på. För att du ska slippa göra det samma kan jag dela med mig lite hur jag gjort. Provade Z-aims rem och den är faktiskt ganska smart, men den har sina brister som jag tillslut ledsnade på. Dessutom vill jag inte vifta runt med bössan för att bli skjutberedd. Jag har älghund och jagar ofta fulldagar, vilket innebär ryggsäck och det gör det problematiskt både att ha rem bakom ryggen och vanlig rem på axeln. Min lösning har blivit att dra dit några extra rembygelfästen. Lämnade till Örnekrans för att han skulle göra det, men jag är tyvärr inte nöjd, så jag måste fixa lite själv. Bland annat bad jag om borttagbara rembygelfästen, men han satte dit fasta på FEL ställe. Suck! Får ta och slå han en signal. De extra fästena ska sitta högt på vänstersidan på kolven bakom där kinden hamnar vid anläggning samt på vänster sida av framstocken. Med detta kan jag bära bössan med remmen bak nacken och på bröstet gevär (alltid skjutberedd). Jag kan också växla till en kort rem och ha remmen fäst i ordinarie samt nya fästet bak på kolven och då ha vapnet under armvecket. För att det sistnämnda ska fungera måste man nog vara lång och ha ett kort vapen, vilket är fallen för mig.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Purschbössa blir det "prickskytterem" går jag me hunn eller på pass ingen rem. Som sagts ovan - bössan beredd i näven
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag har använt hölsterryggsäck i många år och saknar inte vapenrem när jag går som hundförare. Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4 Beta
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Jag använder en rem från Niggeloh som funkar kanon. Har sett på deras hemsida att det finns en liten "Ryggsäck" att fästa i remmarna om man har de behoven men har inte sett nån i verkligheten.
Publicerat Augusti 2, 201312 yr http://vorn.no/ Här har ni ett alternativ till om man vill ha ryggsäck med sig.
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Jag använder en rem i neopren. Kanske för att jag är byggd som en flaskhals över axlarna.... Men remmar i läder, tyg, nylon osv gör att pangen vill glida av. Sen är den breda neopren remmen rätt bekväm att ha runt nacken så man kan bära bössan på bröstet. Att ha den i näven insåg jag snabbt att det var en urbota dum idé. Det räcker med en olyckligt placerad rot så är det bara att vända ur skogen..... Så vapnet på axeln eller på bröstet. Att ha den i handen och är det första som når backen när man snubblar är inget som lockar. Visst vid en ansmygning är vapnet i handen, men med en löst ställd rem så hänger den bra över nacken samtidigt. Dock har jag funderat både en och två gånger på att ordna med alternativa remfästen så att bössan inte hänger uppochner på bröstet när man släpper taget om den.....
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Nu vet jag inte riktigt hur du resonerar. Det är genom att ha bössan i händerna du skyddar den vid ett fall!
Publicerat Augusti 5, 201312 yr han kan tillhöra den skaran som när dom snubblar tanklöst häver ut armarna för att ta i mot sej
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Har rembyglarna på vänstersidan och bär vapnet i nån billig neoprenrem,funkar för mig. Det enda som stör lite är att om jag småspringer studsar bössan i remmen. Är imponerad av er som bär vapnet i näven hela dagarna, har testat,men gett upp efter några dar....
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Nu vet jag inte riktigt hur du resonerar. Det är genom att ha bössan i händerna du skyddar den vid ett fall! Ramla framstupa. Den helt normala reflexen är att sätta fram händerna för att ta emot sig. Men det går ju öva in fallteknik osv genom att man i fallet snurrar runt och landar på rygg istället. Men det finns tex tillfällen när du går upp för en brant och fötterna "försvinner" bakåt. Då ligger du på marken långt innan du ens upptäckt att fotfästet är borta. Även när du trampar ner fötterna i något hål i stenrammel/ris på ett hygge, då är det långt ifrån alltid som det är görligt med krumbukter. Där till har jag ett knä som hoppar ur led vid vissa typer av vridningar av fot/underben, så det bär mig emot att göra cirkuskonster. Fram för allt om den foten sitter en aning fast(räcker med 25-30 cm snö för att snön ska göra sådant motstånd att knät hoppar ur led om jag vrider resten av kroppen)
Publicerat Augusti 5, 201312 yr hmm, Vi har antagligen något fundamentalt olika sätt att promenera på. Problemet med knät är dock detsamma efter två korsbandsoperationer på 90 talet... Tyvärr förstod jag inte att jag borde avslutat karriären då utan jag fortsatte och rev av korsbandet en gång till... Jag har betydligt oftare problem med att fötterna försvinner framåt. Då kan det hända att man sätter sig på olämpligt sätt. Brant och halt uppför så blir det knäna som tar emot istället. Jag vet inte om jag har tränat upp det här på något sätt eller om det är något medfött. Eller så är det en följd av en bruten handled i tonåren. Hur som helst så är bössan i näven det överlägset bästa för bössan när jag är i skogen. Att ta emot sig med händerna när man ramlar? Njae Jag undviker nog det med eller utan vapen i händerna. Men det är nog så enkelt som att vi är olika helt enkelt.
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Jag investerade i en Quick shooter nu får se om det blir bra :-) jag har ju blitt lite justerad så den blir nog riktigt bra, med den bär man pangen fram och behöver bara lyfta upp och pangaB-) Apropå utan rem det känns ju som att det inte bara sättet att ramla på är skillnad utan vi jagar ju på olika ställen och sätt också! Jag menar vissa av oss går väldigt mycket och många dagar andra kanske sitter på pass och kanske inte behöver gå så långt:-) vi jagar ju olika vilt osv också. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 5, 201312 yr jag är en sån som gärna vrider upp mej så axeln tar smällen tyvärr så får ju skallen lite stryk ibland men det är ju ingen vital del så att säga fast jag har lärt mej att spana framåt på marken och se eventuella farligheter innan jag sätter ner foten
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Jag lånar tråden lite och eftersöker en riktigt fet, tjock rem att bära min 1900 sporter med. Jag söker efter en "vanlig" vapenrem men med ordentlig stoppning och som är bred där den vilar över axeln. Helst inte över 400kr
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Första alternativet på denna sida har jag, tycker den funkar kanon. Slår allt jag haft innan.. http://www.ribes.se/products-page/jakt-2/gevarsremmar/ Edit: Den har två längder, en som man kan ha vid förvaring och dylikt och när du släpper ut den blir den bärbar. Bred och skön på axeln och ett antihalkgummi på insidan...
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Jag lånar tråden lite och eftersöker en riktigt fet, tjock rem att bära min 1900 sporter med. Jag söker efter en "vanlig" vapenrem men med ordentlig stoppning och som är bred där den vilar över axeln. Helst inte över 400kr Man vet aldrig riktigt hur kvaliten är hos biltema, men inte kan man väll misslyckas att göra en rem av läder: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Vapenvard-och-tillbehor/Vapenrem-14291/ Jag har provat några dagars och är ännu så länge nöjd. Jag har även denna från z-aim http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z%2Daim+Pro+Stalker+%2D+neoprene+vapenrem&id=77〈=sv Den ser ganska plottrig ut, och känns så, men om detta inte stör så är den skön att bära. Quick shooter tycker jag var fantastiskt skön, när det hängde precis rätt, men inte alls skön när den hamnar lite fel. Fungerar bra att bära som en dubbelrem, och inte alls bra att använda som en vanlig rem.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Ok, biltemaremmen tycker jag ser ut att vara i smalaste laget. Z-aim remmen har jag också men på en annan bössa. Kanske slår till på biltemaremmen ändå och tröttnar man på den så har man ju inte lagt ut en förmögenhet. Sen går det kanske att fixa till den lite också..
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Va tusan. Inte hade ni rem på bössan i lumpen å då tränade man ju falteknik hela tiden. Nä bössan i nävarna grabbar
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Köpte nån halvdyr rem som faktiskt inte halkar runt ett dugg, läder rem inklädd med något halkfritt gummi är som slicks på torr asfalt, tror jag köpte den på Karlssons i Enköping, tröttnade på att bössan for runt när den satt på axeln.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Baggen är det enda raka. Enkel, funktionell, mycket god kvalitet och billig. Jag har ett par från Z-Shame också, men de är inte användbara som det är tänkt att de ska användas: tanken är god, kvaliteten är det inte. Lyckligtvis har de inte kostat mig pengar, för i så fall skulle Mats Lindström ha fått dem uppkörda i rektum... Nu har de iofs kostat mig annat än så - jag fick dem som gåva när Mats skickade de ökända kikarna till mig för test - så han kanske ska få tillbaka dem i alla fall? Utan bedövning. -- Mats