Publicerat Augusti 1, 201312 yr Tjo:) hade tänkt skaffa en kamera, kommer mest bli kort i natur och självklart få djur:) KLM med förslag på kamera och objektiv// Marcus
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Om du inte vill ta hela steget upp till systemkamera så kan jag varmt rekommendera Canon Powershot serien. Själv har jag SX30is i nuläget och den har jag haft i två år men får jag sålt den till brorsan så köper jag den nya SX50is. Jag är glad amatör och den duger för mig och stort plus att den tar bra bilder med max zoom . http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/canon-powershotsx50/177052.3270/
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Speca gärna hur avancerat system du vill ha och vilka pengar du vill lägga. Tipset ovan är bra men beror ju på hur mycket du själv vill påverka bilden och kvaliteten. Fotar man mycket är ju systemkamera vansinnigt roligt och med några gluggar väldigt flexibelt. Tips är som med bössor, billigt kamerahus och dyra objektiv För bilder av vilda djur behöver du ju en del förstoring. Själv kör jag med Canon 40d samt Canon EF 100-400 vilket är ett sjukt bra objektiv för det ändamålet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31794
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Författare Jag vill ju kunna ta bra bilder på vilda djur, och systemkamera kan ja tänka mig:) priset är från 0-8000kr. Har hört att Sony nex-serien har ganska fina objektiv, men de e ju ingen systemkamera dock, hur tror ni?
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Jag skulle titta på Nikon och Canon, där finns massor av beg objektiv att fynda! Jag kör Nikon!
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Att kunna ta bra bilder på vilda djur - de viktigaste faktorerna där är kunskap om djuren och utrustningen du använder, inte utrustningen i sig. Dessutom, vad är en bra bild på ett vilt djur ? Är det ett porträtt av en kolibri eller en älg i ett stort landskap ? Båda alternativen sätter prov på dina kunskaper om djuren och utrustningen men objektiven lär skilja sig åt. Mitt tips är Nikon och Canon pga begagnatmarknaden. Både kamerahus och objekiv köper man med stor fördel begagnat. 20 år gamla proffsobjektiv är inte sämre än nya, däremot ofta lättare pga avsaknaden av massa elektronik. Pentax och Olympus och Sony är inte dåligt men begagnatmarknaden är en bråkdel av Nikon och Canon. För 8000 hade jag köpt ett äldre men bra kamerahus för runt 2000 sen satsat resten på objektiv. Tex ett vidvinkel/normal och ett telezoom typ 80-200. Mvh // Johannes