Publicerat Mars 18, 200521 yr Vad använder ni för knivar när ni jagar ??? Har ni en eller flera med i skogen ??? Fällkniv eller vanlig : Använder själv en hemmagjord kniv (tillverkad av Bert Hedqwist, Boden) med ett 7cm blad. Har funderingar på att köpa en lite större kniv tex en S1 eller liknande så man har två knivar i bältet. Tycker att den lilla kniven funkar utmärkt vid urtagning av fågel, hare, rådjur osv, men den kan vara lite svår att tex skära upp en fläskbit med. Sen är det väll ohygieniskt att använda samma kniv till matlagning och urtagning :- Har även en del andra knivar liggande men är inte så nöjd med dom så dom får bli liggande hemma. Sen så har man ju alltid yxan i ryggan så att man får upp en tjärugaddseld Lägger in en bild på lillkniven
Publicerat Mars 18, 200521 yr Jag har just fått hem en ny kniv med 9 cm blad som jag tror kan vara bra Sen har jag beställt en buköppnare som jag tror kan vara bra
Publicerat Mars 21, 200521 yr Många har två knivar med sig, se t ex på samerna. Själv samlar jag på knivar, dock används nästan alla. Kvällen före jakt har jag alltid det delikata problemet att välja vilka av knivarna som ska få följa med. ;D Man kan aldrig ha för många knivar....eller bössor..
Publicerat Mars 21, 200521 yr Jag kör uteslutande med Mora2000. Passar mig perfekt. Håller skärpan ganska bra, lätt att slipa, bra storlek, billig.. Jag arbetar med att få fram en huggare också, har blad som jag ska använda men de måste slipas om lite och jag har inte hittat nån som kan göra det åt mig ännu. Men då blir det en huggare i bältet också.
Publicerat Mars 27, 200521 yr Jag har då tappat min favvo kniv som jag fick när jag fyllde 30år. :'( Den var bra till allt, korven, fläsket, palten, flå, rensa, röra om ikaffet grillpinnar m.m. Min reservkniv duger men inte mer. :-[
Publicerat April 15, 200521 yr Jag använder mora 2000 och en helle modell harding (korta knubbiga). Funkar kanon för mig.... Yxa eller såg den ihopfällbara japanska följer ofta med också. Jag föreslår en liten omröstning på denna tråden av den som öppnade den, med vissa alternativ. Hemgjord av jaktmodell. Moraknivar och liknande. Samekniv. Fällknivar. Superknivar(F1, Gerber osv).
Publicerat April 16, 200521 yr Har någon hemgjord kniv som fungerar bra men även en Fällkniven H1 som jag tycker är kanon. Håller skärpan väldigt länge.