Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Denna ständiga ångerst inför optik, visst år det fantastiskt!

Featured Replies

Publicerat

Jag och den goda vapendragaren Exabit var på vår årliga rävsittning igår. Fantastiskt på alla sätt och vis :yes:

När klockan drog sig strax efter 22, så tyckte jag mig få en för mörk och grummlig bild i handkikaren. Skickade då ett SMS till Rikard om att jag bryter då jag inte längre kan urskilja så mycket mer i min utrustning.

Därefter tog jag upp bössan (243an) med Vortex Diamondback 4-12x40 monterat, rattade ner det till 6x förstoring och rattade lite på parallaxen och skärpejuateringen och kunde konstatera att jag fortfarande såg perfekt i siktet.

Skicka ånyo ett SMS där jag förklarade läget och inflikade att vi kunde sitta lite till. Men vid det laget hade Rikard nog ändå börjat ledsna på vår resultatlösa kväll.

Vi samlade ihop våra pryttlar och möttes upp vid hans bil.

När vi står där vid bilen så kommer vi av en tillfällighet att börja jämföra optik, mitt Diamondback mot hans Swarre 8x56 och kan snabbt konstatera att det enda som i princip skiljer de åt är att Swarrens tjockare tyska #1 såklart är en fördel när det är såpass mörkt. Annars i princip lika optiskt :huh:

Börja sedan ta fram handkikarna där min Minox 8x42 mot hans Swarovski 8x42, alltså 5000kr kikare mot >15000kr kikare. Visst, här kunde man se en viss skillnad i detaljåtergivning och skärpa, men vi var väll ganska snabbt mer eller mindre överens om att Minoxen är klart mer prisvärd med sina 5000kr än vad Swarovskin är som kostar minst 3x mer.

Vad vill jag då ha sagt med det här? Jo, varför i helvete har man sådan beslutsångerst över optik när det visar sig att till och med det billigaste av alternativ fungerar mer än väl. Problemet som skapats i denna kategori av varor är väll dock "Jahtijakt" m.fl märken som är skit på allvar men folk tror att det är lika bra som det bästa i lågprissegmentet.

Satt dessutom och siktade med min bössa och sikte på en sten på 249m (det längsta avstånd jag kan få fram på denna marken) och kände mig faktiskt inte alls begränsad av en maximal förstoring på 12x.

Det man ska ha klart för sig är dock att saker som justerrattar m.m är sådant det har sparats in på vid tillverkningen av sådana här "billiga men ändå bra"-sikten. Lite svampig är den i klicken.

Som avslutning kan jag bara konstatera att det känns skönt att veta att siktet fungerar helt OK fram tills jag fått ihop pengar till ett annat sikte som inte per automatik är bättre i optiken men med mer förstoring och distinktare klick.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Det är en 10x42 jag har ;) Som jag upplevde har betydligt mindre tunnelseende än din handkikare. Men det kvittar ju faktiskt.

Annars var det inte så hemskt stor skillnad, nej.

Publicerat
  • Författare

Det är en 10x42 jag har ;) Som jag upplevde har betydligt mindre tunnelseende än din handkikare. Men det kvittar ju faktiskt.

Annars var det inte så hemskt stor skillnad, nej.

Där ser man, det kan nog inverka en del på skymningsegenskaperna med en 10x istället för en 8x eller till och med 7x. Så där har vi kanske en del av svaret då :blush:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Där ser man, det kan nog inverka en del på skymningsegenskaperna med en 10x istället för en 8x eller till och med 7x. Så där har vi kanske en del av svaret då :blush:

Ingen aning, men rätt ska vara rätt ;)

Det var hur som helst inga astronomiska skillnader alls precis som du skrev. Frågan är vad man betalar för på en Swarre egentligen? Möjligtvis märket i sig samt vetskapen om att det är det bästa man kan köpa. Men jag måste säga att din handkikare var riktigt fin så jag tycker inte alls att man behöver lägga ut 13.800 (som min EL 10x42 (demo-ex) kostade på Torsbo på deras rea) utan du har definitivt en poäng i att man kan få riktigt vettig optik till bra pris.

Publicerat

Jag började min resa inom optik med att köpa billigt å halvdyra grejer men blivet besviken många gånger att skärpan i kikaren var som bortblåst till nästa säsong å vaksiktet som var superskärpt i dagsljus blev bara suddit i vid skymning 

så efter att gjort samma dåliga köp några gånger så är det bara premium som gäller visst mycket pengar är det  :yes:

Finns säkert budget grejer som är princip lika bra men jag har slutat chansa