Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga kyl- och slaktbod

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat på att bygga en jaktbod med slakt och kylmöjligheter. I dag tar jag in djuren i garaget, har en krok i taket, avlopp under. Sen hänger jag in dem i ett kylskåp. Det funkar men max 1 dov. Kron och älg är inte att tänka på. Dessutom finns alla mina jaktprylar i garaget så det blir lite trångt med två bilar och alla grejer.

Tomten jag bor på är stor, 3000 kvm. Där har jag byggt max enligt plan. Förutom det har jag en frigga på 10 kvm. Således bara 5 kvm att bygga :-(. Dock har många grannar två friggor så ingen verkar bry sig om byggreglerna.

Funderar på om jag ska chansa och bygga en bod på 15 kvm till jakten med ett kylutrymme ändå....skulle jag få nedslag får jag isf lyfta bort den. Bygglov blir ju lite för stor kostnad i sammanhanget och det är inte så att en frigga till gör att tomten ser trängd ut. Den skulle dessutom byggas bakom mitt garage så ingen passerande ser den. Grannarna har inga synpunkter på detta heller, av förståeliga skäl.

Så om man bortser från att jag bryter mot bygglagen så har jag funderingar på hur den ska se ut. 3x5 meter. Tänkte då 3x2 till kyldelen och 3x3 till slaktdelen. Kan det bli bra?

Jag isolerar boden, sätter ett litet avlopp, gummimatta och plåtar på väggen. Vatten och el finns precis utanför så det blir enkelt.

Frågan är om man ska bygga skenor i taket och vilken inre takhöjd man ska satsa på?

Det blir ett sluttande tak som garaget bredvid.

Behöver också ett litet kylaggregat och en vettig ventilation. Har sett en del liknande projekt på på forumet men tar tacksamt emot tips och idéer och kommentarer kring mitt tänkta lagbryteri.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Hej Kalle a, havde set dit indlæg så jeg skrev i din dagbog, byggelovbrud ??? hvad med en 40 f kyl/frys container den er men at flytte igen om det skulle blive nødvendigt en tanke der er jo skinner og kroge i hurtigt og nemt 12,1m x 2,5m :yes:  :cool: kalle dk.

Publicerat
  • Författare

Det går min fru aldrig med på ;-) måste se ut som övriga huset :-/

Publicerat

Köp en container och klä in den i panel! :) Mycket enkel lösning som skulle fungera mer än väl!
Publicerat
  • Författare

Takhöjd? Tänker 3 men kanske för lågt? Vill ju hissa upp kron t ex.

Publicerat
  • Författare

Ok Jonsson, finns risk för skilsmässa men tack för tipsen ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Om du ska hålla dig till några regler för friggebodar så är max takhöjd 3m utvändigt om jag minns rätt:-/

Är det plan mark den ska stå på? Tänkte om det sluttar att man kan bygga med ett utskjutande tak. Sätta en räls med travers i taknocken och flå djuret ute under taket för att sen dra in djuret. Höjden är som sagt begränsande om man ska hålla sig till reglerna.

Publicerat

Men vad fan är det du eller frugan som är man i huset ?

Publicerat

Ok Jonsson, finns risk för skilsmässa men tack för tipsen ;-)

iPad Tapatalk HD

Varsågod! :thumbsup: Det var väl inga pengar att tala om. :thumbsup:

Det är ju bara att klä in den i panel så är saken klar sedan. :smile:

Container får du väl ha stående på gräsmattan utan bygglov. :biggrin:

Finns det ingen annan som är pigg på att köpa in sig i den annars som kan ha den hos sig?

Publicerat

nej måske ikke men vil gerne have godt kød/vin til gæster så skal der vel også jages !!!! man får ikke meget brød på bordet med en GOLFKØLLE håber det løser sig for dig :thumbsup: kalle dk.

Publicerat
  • Författare

Om du ska hålla dig till några regler för friggebodar så är max takhöjd 3m utvändigt om jag minns rätt:-/

Är det plan mark den ska stå på? Tänkte om det sluttar att man kan bygga med ett utskjutande tak. Sätta en räls med travers i taknocken och flå djuret ute under taket för att sen dra in djuret. Höjden är som sagt begränsande om man ska hålla sig till reglerna.

Smart! Bra tanke!

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Klinker på golvet alt våtrumsmatta, samma utförande på väggen, enkla ankarskenor av rostfritt i taket med kättingtalja eller liknande, lyfthöjd ca 3,5m. så skulle jag vilja ha det :)

Publicerat
  • Författare

Lutar åt våtrumsmatta faktiskt.....

Publicerat
  • Författare

Projektet kanske kommer skjutas på lite. Den nya marken har nämligen ett alldeles förträffligt fint kylrum men tack för tips!

Publicerat

Projektet kanske kommer skjutas på lite. Den nya marken har nämligen ett alldeles förträffligt fint kylrum men tack för tips!

Ok! Det är sådant som kan hända. Ah, då förstår jag! :smile: