Publicerat Augusti 6, 201312 yr Testade 23" och dom är 5cm för korta om man ska sitta på arslet och skjuta. vilka har 27" och billigast o bra? Jag antar att bipods är betydligt stabilare än en enpod som jag har idag?
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Köp en tripod eller en hogsadel (GP Rifle) om det är bra stöd för arselskytte du söker
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Författare Tackar! Jag tror hogsadel är overkill på räv/rådjursjakt! Men dom hade en harris som var upp till 27" för 1300! Får fundera lite.
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Lite ot men om man tränar upp sig i sittande skjuter man ta mig tusan tätare än sittande med bipod. Vi är några grabbar här som tränat hårt på sittande under ca ett år och resultatet förvånar mig. har svikit träningen och nästan bara kört bänk i några månader. Testade i går om jag rostat något med en lånad bössa och slog in fem skott på ca 20-25cm på 300 m så träningen verkar funka Ok på muskelminnet. Grabbarna som legat på hela tiden skjuter tätt och jämnt som satan. Det blir ju några gånger dyrare än att köpa bi-pod men är snabbare och mer anpassningsbart.
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Författare Maddog, jag fattade inte? skjuter sittande på marken utan stöd???? hogsadel? nä förklara för en dum f-n!
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Ja precis utan stöd.stödet är armbågarna mot knäna. Tekniken används i fältskytte men är även mycket passande för jakt. Jag sålde mina bipods för sittande direkt när jag för några år sedan började få till skyttet i sittande. Jag sköt helt enkelt bättre utan.
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Det går att skjuta nåt snuskigt tätt i sittande, väl värt lite övning... Bipoder har man då man kan ligga. -- Mats
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Författare Hur tätt skjuter en normalt begåvad skytt på 100m med knästöd? Tex om jag i bänk håller under 20mm... eller vad man ska säga är normalt begåvad? kan man hoppas att kunna skjuta rådjur på 150ms håll? jo jag vet att det är bara att testa, men bra att veta vad som är bra och vad som är medelmåttigt!
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Författare Det går att skjuta nåt snuskigt tätt i sittande, väl värt lite övning... Bipoder har man då man kan ligga. -- Mats Och när jag ligger så gör jag som sagt det helst med min fru,,,,bipods?
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Hur tätt skjuter en normalt begåvad skytt på 100m med knästöd? Tex om jag i bänk håller under 20mm... eller vad man ska säga är normalt begåvad? kan man hoppas att kunna skjuta rådjur på 150ms håll? jo jag vet att det är bara att testa, men bra att veta vad som är bra och vad som är medelmåttigt! otroligt svårt att säga men lerduvan borde funka att träffa otränad, tränad snusdosan.
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Förr i tiden sköt jag i princip alla jaktskott med kula från knästående, oftast med riflestropp eller skytterem. Med den träningsmängd jag då hade fick jag plussa på en vinkelminut eller två, även idag skjuter jag bra i knä trots att jag inte övar tillräckligt - teknik räcker långt. Det viktiga är att förstå grundläggande fysik - jag vet inte hur många jag sett som hukar sig ned och skjuter med fritt viftande bössa och wobblande arsle. Resultatet brukar likna det när samme skytt står "på bakbenen som en riktig karl" eller ganska ofta sämre..."When shooting from the kneeling position, use the knee" som överste Cooper uttryckte det. Proceduren för en högerskytt ser ut som följer: 1) Utgångsläge som för ett stående skott 2) Dra bak höger fot en aning och sätt dig ned: höger knä i backen, arslet stabilt mot höger fot 3a) Remma upp, om tillämpligt 3b) Vänster armbåge mot vänster knä; knäskålen möter senan mellan triceps och armbåge 4) Höger arm böjd parallellt med marken (rakt ut, alltså) Använder du rem så använd den rätt: INGEN muskelspänning i armen! Utan rem nyper du åt om förstocken och slappnar av biceps/triceps. -- Mats
Publicerat Augusti 7, 201312 yr It's on my to-do list för instruktionsvideor, liksom hur man spänner upp ett 98-slutstycke och en massa annat folk har om bakfoten... Nån semester kommer det. -- Mats