Publicerat Augusti 6, 201312 yr Jag undrar om det är någon som har tips på hemsidor, eller kanske kan tipsa här, om vapenvård? Hittade en kanonbra tråd på robsoft (http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352) men där avhandlas ju bara pipan. Hur ska man t.ex. göra rent slutstycket? Vad ska/ska inte fettas/oljas? Jag har köpt en gammal Sako forester som ser ut att behöva en del kärlek, så jag tänkte passa på att sätta mig in i detta medan man går och väntar på licensen.
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Vad vill du veta? Gör rent, använd inte fotogen eller sådan skit såvida du inte tar isär slutstycket i molekyler. Och gör det på lådan med. Tandpetare och en tandborste är våldsamt underskattade. Så lite olja som möjligt, minimalt med fett bak på klackarna och kanske lite på spännkurvan. T
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Författare Vad vill du veta? Gör rent, använd inte fotogen eller sådan skit såvida du inte tar isär slutstycket i molekyler. Och gör det på lådan med. Tandpetare och en tandborste är våldsamt underskattade. Så lite olja som möjligt, minimalt med fett bak på klackarna och kanske lite på spännkurvan. T Jag vill veta allt. Vilka medel som ska och inte ska användas, vad som oljas, vad som fettas, vad som inte oljas/fettas. Hur man tar isär slutstycket, andra saker man bör/inte bör ta isär och rengöra etc. Bössan jag köpt ser allmänt skitig ut så jag vill ge den en rejäl rengöring men tyvärr känner jag ingen som jagar och kan detta så jag är begränsad till internet... Vill helst inte lämna in vapnet utan lära mig sköta det själv i den mån man kan.
Publicerat Augusti 7, 201312 yr http://www.activeoutfit.se/blog/44-vapenvardsguide Där har du en steg för steg
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Hoel: det var inte det han frågade efter. ;-) På din Sako gör du rent som pmt sa, inuti slutstycket smörjer du inte alls - lite olja (FP 10, syntetisk motorolja eller liknande) som rostskydd bara. ABSOLUT inget fett, Sakon har klen slagfjäder, lätt tändstift och kort slaglängd vilket gör att du riskerar klick eller efterbrännare med för högvisköst smörjmedel. Vad som ska smörjas med ett bra fett däremot är spännkurvan och låsklackarna - de sistnämnda skär alltid i en Sako, förr hellre än senare... Det finns specialgucka att köpa hos Sinclair m.fl. firmor men ett NLGI 2+ molyfett funkar lika bra, om än lite skitigare. Hur du sköter stocken finns det en massa trådar om både här och på Råbbsåft så vi struntar i det... Utvändiga metallytor behandlar du helst med ett vanligt bilvax, det ger ett mycket bra skydd mot väta/rost utan att kladda. -- Mats
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Jag vill veta allt. Vilka medel som ska och inte ska användas, vad som oljas, vad som fettas, vad som inte oljas/fettas. Hur man tar isär slutstycket, andra saker man bör/inte bör ta isär och rengöra etc.Inte användas - allt utom symaskinsolja, tandpetare och en gammal tandborste.Användas - symaskinsolja, tandpetare och tandborsten Ta isär slutstycket är inget jag rekommenderar, alla moderna mekanismer kräver verktyg för att få isär - och framförallt ihop. Bössan jag köpt ser allmänt skitig ut så jag vill ge den en rejäl rengöring men tyvärr känner jag ingen som jagar och kan detta så jag är begränsad till internet... Vill helst inte lämna in vapnet utan lära mig sköta det själv i den mån man kan. Symaskinsolja, lite fett, tandpetare och en tandborste är allt du behöver. Och du ska ta 10% av den olja du tror du behöver, och 1% av det fett du tror du behöver.T
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Nu var det en Sako, så: det är inga problem att ta isär slutstycket och bara lite problem att få ihop det. Eftersom det är en äldre bössa skulle jag rekommendera att ta isär för rengöring, det är förmodligen aldrig gjort - och lika förmodat är det skit däri som inte bör vara där, typ halvhärdad Skyttens Stockolja. -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Tusen tack för alla svar! Med lite (mycket) tur får jag licensen i nästa vecka så man kan åka och hämta bössan och inspektera lite närmre hur skitigt allting är. Låter lovande att det bara är lite problem att få ihop slutstycket igen, då ska jag väl lyckas med det också.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Du kan ju alltid ladda ner en manual från Sakos hemsida. Där brukar det stå hur man tar isär och får ihop slutstycke. http://www.sako.fi/downloads.php
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Är det stor skillnad på hel läskstång och 3-delad? Jag kör "standard" delad märke jaktia till samtliga vapen men funderar på att köpa en hoppes hel stång samt en boreguide till studsaren. Såg dessa två och det är rejäl skillnad i pris. Är Eliten så pass mycket bättre? http://www.activeoutfit.se/sv/laskstang/708-hoppe-s-elite-laskstang-gevar-kal-17-20-36.html http://www.activeoutfit.se/sv/laskstang/706-hoppe-s-laskstang-benchrest-universal-stal-26285514605.html
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Jag har köpt på mig ett helt kit från Dewey. Allt köptes från vapenvårdsbutiken. Det blev helt plötsligt "roligt" med vapenvård när jag hade riktiga saker att jobba med. En bore guide är helt klart värt pengarna. Jag hade billigt skräp från början men det blev aldrig riktigt rent tyckte jag. Så i slutändan är det dyrt att köpa billigt;)
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Så i slutändan är det dyrt att köpa billigt;) Som med så mycket annat med andra ord Är det typ ett sådant här kit? http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=51
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Som med så mycket annat med andra ord Är det typ ett sådant här kit? http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=51 Stämmer samt deras patronläges kit och shooters choice och sweet's 7,62 solvent. Fungerar för mig men det finns de som kan det här bättre än mig här på forat. Men jag köpte mitt kit efter ha läst några trådar här på forumet samt googlat lite.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Stämmer samt deras patronläges kit och shooters choice och sweet's 7,62 solvent. Fungerar för mig men det finns de som kan det här bättre än mig här på forat. Men jag köpte mitt kit efter ha läst några trådar här på forumet samt googlat lite. Drog iväg en beställning på sådant kit samt boreguide och kopparsolvent vilket jag saknade. Strax över 1000 pix gick det på men jag hoppas jag blir nöjd. Bössan e ju värd bra mycket mer såman ska väl va rädd om den.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Författare Hoppla, det var visst inte billigt med vapenvård. Jag försöker hålla ner kostnaderna lite då jag precis ska börja jaga och det är mycket utgifter så här i början (jägarexamen, vapenskåp, vapen, kläder, radio osv.). Vill dock inte vara dumsnål och köpa grejer på Biltema, men jag såg att Hoppes hade grejer som låg lite bättre till i pris. Plockade ihop ett kit för under 500 spänn, är det ok grejer tror ni (deras jagg var slut i lager så den är inte med i listan)? Hoppe's 3-delad Läskstång .30 kal Aluminium Hoppe's Bronsborste Hoppe's Nylonborste Hoppe's Draglappar No. 3 .270-.35 kal 50 st Hoppe's No. 9 Solvent 2oz Sprayflaska Hoppe's No. 9 Vapenolja 2.25 oz Flaska
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Skippa delade stänger bara 2 punkter till där de kan gå av. de flesta vapenskåp har hängare på dörren för läskstång så är den alltid klar att användas utan att ta fram en låda och skruva ihop. 3 delade stänger är bara smidigt för handlaren då de tar mindre lagerplats.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Hoppla, det var visst inte billigt med vapenvård. Jag försöker hålla ner kostnaderna lite då jag precis ska börja jaga och det är mycket utgifter så här i början (jägarexamen, vapenskåp, vapen, kläder, radio osv.). Vill dock inte vara dumsnål och köpa grejer på Biltema, men jag såg att Hoppes hade grejer som låg lite bättre till i pris. Plockade ihop ett kit för under 500 spänn, är det ok grejer tror ni (deras jagg var slut i lager så den är inte med i listan)? Hoppe's 3-delad Läskstång .30 kal Aluminium Hoppe's Bronsborste Hoppe's Nylonborste Hoppe's Draglappar No. 3 .270-.35 kal 50 st Hoppe's No. 9 Solvent 2oz Sprayflaska Hoppe's No. 9 Vapenolja 2.25 oz Flaska jag är skeptisk till delad stång men det var så länge sedan jag hade en så jag minns inte varför jag inte gillade dom. Hoppes lappar är dock tyvärr värdelösa och se till att köpa mer än en Kopparborste. Du behöver även en kopparlösare och en jagg.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr En anledning till att jag kasserar mitt billiga Jaktia-kit är för att få en hel läskstång. Dock är ju Hoppes grejjer bra mycket bättre kvalitet än jaktias. Jag satte upp en hållare (som följde med vapenskåpet) på väggen brevid skåpet där mina läskstänger hänger. Så även om jag har delade idag så är de alltid ihopskruvade. Tycker det är smidigare att ha den utanför skåpet än att de ska dingla ivägen för fack där man har småpryttel i.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Författare Då satsar jag nog på en hel stång. Förvaringen är då inga problem, fanns smidiga hållare i dörren på vapenskåpet. Hur man än gör verkar det bli runt tusenlappen för allt man behöver om man ska ha saker av bra kvalité. Det är väl bara att bita i det sura och öppna plånboken.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr "If you buy quality, you only cry once" Ja jag gillar det krall skrev Mabo, en boreguide är nog inte fel att lägga på listan heller.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Då satsar jag nog på en hel stång. Förvaringen är då inga problem, fanns smidiga hållare i dörren på vapenskåpet. Hur man än gör verkar det bli runt tusenlappen för allt man behöver om man ska ha saker av bra kvalité. Det är väl bara att bita i det sura och öppna plånboken. Se till att ta till lite på längden, dina knogar kommer tacka dig.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Hur är det med att använda CLP break free i slutstycket? jag har det i min rem 700 och M98:a med tunna tunna lager. Har aldrig haft problem med att CLP inte funkar i minusgrader och heller aldrig haft klick. En annan grej, JB bore paste.. är det att föredra framför sweets?
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Symaskinsolja är mkt billigare än CLP Sweets LÖSER koppar. JB-pasta SKRUBBAR bort koppar. Olika 'verkningsmekanism' alltså. Det är i mina ögon lite väl ambitiöst för 'medelsvensson' att köra JB mer än nån gång årligen. Sweets edyl kan man köra oftare. Således, jag ser inte 'antingen-eller' mellan dessa två, utan de kompletterar varandra. För övrigt kan du istället för JB använda Autosol :-)
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Symaskinsolja säger du.. jaja men CLP är drygt och inget jag konsumerar så ofta. Skulle va intressant att testa JB en gång i alla bössorna. Förstår att det inte är nått man gör så ofta, jag kör sweets ca 1 gång om året. Tack för infon!