Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjur, lymfa och köttkvalitet - uppdaterat

Featured Replies

Publicerat

För ett par dagar sedan sköt jag en bock som jag tänkte stoppa i frysen i kväll. När jag styckade edet noterade jag att lymforna (i stort sett alla) ser ut på ett sätt som jag inte kan minnas att jag sett förut – de är rödstrimmiga. De som sitter framför bogarna verkar också vara något stora och luktar lite unket.

Kan det vara så att rådjuret har/haft en infektion eller något annat och är i så fall köttet ätligt.

Hittade också vad jag misstänker är hjärnhinnemask.

//K9

normal_RÃ¥djur_och_lymfa_022.jpg

normal_RÃ¥djur_och_lymfa_016.jpg

normal_RÃ¥djur_och_lymfa_013.jpg

Publicerat

Det finns inget besiktningskrav på rådjur, inte änns om det ska säljas av butik så det skall inte finnas något som är ohälsosamt för människor, det du kan göra är att skicka prov till sva om du känner att du vill ha expertutlåtande på vad det är rådjuret har drabbats av...

Publicerat

Håller med om att lymforna ser lite ansträngda ut.

Det fanns inga andra skador på bocken typ stångskador eller något liknande som kunnat orsaka en infektion?

Jag brukar annars gå efter den regeln att om inte köttet luktar bra,djuret är kraftigt avmagrat eller har några sjukliga förändringar så får den gå på rävåteln.

Jag har skjutit några rådjur som haft olika typer av inkapslade bölder i muskulaturen(som luktat vedervärdigt) där lymforna sett onormala ut=rävåtel.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tjena!

Har fått ett jättebra och synnerligen uttömmande svar på ett mail jag skickade innan jag postade här. Klipper in delar av det här:

” Om flertalet lymfknutor över hela kroppen såg ut som på dina bilder och det dessutom luktade "unket" skulle nog jag dra öronen åt mig. Risken är stor att det rör sig om en allmän bakteriespridning i kroppen (bakteriemi) till följd av en infektion någonstans. Vanlig grundorsak på råbockar denna tid är infekterade stångskador (hade den någon "halvgammal" skada?). Vid bakteriemi är köttet otjänligt eftersom du har en bakterieutsådd ut i varenda muskelfiber i hela kroppen. Hela slaktkroppen med alla organ kasseras om man misstänker detta vid köttbesiktning. Jag skulle inte äta detta kött själv.”

Masken på bilden är förmodligen en hjärnhinnemask men i sig ingen anledning till att kassera köttet.

Så istället för frysen åkte köttet ut. Tråkigt men säkrast.

MVH

K9

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag tror inte att det är mitt år i år….. Sköt en bock i går kväll och när jag gick fram till den så upptäckte jag att den hade en skada på ena bakbenet. Näe, inte en gång till…. Jodå, mycket riktigt! Lymforna ser värre ut än det förra och slutsatsen är att rävarna får mkt att göra ett tag framöver… Vore lite roligare om jag någon gång kunde få stoppa något i frysen istället! :-

//K9

e3b7.jpg?grQarCFBuavMp51m

a3fd.jpg?grQarCFBJY5DDvf1

Publicerat

ja det är otur för dig...men det kanske ändå är  bäst att de sjuka skjuts bort :-