Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kostat på den så jäkla mycket så varför inte lite till?

Featured Replies

Publicerat

Har en gammal HQ 1649 med M98 låda kal 9,3x62 i som jag trivs så jäkla bra med.

Har nu kostat på den följande:

Ny bakkappa, ljuddämpare, benstöd, timney tryck, waverklackar m.m.

Så varför inte kosta på den ett löstagbart magasin också. Någon som har en aning om vad det skulle landa på i pengar att lämna in den och få det fixat?

Publicerat

Jag köpte ett mag direkt från usa. Det var några år sedan och då kostade det 370 kr.

Publicerat

Det finns sådana lösningar, en gång i tiden när jag hade M98:a tittade jag på dem, de var smäckiga och kostade för mycket enligt mig, räcker inte en snygg ledad magbotten som lösning för patron ur? 

http://www.midwayusa.com/product/512845/gpc-magazine-mauser-98-long-action-25-06-remington-270-winchester-30-06-springfield-8mm-mauser-3-round-steel-blue

En lösning

http://www.canward.com/Voere-Austrian-Rifle/Voere-Parts/Voere-detachable-Magazine-conversion-Kit-for-K98/prod_100.html

En annan lösning

Om du söker på "mauser 98 magazine conversion" så kommer du att få en del träffar och en del att läsa om. /Christian

Publicerat

Typiskt sätt så är magasinen de samma för 30-06 och 9,3x62, detta gäller generellt och jag kan inget säga om funktionen med just den lösningen, förövrigt den jag själv betraktat och ansett lite smäckig. /Christian

Publicerat
  • Författare

Då hade du alltså av dom 2 lösningarna rekomenderat : http://www.canward.c...8/prod_100.html eller ingen alls av dom till och med =)

Givetvis har fransmännen inte skrivit ut något pris utan man måste ansöka för medlemskap hos dom för att få ett pris vilket skulle ta upp till 2dagar så skickade ett mail istället. Då se hur mycket det pinnar iväg men vore väldigt smutt iaf med ett 4patroners löstagbart magasin.

Publicerat

Njaa, jag rekomenderar inget, men jag visar på att det finns, jag är personligen skeptiskt till konceptet och är rädd att du riskerar bekymmer med matningen, dvs det huvudsakliga skälet till att ha en M98:a i första läget, vägen är din att välja, jag har mest bara visat på den. 

/Christian

Publicerat

......

Så varför inte kosta på den ett löstagbart magasin också.

Varför? Det blir liksom bara mer som kan klydda....

T

Publicerat

GPC-magasinen har jag provmonterat, och det är inget förstaval... Passformen är one-size-fits-none, finishen är blaha och på de två 98-system jag hade hemma skramlade skiten så vartenda djur i skogen skulle lägga sig och flatgarva. Om du nu vill ha en drop-inlösning så ser de här bättre ut: http://www.frankonia.de/416213/275122/productdetail.html?articleNumber=167054&navCategoryId=6784

Ifall det inte fungerar direkt så borde smeden kunna fixa det för 100-2000:- beroende på vad som behövs.

Voeres underbeslag är väl okej, åtminstone på deras egna bössor. På hemsidan står det att de monteras från 245 euro, så en kvalificerad gissning är att du köper underbeslaget med magasin för 1500-2000:- och en habil smed smackar dit det för max lika mycket till.

Men jag sällar mig till skeptikerna som inte förstår varför du skulle vilja ha en sämre och mer osäker lösning på ett jaktvapen - och dessutom betala en massa pengar för det. Löstagbara magasin är motiverade på sportskyttevapen där man måste kunna ladda om snabbt, på ett jaktvapen hör det inte hemma och på en M98 är det bara konstigt.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Varför? Det blir liksom bara mer som kan klydda....

T

Nej jag har väll ingen spec anledning utan att slippa ladda ur vapnet vilket jag tycker är lite drygt :)

Publicerat

Hm vad är det för bössa du har egentligen? om det är en 1649 så är lådan inte en m98:a utan en 1600. Om lådan är en m98 så vet jag inte vad på bössan som skulle va 1649? Om det är 649 så är det en m98 om det inte är en förstärkt m/38. Om du inte har en äkta 98 skulle jag inte beställa nått löstagbart mag, även om det kan gå att passa in till 1600 låda så blir det inpassningsjobb. Tror 1649 och 649 diffar ca 3mm om man switchar magasin mellan dom.

Mvh

Publicerat

Nej jag har väll ingen spec anledning utan att slippa ladda ur vapnet vilket jag tycker är lite drygt :)

Skaffa öppningsbart underbeslag i stället.

T

Publicerat
  • Författare

Skaffa öppningsbart underbeslag i stället.

T

Får nog bli så :)