Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare - optimal kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Nu när det snart blir lättare att köpa ljuddämpare (om man nu vill ha någon) undrar jag vilken kaliber i klass 1 som teoretiskt sett skulle dämpas mest? Inte många kalibrar klarar klass 1 med underljudshastighet om någon och i vart fall inga normala kalibrar. Är det hastigheten bara som styr eller något annat? Om det är hastigheten så är kanske en .45-70 optimal med sin väldigt långsamma och tunga kula eller?

Publicerat

Mina försök med subsonic i klass ett begränsar sig till ett (misslyckat) försök med min Tikka M558 i .308 Win.

Det gick inget vidare pga att kulorna voltade. Problemet var att räffelstigningen på 12" inte räckte till för att stabilisera kulan - det skulle ha behövts en pipa mer mera vrid i.

Så en bössa med snabb räffelstigning kan ha betydelse för resultatet.

/Ville

Publicerat

Till klass 1 kalibrar är det inte lika känsligt med ammo som till 22:a om jag förståt rätt...kontakta poff-tech dom borde kunna svara på detta...

www.poff-tech.se

Publicerat

Hej Ola,

du är inne på helt rätt spår! En gammal fd officerskollega till mig (i England) har provat en dämpad 458 SOCOM som med lätthet klarar kraven för klass 2 i subsoniska hastigheter med kulor på 400 grain eller mer. Kalibern är möjlig att ladda till klass 1 men är då supersonisk.

Även på slutstykke.com har det varit en del diskussioner kring sådana projekt, då främst i 458 SOCOM och med A-Tec dämpare.

Det finns ju några andra alternativ som till exempel .50 Beowulf eller 458 2" som borde vara lämpliga kandidater. En subsonisk 458 SOCOM med bra dämpare är väldigt tyst ända till du hör det mycket tydliga "klatsssch" som uppstår när kulan träffar målet. Dock får nästan alla dessa kalibrar en kulbana som i allt väsentligt påminner om en standard 22LR.

Intressanta tankar detta och dessutom vore en 458 SOCOM möjlig att ha som växelsats till min forester...hmmm....

Henrik

Bilden visar en 308 win och en 458 SOCOM 

post-376-1156325671_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Henrik,

ja visst är det kul att man har nåt att tänka på...

Det finns ju också andra roliga saker, tex alla Whisperkalibrar från SSK (http://www.sskindustries.com/). En .510 Whisper bygger på .460 Wby-hylsan och är nedkortad. Med en 750gr kula i underljudshastighet har den ca 2500J på 100m... Klass 1 tada!  Den bygger de på sako TRG-S-lådan!

Publicerat

Helt rätt, det "enda" som krävs för att klara klass1 och fortfarande vara subsonisk är kulor på 700+ grain.

Det enda problemet är att få dessa att expandera på ett bra sätt, här kommer hemmagjutna blykulor till sin rätt.

Men det finns en hel del olika vägar att gå när det gäller detta område. Fördelen med en 458 Socom är att den funkar som växelsats till en 308 win!

Henrik

Publicerat
  • Författare

Det är bara att köpa!

Eller så skaffar man sig 5 st sako TRG-S och pipar om dem till lite roliga kalibrar...

Publicerat

Ola, jag trodde att jag var lite sjuk men du måste vara vara ännu värre däran..... 5 st TRG-S !!!!

Jag som befinner mig mitt inne i ett "Sakotrippel" projekt på gamla fina lådor....

Nej du, det blir nog att hålla fast vid mina gamla fina Sakolådor. Jag skulle snarast behöva lite hjälp att skaffa fram underbeslag och nya mekanismer.

Men jag pratade faktiskt med Leif om möjligheten att fixa en växelsats till forestern i 458 SOCOM när vi träffades igår  ;)

Henrik

Publicerat
  • Författare

Man måste ju fantisera lite ibland...

30-378 Wby

378 Wby

460 Wby

500 A-Square

510 Whisper

Varför inte?

Publicerat

Klart att man skall fantisera, och mitt "påhopp" var avsett som ett skämt  :P

Det är bara det att TRG-S aldrig varit nån favorit hos mig. Jag har alltid letat efter små smidiga bössor med patroner som varit effektiva utan att svälja ett hekto krut varje gång de skall laddas ;)

Så utav de patroner du räknar upp är det egentligen bara 510 Whisper som intresserar mig, därmed inte sagt att jag tycker att de andra patronerna är fel eller onödiga utan det är bara en fråga om tycke och smak!

Henrik ;)

Publicerat
  • Författare

Själv fantiserade och drömde man mest om .460 Wby och .505 Gibbs odyl i början av "karriären". Om det är stigande ålder eller erfarenhet som gjort att jag numera har blivit väldigt förtjust i tex .22 Hornet och 7x57 skall jag låta vara osagt...

Publicerat

Jäpp, du har helt rätt i att ålder och ökad erfarenhet ofta leder till att man börjar söka sig till "gubbpatroner" i mitt fall är det framför allt 308 win men även 6x45 som känns allt mer "lagom". Därmed inte sagt att jag är motståndare till magnumpatroner för det är jag inte men jag tycker att det är ganska få situationer där de verkligen "behövs".

Jag har inte kollat så noga på 510 whisper men har du hittat några 700+ kulor som du tror skulle kunna expandera i subsoniska farter?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag har inte letat så mkt... om jag vore seriöst intresserad så skulle jag det naturligtvis men det får nog vänta lite. Hornady har väl sin A-Max med plastspets så den borde väl i teorin expandera kanske, i vart fall lite.