Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför skylta med olagligheter?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hursom så ifrågasätter jag det kloka i att raljera om att man bryter mot lagar, helt öppet! Tror inte att det långsiktigt är gynnsamt för jägarkåren att allmänheten ser oss som lagbrytare som går efter eget huvud.

Det jag var ute efter med tråden var primärt en diskussion kring fenomenet att folk öppet visar att de bryter mot lagen via FB mm. Vilket bara gör att allmänheten kan betrakta hela jägarkollektivet som lagbrytare.

En annan sak jag funderade på var vart jag skulle lägga tråden. Här hittas den via google mm. Hur är det, är runt lägerelden eller kanske dagböckerna spärrade så att bara inloggade kommer åt dem? Minns inte. Om de är spärrade kanske tråden skulle flyttas dit istället....

Å andra sidan visar den att vi är medvetna om problematiken och tar den på allvar.

• Svar 53
  • Visningar 10,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

? Ett par korta kommentarer, nej det finns ingen förberedelse till jaktbrott, enbart förberedelse till grovt jaktbrott, 44 och 46 §§, då bruk av lampa faller under brott mot föreskift/förordning är de

• Om jag förstår en del skribenter här så ska för att det ska vara lagligt ska lampan tändas endast sekunden innan skott ? Inser då direkt att dessa rätt troligt inte varit i skogen nattetid, eller jag

• Min enda smått filosofiska anmärkning är att vi måste vara det landet i världen vars jägarkår består av en stor majoritet eftersöksjägare/hundförare om man ska döma av antalet kortade plaststockade st

Publicerat

Kias Husse- nu tror jag att humöret ramlar iväg för dig rätt så rejält,

du får väldigt gärna nyansera dig lite och för övrigt har du fel i sak här.

För att det skall vara jaktbrott krävs uppsåt eller grov oaktsamhet, det är inte grov oaktsamhet att en hund smiter, sliter sig eller på annat sätt tar sig ut för att sedan skälla/ ställa vilt. Med andra ord är det inte brott och kommer aldrig att vara det.

Du är välkommen att påvisa fällande domar angående detta, då jag är väldigt intresserad av domskälen.

/Christian

Publicerat

Underförbudstiden tom 20 aug är du skyldig att förhindra att din hund kan förfölja vilt! Förmildrande är om hunden bitit av ett koppel, grävt sig ur en hundgård osv. Sen finns det undantag på några specifika fall när man får använda hund, men det kräver i princip att hunden är viltslagsren. Släpper du medvetet en hund och den förföljer otillåtet vilt så är det lagbrott. Det finns inget förmildrande eg, när du släpper hundar som normalt förväntas förfölja vilt som för tiden är "förbjudet" på ett slags vilt som förtiden är lovligt. 

Under övrig tid så är du skyldig att stoppa hunden om den försöker förfölja vilt. Om du inte har jakträtt på marken och att hunden är efter vilt som det är lovligt att släppa på.

Sen är det naturligtvis tradition med att släppa älghundar på grävling för att träna och utöka säsongen, samma med björnställande älghundar. Inte ställer man undan hunden när björnjakten är slut om det fortfarande går att jaga älg.

Där finns det 2 vägar att gå, få lagstiftaren att ändra reglerna så att dom stämmer med verkligheten, eller att vi anpassar verkligheten efter de regler som är uppställda!

Ett 3:e alt finns också, och det är att skita i att följa de lagar som inte passar en själv. Vissa tycker det är ok med fotsaxar, andra tycker det är ok att skjuta en midsommarälg på grannens mark, den 3:e låter hunden förfölja otillåtet vilt. Vem ska avgöra vad som är rätt och fel om inte lagarna står för riktlinjerna?

Hursom så ifrågasätter jag det kloka i att raljera om att man bryter mot lagar, helt öppet! Tror inte att det långsiktigt är gynnsamt för jägarkåren att allmänheten ser oss som lagbrytare som går efter eget huvud.

Det innebär att med ditt resonemang så får en drever som driver rådjur inte släppas förrän den 1:a oktober eftersom att enligt jaktförordningen så får hund som förföljer rådjur ej släppas förrän 1/10. Så är det naturligtvis inte. Du får släppa en älghund på grävling den 1:a augusti, MEN om den börjar jaga älg så ska den så snabbt som möjligt kopplas, samma sak med drevern som den 21:a augusti börjar driva rådjur.

Publicerat

För tydlighetens skull NS så lät jag bli att kommentera den saken, tänkte att det bara skulle bidra till utsuddningen av gränser, å andra sidan är det ju inte lampan på pangen du lyser dig fram med, eller hur?

/Christian

Publicerat

va det gäller hundsläpp 1 aug. så får de förfölja gris och grävling.

21/8 gäller för älg och hare o räv är det väl...

1 okt som sagt på rådjur.

I paragraferna står oxå att efter 21 aug- 1 okt. ska hund som förföljer rådjur snarast kopplas.

Men inget om att hund ska kopplas som förföljer fel vilt innan 21/8.

Är det nått man missat eller räknas det som jaktbrott så fort gris/grävlinghunden förföljer fel vilt ?

Gör de det så är det ju enbart hundar rena på annat än gris och grävling som får användas 1-21/8.

I så fall skulle jag tro det är ofantligt många jaktbrott som begås varje natt nu...

Vet dock många spetsar som enbart jagar grävling nattetid.

Publicerat

För tydlighetens skull NS så lät jag bli att kommentera den saken, tänkte att det bara skulle bidra till utsuddningen av gränser, å andra sidan är det ju inte lampan på pangen du lyser dig fram med, eller hur?

/Christian

Nä, oftast pannlampa. men pajar den så kan ju bösslampan va ett alternativ.

Grejen är väl den att det inte spelar nån roll om lampan sitter på bössan eller inte när man jagar grävling nattetid.

Paragrafen gäller väl allt ljus även handburet ?

Lägger till lite...

Rörligt ljus har ju inget med att den sitter på bössan o göra.

Publicerat

Många hundar som jagar allt dagtid lär sig oftast att när de släpps i mörker så är det grävling som gäller. 

Men det där med att de jagar beroende på datum har jag nog aldrig sett  :happy:

uppenbart att du inte haft tillräckligt med teorilektioner med apan. 

Publicerat

Tja det finns inget att läsa om detta dvs användningen av lampa/ljus för att ta sig fram för egen maskin, varken i prop till jaktförordningen eller annat förarbete, jag kan inte tänka mig annat än att man har avsett att man skall få lysa sig fram i tillvaron och under jakten.

/Christian

Publicerat

Tja det där är ju inte lätt som fråga betraktat, men om det bara hade varit hundträning så hade man ju kunnat koppla igen efter ett bra ståndarbete och belöna hunden utan byte osv, jag vet inte vad andras motiv till att vara ute mitt i natten i ett sädesfält är men för min del har det varit skyddsjakt, med eller utan hund, så jag känner mig säker på mitt svar där. Dina tankar är dock väldigt beaktansvärda.

För en helt okunnig inom detta område - så det är tillåtet att använda lampa i sädesfält?

Publicerat
  • Författare

Ett annat exempel på fenomenet jag var ute efter när jag startade tråden: För ett tag sedan dök det i jaktbloggens FB flöde upp en fråga om ett länkat lasersikte var bra vid grävlingjakt.... Och frågan besvarades....

Publicerat

Kan väl tillägga att min bösslampa sitter aldrig på annat än vid eftersök nattetid.

Dagtid är den bara i vägen... å på åtel jagar jag inte :wink:  

Publicerat

Ett annat exempel på fenomenet jag var ute efter när jag startade tråden: För ett tag sedan dök det i jaktbloggens FB flöde upp en fråga om ett länkat lasersikte var bra vid grävlingjakt.... Och frågan besvarades....

Lasersikte är säkert bra vid grävlingsjakt lika så dynamit.

Löd frågan: Är lasersikte ett bra och lagligt sikte i Sverige vid grävlingsjakt i skymmning? Blir ju svaret däremot nej.

Publicerat

Finns ju diverse klipp som folk lagt ut på tuben om nattjakter och efter allehanda kommentarer tas de bort...

Här är några aktuella exempel .... när ska lampan på för att man ska vara korrekt? Säger inte att någon av dessa sekvenser innehåller direkta fel men man kan ju diskutera paragrafens tolkning:

"14 § Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas 

1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund"

Kollat filmerna nu.

Ser inget fel någonstans...

Det är typ så det går till med nattjakt med ställande hund för den som inte provat.

Hur länge jägarna i landet jagat på detta sätt vet jag inte men troligen sen lampan uppfanns... :wink:  

Publicerat

Kias Husse- nu tror jag att humöret ramlar iväg för dig rätt så rejält,

du får väldigt gärna nyansera dig lite och för övrigt har du fel i sak här.

För att det skall vara jaktbrott krävs uppsåt eller grov oaktsamhet, det är inte grov oaktsamhet att en hund smiter, sliter sig eller på annat sätt tar sig ut för att sedan skälla/ ställa vilt. Med andra ord är det inte brott och kommer aldrig att vara det.

Du är välkommen att påvisa fällande domar angående detta, då jag är väldigt intresserad av domskälen.

/Christian

Har nog varit otydlig. Om hunden har bitit av kopplet eller grävt sig ur en hundgård osv. Då lär du i princip alltid klara dig. Du har ju inte gjort något medvetet för att släppa hunden fri. Möjligtvis kanske du skulle kunnat varit en aning oaktsam men knappast tillräckligt för att det ska vara brottsligt.

Sen är vi väl alla medvetna om att varken polis eller andra myndigheter har tid, lust eller ork att faktiskt försöka att lagföra ens om det är helt uppenbart att du är ute och tjyvtränar hunden att ställa tex en älg kring midsommar. Är tom övertygad att om du går till en polisstation och anmäler dig själv med bevis osv, så blir det inte någon påföljd......

Publicerat
  • Författare

Lasersikte är säkert bra vid grävlingsjakt lika så dynamit.

Löd frågan: Är lasersikte ett bra och lagligt sikte i Sverige vid grävlingsjakt i skymmning? Blir ju svaret däremot nej.

Frågan som ställdes löd:

"Frågar du om någon använder denna laser och om den funkar bra. ?

Min tanke var att montera den på 22:an nu till grävling jakten

http://www.pnjakt.se/art/lasersikte.php"

Publicerat

va det gäller hundsläpp 1 aug. så får de förfölja gris och grävling.

21/8 gäller för älg och hare o räv är det väl...

1 okt som sagt på rådjur.

I paragraferna står oxå att efter 21 aug- 1 okt. ska hund som förföljer rådjur snarast kopplas.

Men inget om att hund ska kopplas som förföljer fel vilt innan 21/8.

Är det nått man missat eller räknas det som jaktbrott så fort gris/grävlinghunden förföljer fel vilt ?

Gör de det så är det ju enbart hundar rena på annat än gris och grävling som får användas 1-21/8.

I så fall skulle jag tro det är ofantligt många jaktbrott som begås varje natt nu...

Vet dock många spetsar som enbart jagar grävling nattetid.

Hundar

16 § Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande:

Hund som

förföljer vilt efter älg den 21 aug.–den 31 dec.

eller den senare tidpunkt

då jakten ska vara avslutad

björn den 21 aug.–den 30 sep.

hjort och

rådjur den 1 okt.–den 31 jan.

eller den tidigare tidpunkt

vildsvin den 1 aug. –den 31 jan. 

rödräv den 21 aug.–den 15 mars

lo den 1 feb. –den 31 mars

grävling

mårdhund

tvättbjörn den 1 aug.–den 31 jan.

annat vilt den 21 aug.–den 28 (29)

feb. eller den tidigare

tidpunkt då jakten ska

vara avslutad

Hund som inte

förföljer vilt efter fågel den 16 aug.–den 15 apr.,

i Värmlands, Dalarnas,

Gävleborgs,

Västernorrlands,

Jämtlands, Västerbottens

och Norrbottens län dock

t.o.m. den 30 apr.

feb. eller den senare

tidpunkt då jakten ska

vara avslutad

Hund som används

vid jakt under

jord efter vildkanin

mårdhund den 1 juli–den 30 juni

rödräv

mink

mård

grävling allmän jakttid samt jakt

enligt bil. 4 till denna

förordning

Förordning (2011:188).

Hundar som förföljer fel vilt ska ju snarast kopplas tiden 21aug-1 mars. Det blir en tolkning om vad snarast är. Är det efter 2-3 timmar björnstånd, eller är det inom 15-30 min efter hunden drar efter otillåtet vilt? Eller är det tom redan efter 3-5 min förföljande?

Från 1 mars-20aug så är du skyldig att förhindra att hunden förföljer vilt. Dvs det är inte tillåtet att hunden ens springer iväg 100m efter vilt. Den ska förhindras att förfölja vilt. Vilket är en hårdare skrivning än vad som gäller för tiden 21aug-28feb. Sen finns det några undantag, tex att du får släppa på grävling. Problemet uppstår när hunden då sticker efter en älg. Iom att den gör det så är du skyldig att förhindra att hunden ens springer efter älgen iom att den inte är ett tillåtet vilt.

Så ja, problematiken kring våra traditioner och hur vi släpper våra hundar, kontra lagstiftningen. Är och blir ett dilemma som är svårtolkat, otydligt. Är i princip alla jägare lagbrytare? 

Publicerat

Hundar

16 § Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande:

Hund som

förföljer vilt efter älg den 21 aug.–den 31 dec.

björn den 21 aug.–den 30 sep.

hjort och

rådjur den 1 okt.–den 31 jan.

eller den tidigare tidpunkt

vildsvin den 1 aug. –den 31 jan. 

rödräv den 21 aug.–den 15 mars

lo den 1 feb. –den 31 mars

grävling

mårdhund

tvättbjörn den 1 aug.–den 31 jan.

feb. eller den tidigare

tidpunkt då jakten ska

vara avslutad

Hund som inte

förföljer vilt efter fågel den 16 aug.–den 15 apr.,

i Värmlands, Dalarnas,

Gävleborgs,

Västernorrlands,

Jämtlands, Västerbottens

och Norrbottens län dock

t.o.m. den 30 apr.

feb. eller den senare

tidpunkt då jakten ska

vara avslutad

Hund som används

vid jakt under

jord efter vildkanin

mårdhund den 1 juli–den 30 juni

rödräv

mink

mård

grävling allmän jakttid samt jakt

enligt bil. 4 till denna

förordning

Förordning (2011:188).

Hundar som förföljer fel vilt ska ju snarast kopplas tiden 21aug-1 mars. Det blir en tolkning om vad snarast är. Är det efter 2-3 timmar björnstånd, eller är det inom 15-30 min efter hunden drar efter otillåtet vilt? Eller är det tom redan efter 3-5 min förföljande?

Från 1 mars-20aug så är du skyldig att förhindra att hunden förföljer vilt. Dvs det är inte tillåtet att hunden ens springer iväg 100m efter vilt. Den ska förhindras att förfölja vilt. Vilket är en hårdare skrivning än vad som gäller för tiden 21aug-28feb. Sen finns det några undantag, tex att du får släppa på grävling. Problemet uppstår när hunden då sticker efter en älg. Iom att den gör det så är du skyldig att förhindra att hunden ens springer efter älgen iom att den inte är ett tillåtet vilt.

Så ja, problematiken kring våra traditioner och hur vi släpper våra hundar, kontra lagstiftningen. Är och blir ett dilemma som är svårtolkat, otydligt. Är i princip alla jägare lagbrytare? 

Jo nog är det lite komplicerat.

Problemet är ju varje individs tolkning av lagen och vad den egna hunden duger till...

Själv skulle jag inte ens drömma om att släppa plotten på frisök nu... 

• 3 weeks later...
Publicerat

Bumpar en tråd som legat nere någon vecka eller två. MEN om jag inte missminner mig så får man i kalmars län använda lampa utan att först söka tillstånd utan man bara anmäler att man har de. Likaså något annat län eller iaf del av ett län.

Kan ha fel men stog iaf dylikt angående kalmar iaf på statlig uppdaterad/ägd hemsida.

• 4 weeks later...
Publicerat

gubben på svante nilsson, predikade för mig fördelarna med att jaga med eftersökslampa ^^

Publicerat

gubben

:thumbsup:

Publicerat

Gubben? Är det Staffan du syftar på så är han förmodligen väldens bästa försäljare, som kund gäller det nog att veta vad man vill ha och ta allt med en nypa salt.

Publicerat

Två funderingar?

Är det lagligt som et står här att jaga vildsvin med hund och lampa på natten?

Trådens överskrift är intressant "varför skylta med olagligheter" Ja det kan man fråga sig? Har precis blivit idiotförklarad när jag tyckte att man inte skulle säga att man ska skjuta varg till varje pris. Efter en het debatt på FB skrev någon "att det förstår väl alla att det bara är ironi, finns ingen jägare som riskerar att bli av med vapen och få krypa in på kuppen". Ja vi frälsa förstår ironin men jaktmotståndarna tar det som en sanning!

Publicerat

Två funderingar?

Är det lagligt som et står här att jaga vildsvin med hund och lampa på natten?

Trådens överskrift är intressant "varför skylta med olagligheter" Ja det kan man fråga sig? Har precis blivit idiotförklarad när jag tyckte att man inte skulle säga att man ska skjuta varg till varje pris. Efter en het debatt på FB skrev någon "att det förstår väl alla att det bara är ironi, finns ingen jägare som riskerar att bli av med vapen och få krypa in på kuppen". Ja vi frälsa förstår ironin men jaktmotståndarna tar det som en sanning!

Jaktförordningen.

14 § Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas 

1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,

2. för jakt vid gryt eller lya, eller

3. när ett fångstredskap vittjas