Publicerat Augusti 10, 201312 yr Jag har en Phenoma halvautomat och vill veta vilken choke ni tycker att jag ska till gåsjakten. Dom chokerna jag har är Primo chokes och dom är betäcknade IM = Improved Modified 2 M = modified 3 IC = Improved Cylinder 4 Vilken ska jag köra på? Ska ha rios 5or i 32g Stavfelen är mina inte lurens
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Trängsta möjliga då gås är hårdskjutna,således Improved modified, /Mike
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Modified (halv) är mitt val. Gåsskytte på långa håll kan bli rätt tidsödande då de kan ta sig en bit trots hagel i kroppen, jag undviker därför sånt. Patronen du har köpt funkar utmärkt för mig!
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Har de senaste 30 åren skjutit gäss med skeet/skeet. Gäss är inte hårdskjutna ,MEN stora fåglar. Avståndsbedömningen funkar inte på gäss för många "skyttar"
Publicerat Augusti 10, 201312 yr +1 på amakulu, är de bara i håll så faller de som flugor för bra träffar.
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Har de senaste 30 åren skjutit gäss med skeet/skeet. Gäss är inte hårdskjutna ,MEN stora fåglar. Avståndsbedömningen funkar inte på gäss för många "skyttar" Håller med till fullo, dock så vill jag gärna ligga lite fram i halsen på gåsen. Med 32g 5or så vill det nog till 1/2 för att densiteten blir tillräcklig. Med 6or som jag normalt kör med krävs typ 1/8 eller 1/4. T
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Författare Om man översätter 1/2 1/4 och 1/8 vad blir det o dom chokerna jag har? Stavfelen är mina inte lurens
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Om man översätter 1/2 1/4 och 1/8 vad blir det o dom chokerna jag har?Stavfelen är mina inte lurens Cyl - cyl Skeet - 1/8 Imp cyl - 1/4 Mod - 1/2 Imp mod - 3/4 Full - full
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Körde med mod och det funkade kanon. Tack för hjälpen Stavfelen är mina inte lurens
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Uk 6, det var som tusan. Hur resonerar du då och hur långt tycker du att du når då? Rent spontant så låter det som att man måste få in något hagel i hals/huvud för att Uk 6 ska vara direkt dödande, men det kanske bara är det man fått inslaget med hammare under jägarexamen som spökar (Gås = us 4 MINST)
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Det är jägarexamen som spökar, jag trodde med på skiten fram tills jag sänkte några gäss med 24g trap. Jag tar us 5-6 som standard men 3 och 4 går bra det med om man så vill. När jag jobbade i skottland föredrog de andra keepers treor 30g och rejäl borrning.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Uk 6, det var som tusan. Hur resonerar du då och hur långt tycker du att du når då? Rent spontant så låter det som att man måste få in något hagel i hals/huvud för att Uk 6 ska vara direkt dödande, men det kanske bara är det man fått inslaget med hammare under jägarexamen som spökar (Gås = us 4 MINST) Gås kräver plugg med fart, dvs sådana som har individuell genomslagskraft, det och hårda hagel som inte mosas om de tar i något hårt, uk 6 ger lätt genomslag på korta håll och är effektiv död på längre håll än de flesta kan skjuta på gås, fablerna om gåsens hårdskjutenhet uppstår iom slöa plugg, för dålig choke, för dålig avståndsbedömning, klent skytte och skott bakifrån, dvs allt det skapar myten. Det motsatta, skott på vettiga avstånd, fågel i front eller överflygande, bra skytte o hagelladdningar/choker som ger bra täckning sänker myten. Byter man till stål är det en annan visa o då är 36 grams 4:or inte längre helt galet, men det sliter på skytten. Christian
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Ahhh vänta, en annan tanke, man måste inte vara så linjär men oavsett storleken på hagel, det som krävs är densitet och täckning i kärven, annars blir det skräp av allt, som en liten rolighet, gå in på denna sida, tack 22 kort för tipset i en annan tråd och prova er fram via "predicted pattern" tryck till på gås och så står det klart att kör man med 4:or exemelvis är det nödvändigt för att få vettig täckning och död att man ligger på 34 gram och uppåt samt skjuter med 3/4 dels choker eller mer, detta förutsatt ett bra skott. Med UK6:or kan man gå ner hela vägen till en 28 grams laddning och samma choke för samma eller bättre täckning i fågeln, alternativt att man kör med en 32 grams laddning och mindre än 1/2 choke, det är bara att räkna och fundera på detta, med detta inlägg vill jag nyansera ovanstående lite. /Christian
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Man får nog fundera på hur man jagar gås också. Bulvanjakt-korta håll-bra skjutdiciplin,då funkar allt från cylinder och 7,5:or Sträckjakt-choke som håller ihop på dryga håll OCH hagelstorlek/fart som fortfarande har kvar tillräcklig anslagsenergi för att fälla viltet. /Mike